Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps – Indskudt kapital – udbetaling af akkumuleret overskud

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej eksperter,

Jeg er i dialog om at købe to mindre boligudlejningsejendomme, ejendommene er påtænkt købt via et APS.

Planen er at stifte et holdingselskab med en eller to døtre.

Jeg indskyder godt 30% af den kapital der er nødvendig for køb af ejendommene.

Anpartskapitalen er kun 80.000 kr. per datter selskab, men da jeg skal bruge meget mere bør jeg hæve anpartskapitalen før stiftelse eller blot indskyde pengene efter stiftelse?

Forventer selvfølgelig at datterselskaberne over tid akkumulerer et overskud, som efter selskabskat kan overføres til holdingselskabet.

Kan jeg få udbetalt det akkumulerede overskud skattefrit fra holdingselskabet som afdrag på det ved stiftelsen oprindelige indskud?

 Og kan udbetaling ske uden at jeg kræver renter af firmaet for det mellemværende.

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

HMorch:

Kan jeg få udbetalt det akkumulerede overskud skattefrit fra holdingselskabet som afdrag på det ved stiftelsen oprindelige indskud?

 Og kan udbetaling ske uden at jeg kræver renter af firmaet for det mellemværende.

Du kan ikke få noget som helst ud skattefrit. Enten er det løn med skat eller udbytteskat af udbytte. Lån/afdrag osv giver ikke nogen form for fradrag, kun renter. Indskudskapital/anpartskapital kan du få igen skattefrit ved salg eller lukning

Jeg forstår ikke helt det andet spørgsmål, men hvis du skal låne et selskab penge som hovedaktionær så skal du opkræve markedsrente og selv beskattes af den og selskabet har fradrag for den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dit hurtige svar.

Hvad vil du anbefale lave et lån til firmaet eller indskyde den nødvendige anpartskapital fra stiftelse?

Forstår ulempen ved anpartskapitalen er at jeg ikke kan få den igen med mindre firmaet sælges, lukkes?

Andre for og ulemper ved de to fremgangsmåder?

På forhånd tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

næh jeg synes du har fat i det væsentlige. Du kan dog huske at ved lukning og/eller salg får du kapitalen retur uden skat, men ja den er jo bundet. Man kan måske sige det giver lidt mere tillid med større kapital. Lånes større beløb ind bør du overveje konvertibelt indlån for at kunne ha fradrag for evt tab

Taler vi IVS vil jeg til enhver tid fastholde, at 1 krone er latterligt og utilstrækkeligt. Alene den lovpligtige arbejdsskadeforsikring koster 1500 kr - og hjemmeside - visitkort . osv så hvis vi taler om 1 krone og så lån på 10.000 så ville jeg sige, stift med 10.000. Læs evt E-BOGEN OM IVS som også omhandler lån og indskud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

HMorch:

Hej eksperter,

Jeg er i dialog om at købe to mindre boligudlejningsejendomme, ejendommene er påtænkt købt via et APS.

Planen er at stifte et holdingselskab med en eller to døtre.

Jeg indskyder godt 30% af den kapital der er nødvendig for køb af ejendommene.

Anpartskapitalen er kun 80.000 kr. per datter selskab, men da jeg skal bruge meget mere bør jeg hæve anpartskapitalen før stiftelse eller blot indskyde pengene efter stiftelse?

Forventer selvfølgelig at datterselskaberne over tid akkumulerer et overskud, som efter selskabskat kan overføres til holdingselskabet.

Kan jeg få udbetalt det akkumulerede overskud skattefrit fra holdingselskabet som afdrag på det ved stiftelsen oprindelige indskud?

 Og kan udbetaling ske uden at jeg kræver renter af firmaet for det mellemværende.

På forhånd tak

Der er for mange muligheder til, at du kan opnå et fyldestgørende svar herindeWink

  • Skal det fore i et ApS? Hvorfor?
  • Kapitalens størrelse er kr. 50.000 pr. selskab, dog for et holding og en datter kan kapitalen anvendes fra holding til datter - Kun én gang
  • Lån fra hovedaktionæren - Almindelig anfordingslån eller et konvertibelt gældsbrev?
  • Udlodning m.v.

Hvordan hænger dette sammen med de personlige indkomstforhold m.v.

Tonny

Tilmeldt 5. Oct 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 03:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,

Tak for dit svar

  1. Ja det er tanken at det skal laves i et ApS – jeg bor i udlandet og vil gerne holde firmaets økonomi adskilt fra min egen
  2. Jeg er som sådan ikke interesseret i at have et lån med firmaet da der som jeg forstår så er krav om mellemregningskonto og forrentning
  3. Anpartskapitalen størrelse er 50.000 kr. – men får brug for at skyde et større beløb ind, kan jeg hæve anpartskapitalen efter stiftelse eller boer det gores i forbindelse med stiftelsen

Tak

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)