Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Startbudget til banken

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Feb 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg overvejer i øjeblikket at starte en børnetøjsforretning sammen med min kæreste.
Vi bor i en by med 7.000 indbyggere, hvor der i forvejen ikke er én.
Jeg er ikke det mindste i tvivl om at det vil blive en god forretning, men inden jeg skal i banken og tigge om penge, vil jeg jo gerne have lavet et budget.
Hvilken omsætning kan jeg forvente at have i en sådan butik(jeg ved godt det er et "stort"spørgsmål).
Der må være nogen herinde der har en tøjbutik, eller har haft en tøjbutik i en by på denne størrelse.
Butikken jeg har kig på, er på ca. 100m2, og er et fund.
Er der ellers nogen der ud over disse spørgsmål kan hjælpe mig med eventuel ekspertbistand.
På forhånd tak
Tilmeldt 4. Jan 06
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/10/2006 6:11:06 PM
Forfatter:Ronni

Jeg er ikke det mindste i tvivl om at det vil blive en god forretning, men inden jeg skal i banken og tigge om penge, vil jeg jo gerne have lavet et budget.


Hvilken omsætning kan jeg forvente at have i en sådan butik(jeg ved godt det er et 'stort'spørgsmål).


Er der ellers nogen der ud over disse spørgsmål kan hjælpe mig med eventuel ekspertbistand.



Hej Ronni

Ja, det er et rimelig 'stort' spoergsmaal - eller maaske naermere 'bredt'. Jeg mener at du skal saette dig ned og lave forskellige simuleringer af hvad der kan saelges og til hvor meget. Jeg tror ioevrigt der er en del ivaerksaettere der er blevet Excel-konger naar de har forberedt der nye virksomhed - saa her er din chance! ;)

Hvor mange boern er der i byen? Hvor mange boernefamilier er der? Hvor stor en del af deres boernetoejbudget vil de laegge hos dig (og ikke i Bilka)? Hvad er stoerrelsen paa gennemsnitssalget? Hvor stort et daekningsbidrag kan du regne med? Hvor meget skal du koebe til lager? Hvor meget skal du saelge til indkoebspris (for at kunne faa nyt saesontoej ind/ny kollektion)?

Jeg tror at disse er nogle af spoergsmaalene der kan hjaelpe dig paa vej med budgettet. Efter min overbevisning handler det om at du saetter dig ned med Excel eller en god stak ternet papir og begynder at lave dit budget. Husk samtidig med at du laver det at skrive ned hvilke forudsaetninger du tager, for det vil banken - eller hvor du soeger penge - kigge paa. Forudsaetningerne er bl.a. svarene paa spoergsmaalene ovenfor.

God regnelyst!
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder som en gættekonkurrence. De, kan komme med det bud, du (og måske banken) synes bedst om, vinder en sut

Ok - spøg til side. Det er ikke særlig seriøst bare at komme med et eller andet tilfældigt gæt - alle gæt mellem 500.000 og 10.000.000 kan være lige rigtige - eller forkerte.
Uanset hvilket tal, du kommer i banken med, vil de interessere sig for dine forudsætninger. Hvad er dit kundegrundlag (der bor 7000, men det er vel ikke småbørnsforældre alle sammen - og hvor mange børn er der i området). Hvordan er byens handel i forvejen og befolkningssammensætning. Handler man i byen eller er der konkurrence med andre byer, der ligger i området. Hvis de handler dagligvarer andre steder, ligger deres indkøbsrute andre steder. Hvis der er livlig handel i byen er kundegrundlaget jo større. Hvad med oplandet omkring byen. Hvis der ikke er andre lignende forretninger indenfor en væsentlig radius er kundegrundlaget måske større.
Der skal også ses på, hvilke aldersgrupper, du satser på. Hvad er børnenes tøj-omsætningshastighed.
Jeg vil anbefale at du støver nogle tal op, der fortæller lidt om de kundegrundlag og for meget du udfra det kan forvente at omsætte - og i hvilke perioder. Tallene har både Danmarks Statistik (jeg ved ikke, om og hvad det koster) og kommunen eller amtet (de bruger til bl.a. til estimering af skattegrundlag og andre kommunale tiltag). Der er sikkert andre kilder.
Det er ikke sikkert, at der i dit område findes statistikmateriale om indkøbsvaner og lignende, men prøv at foretage en vurdering af, hvorvidt kunderne handler i området eller kører andre steder (hvad gør naboer eller hvad hører du) - det kan være blandet, så der skal nok sjusses lidt.
Der kan være et erhvervsråd i omegnen, der måske har nogle tal, du kan bruge.
 
Det er altid godt at gennemarbejde materialet fornuftigt, når du skal tale med banken. De er mere villige, når der virker gennemarbejdet, så har du en fornuftig markedsanalyse, så bliver de mere kælne.
 
En stor fordel er at udarbejde en forretningsplan - ikke kun et budget for at se, hvad du skal bede om i banken. Men det er måske det, du er i fuld gang med. Der findes skabeloner, så man får nogle input til hvordan man får skrevet noget fornuftigt.
Få eventuelt fat i CD-en "firmastart" (den er gratis og kan rekvireres). Der findes også hjemmesiden www.firmastart.dk. For din egen skyld er det også en fordel, at du på forhånd har en ide om det hænger sammen. Fordi der ikke er en sådan forretning i forvejen er ikke ensbetydende med at det er en fed fidus - det kan jo skyldes det modsatte. Hvis man på forhånd kan se, at det ikke hænger sammen, er det jo trist at ende nede og måske skal bruge år på at komme op igen - jeg tænker her på økonomi (og også på det personlige og parforholdsmæssige plan).
 
Det var lidt meget, så jeg stopper her.
 
Hilsen fra Jakob
 
 
 
 
 
 
Tilmeldt 2. Feb 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders og Jakob

Mange tak for de hurtige svar.
De ting i her nævner er næsten alle nogen jeg også selv har med i mine markedsundersøgelser.
Jeg håber dog stadig, der er nogen der kan give mig nogle tal på, hvad jeg kan forvente at sælge m.m.
Men de fleste tal jeg kan regne med vil være rene gætterier.
Der må da være nogen derude som har eller har haft en lignede butik. Eller som har et bud på hvilke udgifter/indtægter jeg ville kunne regne med i en sådan butik.
Uddybende information: Det er en hastigt voksende børnefamilieby med stor tilstrømning af turister hele året, men selvfølgelig mest om sommeren. Handelen er voksene, og der er ikke mange konkurrerende butikker i nabobyerne. Der er store indkøbskæder i byen, hvilket vil sige at de fleste indbyggere handler i byen.
Jeg håber i kan bruge oplysningerne til mere hjælp(tal)
Hvor skal jeg ellers hente det?
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni

Hvis jeg var dig, ville jeg starte omvendt: Lave et udgiftsbudget først, så beregne hvad I mindst skal have i overskud for at overleve og så lægge de to tal sammen. Så har du et absolut minimumssalg, som I skal opnå, for overhovedet at få bixen til at køre.
 
Det tal er så, hvad I skal sælge for. Hvis tallet virker voldsomt stort, må I igang med at finde alternative salgskanaler eller alternativ indtjening, for at I selv og banken kan sove trygt om natten.
 
Held og lykke med det -
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)