Hej Amino brugere.
Jeg har et spørgsmål ang bogføring I Deniro.
Jeg er selvstændig malermester og køber mit maling mm hos en fast leverandør.
Hver gang jeg handler får jeg tilsendt en fakturapr mail, jeg har lb. måned +30 dage kredit.
Disse faktura bogfører jeg løbende i Deniro.
Hver måned modtager jeg et kontoudtog med månedenu køb, med betalingsfrist på 30 dage. Betalingen foregår automatisk via betalingsservice.
Hvordan bog fører jeg denne betaling i Dinero, jeg har jo 10-20 købs posteringer men kun et udbetalings bilag (fra BS).
Hvordan gemmer jeg udbetalings bilaget i Dinero (Jeg vil gerne værer helt papirfri ...)
Og kan jeg afstemme bankkontoen ?
Jeg har prøvet at spørge revisoren ved et Dinero introduktions møde, men kunne ikke få et brugbart svar.
Jeg er ny indenfor bogføring og Dinero, men jeg plejer værer god til at sætte mig ind i nye områder, jeg har søgt efter hjælp men har ikke kunne finde svar.
Griber jeg det forkert an eller har jeg overset noget.
Mvh Jes
du vil være nødt til at booke de enkle købspposteringer af en efter en - alle de som omfatter den PBS betaling. Så skulle det jo meget gerne stemme helt med den PBS ialt, og så er de markeret som betalt og når det samlet stemmer med PBS så vil banken også stemme.
Udbetalingsbilaget kan du scanne ind hvis du har pro som alle andre købsbilag f.eks.. Eneste hage er at det kan være svært at genfinde bilag synes jeg - da de jo ikke når man scanner dem, får bilagsnummer eller direkte reference tekst. Evt print og skriv hvilke købs fakt det omfatter - det vil gøre en evt revision /eller skatterevision en del lettere
Jeg skulle mene, at det er tilstrækkeligt at bogføre den samlede betaling, som du får på kontoudtoget. Hvis der er posteringer til forskellige konti, f.eks. maling og renter, fører du dem bare på én gang.
Bilaget kan du gemme i Dinero, som John foreslår, men du kan jo også have alle bilag lagret lokalt, f.eks. med bilagsnummer i navnet: "Bilag 201 Køb maling mv.". Dette kunne være på din harddisk eller lignende (husk backup). Det ene udelukker ikke det andet, så du kan jo både uploade OG have det liggende hos dig selv.
Bankkontoen afstemmes derved ligesom for alle andre posteringer.
Jeg skulle mene, at det er tilstrækkeligt at bogføre den samlede betaling, som du får på kontoudtoget. Hvis der er posteringer til forskellige konti, f.eks. maling og renter, fører du dem bare på én gang.
kan man givet - men jeg forstiller mig at man så ikke kan se hvilke præcise fakturaer man ikke har betalt og at systemet derfor vil stå med de enkelt fakturaer ubetalt. I forhold til samlet beløb på konto for kreditorer udestående kan man sagtens bare bogføre som EN betaling i f.eks. kassekladde - det med på hver faktura var for at de så var booket af som betalt
Samme med egne fakturaer, betales flere samtidigt og man tager det som EN betaling i debitorer - så vil systemet nok generere rykkere når fakturaer står som ubetalt
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
så ikke kan se hvilke præcise fakturaer man ikke har betalt
Dette vil jo kun gælde, hvis man bogfører hver enkelt faktura fra leverandøren. Dette er jo ikke nødvendigt aht. betalingen, men kun hvis man vil holde styr på det undervejs. Dette må også afhænge lidt af omfanget/antallet af trådstarters fakturaer pr. opgørelse, så man ikke skyder gråspurve med kanoner.
Dette vil jo kun gælde, hvis man bogfører hver enkelt faktura fra leverandøren
det var jo det trådstarter skrev han gjorde - og det er vel det normale - men kan sagtens bare tage betalingen mod kreditorer uden at booke de enkle af - ren smagssag
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nu er det for at være besværligt...
Men er det ikke meningen at Dinero skulle værer simpelt at bruge for små selvstændige håndværkere som mig.
Hvorfor kan man så ikke registrerer en betaling til sin leverandør?
Man har jo oprettet leverandøren i systemet med informationer om kredit forhold m.m.
Og man bogfører fakturaer under faktura fra leverandør..
Så burde det da være oplagt at man også kan markerer dem som betalt på en gang med udgangspunkt i BS meddelelsen og en modpostering på banken.
Der burde evt være er fil biblioteket hvor BS meddelelse kunne opbevares og hvortil der kunne refererer.
Hvisjeg har problemer med dette så vil alle håndværkere også have det.
Du kan enten gøre som John skriver i det første indlæg eller du kan foretage bogføringen på én gang via kassekladden. For at købsbilagene ikke kommer til at stå ubetalte i Dinero skal du gøre det på følgende måde:
Step 1: Bogfør dine leverandørfakturaer løbende som du modtager dem ligesom du gør på nuværende tidspunkt.
Linje 1: Beskrivelse: fx. Samlet indbetaling til 'kreditornavn' -> Kontonr: 55000 Bank -> Beløb: skriv beløbet der er hævet i banken (beløbet skal stå i minus)
Linje 2: Bilag: Vælg det første af de leverandørbilag som betalingen vedrører -> Beløb: beløbet på bilaget (beløbet skal stå i plus)
Du indsætter herefter så mange linjer som det er nødvendigt til du har udlignet hele indbetalingsbilag og din balance på kassekladden er 0 kr.
Se dette eksempel :-)
Herefter stemmer posteringen på banken med det der faktisk er hævet på kontoen, samt dine leverandørfakturaer står registreret som betalt i Dinero :-)
Du kan desværre endnu ikke vedhæfte bilag direkte til kassekladden så du er nødt til at gemme BS bilaget lokalt på din computer foreløbigt - eller endnu bedre i dropbox eller lign. hvor du ikke mister det i tilfælde af at du skulle miste din computer :-)
Dinero arbejder på at få tilføjet funktionen med at vedhæfte bilag direkte i kassekladden, men jeg kan desværre ikke sige nærmere hvornår denne funktion bliver tilgængelig :-)
Ok tak for svaret, det kan jeg bruge, men det kan hverken kaldes nemt eller simpelt....
Desuden bliver det ret kompliceret at afstemme bankkontoen når betalingerne ikke opgøres samlet, ikke ?
Mvh Jes