Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

oprettelse af ikke moms pligtigt virksomhed

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Oct 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

og vis jeg så overhovede ikke har noget overskud men underskud så skal jeg så bare lade være med at skrive noget i rubrik 111 ?

Mvh. Jeppe

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattefar skelner mellem 'Erhvervsmæssigt drevet virksomhed' og 'Hobbyvirksomhed'.

Erhvervsmæssigt drevet: En lang række kriterier indgår i vurdering af dette, men væsentligst: Virksomheden skal give overskud eller have udsigt til at give overskud. Ikke bare efter dit skøn og med dit drive, men efter skattefars vurdering. Det er helt normalt og forventeligt at der kortvarigt er underskud - specielt i starten, men hvis der ikke foreligger realisttiske budgetter der udviser et overskud, så skønnes det ikke at være erhvervsmæssigt. Overskud skrives i rubrik 111, underskud skrives i rubrik 112 "Underskud af egen virksomhed" og indgår derved som fradrag i anden personlig indkomst.

Hobbyvirksomhed: Her er intet overskudskrav. Er der alligevel overskud, så er det fint - skrives i rubrik 111. Underskud anføres ikke.

Det er 100% legitimt at drive underskudsgivende hobbyvirksomhed. Jeg gør det selv. Jeg tjener 3-4.000 om året og har omkring 5.000 i udgifter i min lille stentøjsproduktion. Det bliver nok ikke anderledes, selvom man har sine drømme om at blive kendt, men det har jeg det fint med. Der bør alligevel laves regnskab for hobbyvirksomheden for  at kunne vise overfor skattefar (hvis han skulle spørge) at der er underskud, men hobbyvirksomhedens underskud fremgår bare ikke af selvangivelsen, så sandsynligheden for at skattefar skulle spørge er lille.

Udover rubrik 111/112 skal der også udfyldes andre ting på selvangivelsen. Tidligere skulle regnskab indsendes - det skal det ikke mere.

Der er mange der bruger order 'hobbyvirksomhed' om småvirksomheder der drives fra køkkenbordet. I dette indlæg taler jeg kun om skattefars definition. Der er intet i vejen for at gøre sin hobby til en veldrevet erhvervsmæssig virksomhed.

Tilmeldt 20. Oct 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for hjælpen det har været til stor hjælp !! er der en grænse for hvad man kan kalde en hobby virksomhed ?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)