Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag ved ApS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 05:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

 Efter adskillige timer her på amino har jeg fundet en masse godt men bliver alligevel nødt til at stille et par spørgsmål.

 Jeg har lige stiftet et ApS med en partner hvor vi ejer 50% hver. Inden længe går vi så hen og og investere i 2 firmabiler. Om vi køber, leaser eller skyder vores private biler ind er endnu ikke afgjort. Men tror nu mest vi hælder til at Lease.

Mit 1 spørgsmål går så på. Hvis jeg leaser en hvidplade bil som også skal bruges privat. (muligvis 30% Privat og 70% Erhverv) Kan jeg så stadig trække alm. kørselsgodtgørelse (1,78kr/km. fra nu når jeg ejer 50% af ApS'et og kører i firmaets leasede bil?

Hvad kan jeg trække fra i udgifter/omkostninger omkring bilen når den er Leaset i ApS'et?

Hvordan bliver jeg så beskattet? Forstår ikke helt hvad det kommer til at koste mig privat i netto kroner når jeg fx. bliver beskattet af 260.000kr?

Kan det betale sig at dele sin faste indkomst med min kone på 15.000kr/md i stedet for at give mig selv 25.000kr og hende 5.000kr da hun kun laver forfaldent arbejde?

Jeg har godt nok en revisor. Men han er lidt gammeldags og er ikke inde i alt det her. Måske jeg skulle se efter en ny ? ;o)

 Mange tak for hjælpen.

 Play.

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du leaser bilen igennem ApS'et og kører privat i den, får du fradrag for samtlige omkostninger i ApS'et imens du personligt skal beskattes af værdien af fri bil. Beskatningen afhænger af bilens anskaffelsessum. Minimum er 25% af kr. 160.000 - altså 40.000 til beskatning om året. (25% af de første 300.000 + 20% af den overskydende værdi af bilen)

Leaser du bilen privat kan du få kørselsgodtgørelse refunderet fra ApS'et for de km, som du kører erhvervsmæssigt. (Det kan formentlig bedst svare sig, når du hovedsageligt kører i bilen erhvervsmæssigt. - men få din revisor til at lave nogle beregninger på det).

I relation til din kone, så skal aflønningen jo stå i forhold til det udførte arbejde. Så det bliver du nødt til at forholde dig lidt til.
Der er ingen tvivl om, at det vil være fordelagtigt at dele indkomsterne lidt mere lige imellem Jer (man kunne ex. lade hende beskatte af fri bil). Det vil dog nok først være aktuelt, når I begynder at nærme dig topskattegrænsen. Gør I begge det vil det dog være mere fordelagtigt at hæve pengene fra selskabet som udbytte.

Håber det hjalp - mener dog din revisor burde være inde i de omtalte forhold ;-)

Mvh. Karstne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis du trækker kørselsgodtgørelse, er det 3,35 pr. km(2007)

 

/Peter

Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvis jeg trækker 3.35kr/km gennem ApS'et. Er det så ikke mit "eget" firma der betaler og derved mig selv i sidste ende? Eller kan jeg opkræve de penge fra skat?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Var tænkt som hvis du ejer/leaser bilen privat så kan hæve 3,35 pr. kørt km erhvervsmæssigt.

På den anden side har du jo så leasingudgiften som en udgift privat.

 

/Peter

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Playdk:
Men hvis jeg trækker 3.35kr/km gennem ApS'et. Er det så ikke mit "eget" firma der betaler og derved mig selv i sidste ende? Eller kan jeg opkræve de penge fra skat?

Det er dit ApS, der udbetale pengene til dig og du kan ikke få dem tilbage af staten. Men det gode ved kørselsgodtgørelse er at man trækker pengene ud af firmaet skattefrit.

Tilmeldt 16. Jul 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 05:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Men kørsel til og fra arbejde er det privat eller erhvervs mæsig kørsel ? Og kan jeg stadig trække de 1,78kr fra hvis det er privat og bilen er leaset (erhverv)?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Kørsel til og fra arbejde kan du kun trække fra, såfremt du ejer/leaser bilen personlig.

 

/Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)