Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

nyt cvr-nr og skattegæld

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en bekendt, der gerne vil starte en ny virksomhed op, men han er i tvivl om, hvorvidt det kan lade sig gøre.

Han har noget gæld til det offentlige (ca. 300.000) som han afdrager på. Gælden er dels privat gæld og dels resterne af en tidligere virksomhed, som han lukkede ned for nogle år tilbage.

Han passer naturligvis sine afdrag, men han mener, at skat kan tvinge ham til at betale hele det resterende beløb på en gang, hvis han opretter en ny virksomhed i dag. Er der virkelig rigtigt? Jeg tænker jo, at det må være i alles interesse, at han kan tjene så meget som muligt, så han kan afdrage sin gæld hurtigere, men måske er det mig, der er naiv?

Fra København
Tilmeldt 22. Jan 09
Indlæg ialt: 1760
Fra  Buehøjgård Møbler Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maj:
Jeg tænker jo, at det må være i alles interesse, at han kan tjene så meget som muligt, så han kan afdrage sin gæld hurtigere, men måske er det mig, der er naiv?

Jeg kender ikke reglerne, men hvis jeg var skat, så ville jeg da finde det usikkert at vedkommende igen starter op med risiko for at etablere sig endnu mere gæld, når det nu er sket én gang før. Der vil være mere sikkerhed for skat hvis han er alm. lønmodtager.
Det var blot lige et indspark for at forstå hvordan en medarbejder ved skat højst sandsynligvis ville tænke.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maj:

Jeg tænker jo, at det må være i alles interesse, at han kan tjene så meget som muligt, så han kan afdrage sin gæld hurtigere, men måske er det mig, der er naiv?

Grundlaget for afdragsordninger af gæld til skat er "lov om inddrivelse af gæld til det offentlige"

Og der er i denne lovs § 5, fastsat nærmere regler for hvordan indkomsten påvirker de beløb som skat kan opkræve hos skyldneren. Og endvidere jf. § 5, stk. 8, kan skat justere afdragsbeløbet hvis der sker ændringer i folks indkomst.

 

Så lidt firkantet sagt, så kommer han jo netop til at afdrage mere hvis han tjener mere. Og det må vel være i alles interesse, ja!

 

Hvor hurtig skat er til at reagere på ændringer i indkomsten ved jeg ikke!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Enig med Jesper - en afdragsaftale med skat er ikke for evigt - de kan ændre den hvis de føler betingelserne taler for det.

Dertil kommer, at hvis f.eks. der er en momsgæld på + 50.000 så vil skat/moms ofte kræve sikkerhedsstillelse for hvad der svarer til momsen for et kvartal (ved ikke om de idag tager halvår - for det varer jo et år før man har halvårsmoms) Ofte sætter de krav om sikkerhed højt og så må man forhandle det ned ud fra realistisk omsætning

Hvis din ven så også er i RKI vil han også opleve vanskelighed med at få CVR tilknyttet bankkonto - så det skal med fra start.

Var jeg dig, bad jeg min ven selv formulere og skrive så han får svarene direkte som indlogget selv (det er let at vise ven hvordan) og vennen kan langt lettere selv svare videre ud fra viden om egne forhold

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input - jeg har skam anbefalet ham at spørge herinde - og det gør han muligvis også, når han kommer lidt længere i sine overvejelser. Efter vores samtale blev jeg bare lidt nysgerrig om, hvordan reglerne er skruet sammen - derfor dette spørgsmål :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)