Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et selskabs køb af egen privat computer

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Aug 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Er der mon nogle af Jer der har en vurdering af om Skat vil godkende at ens driftsselskab med faktura mm. køber en tidligere privat computer?

Jeg har siden jeg for et par år siden startede et mindre selskab benyttet en privat computer til at håndtere selskabets sager. Computeren benyttes ikke til meget andet end opgaver for selskabet.

Umiddelbart synes jeg det vil være mest retvisende at man lade selskabet købe computeren, og dermed få et fradrag for omkostningen i selskabet samtidig med at man helt rimeligt beskattes i det omfang man også benytter computeren til private formål.

Men en ting er hva jeg finder retvisende, noget andet er hvad Skat vil godkende.

  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må købe den af dig selv til markedspris helt uden problem. Find noget tilsvarende på DBA eller andre steder og så køber du den (uden moms) af dig selv til den pris og betaler dig selv for den

Jeg vil ikke mene du skal tænke på det som delt aktiv og at du derfor bare tager hele prisen og betaler fra selskabet. Der du kan ha større problemer hvis du køber aktiver du bruger privat delvist er i momsen, så altid kun må fradrages for den del der hører til firmabrug - men her er der ikke moms og du må lade selskabet købe den som ikke bruges til meget andet end selskabsbrug

Overvej samlet set, om ikke du har behov for en eller anden online bogholder til at checke dit selskabsregnskab inden moms og lave årsregnskab (ikke mig men www.agera.dk kan give 3 tilbud) Det er ikke voldsomt dyrt, og er man i tvivl om bogføring kan det være en god ide. Hvis jeg gætter ret, at du driver i form af IVS, så overvej også mere generel viden og den form, for at undgå fejl, fra min E-BOG OM IVS den burde kunne lukke en del huller 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Aug 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg er netop ved at finde en bogholder via Agera - har møde tirsdag med en potentiel.

Mit selskab er et aps - primært som et holdingselskab, men oprettet så der også kan køre lidt drift ind over (konsulenttimer til et andet selskab jeg er medejer af).

Jeg vil helt bestemt se din e-bog igennem - tak for tippet og for at dele ... ;-)

Har du mon også en hurtig vurdering af om det går an at lade en lille andel af egen husleje betale af selskabet ? Det kunne jo svare til den andel som mit kontor udgør af vores samlede bolig. Hvad med omkostninger som tyverialarm, varme, el, kaffeforbrug mm - hvordan ser Skat generelt på den slags? 

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skal have fradrag for omkostningerne til dit kontor, så skal det være tydeligt adskilt fra den private bolig.

Det betyder i praksis egen indgang med skilt over døren, og det må ikke have præg af nogen privat brug overhovedet.

Tilmeldt 9. Aug 14
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Betyder det at Skat ikke vil godkende en fair fordeling imellem erhverv og privat for et kontor på hjemmeadressen, hvis der ikke er skilt mm. på døren?

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ihvertfald det svar jeg selv har fået af Skat.

Ikke engang en computer indkøbt udelukkende til virksomhedsbrug kan fratrækkes, fordi jeg har kontoret i min bolig, og derved HAR MULIGHED FOR at bruge den privat, selvom jeg har to andre computere som bruges privat.

Måske er nogen klogere end mig (og Skat) så læs endelig hvad der kommer af yderligere kommentarer. Der er mange rigtig dygtige personer herinde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Otil:

1

Jeg vil helt bestemt se din e-bog igennem - tak for tippet og for at dele ... ;-)

2

Har du mon også en hurtig vurdering af om det går an at lade en lille andel af egen husleje betale af selskabet ? Det kunne jo svare til den andel som mit kontor udgør af vores samlede bolig. Hvad med omkostninger som tyverialarm, varme, el, kaffeforbrug mm - hvordan ser Skat generelt på den slags? 

1 en god ide - alt for mange IVS løber i vanskeligheder med mange ting

2

Forudsætter, at du har lokale der kun bruges til dit IVS - du kan ikke bare fakturere leje uden det er klart, at dele af hjemmet bruges rent til firma = ikke andre privat møbler, børnepusle madrasser osv i det lokale du bruger

Det gælder de ting som dit IVS givet er del af, varme i % forhold til den del du kan isolere og påvise dit IVS bruger. Det giver ikke mening med leje hvis det er ejerbolig (så ville du skulle betale skat af lejen selv), men dér kan du få dækket forbrug type varme og el (og evt ejendomsskat faktisk i egen bolig) i forhold til % der bruges til firma - I lejebolig skal det faktureres i forhold til % som bruges til rent firma

Tyverialarm tror jeg ikke på med mindre den kan påvises at være dyrere efter dit IVS end inden (og så kun forskellen) - eller kun er lavet for dit IVS og dækker den del af huset kun. Vand givet også kun hvis dit IVS bruger vand specielt til produktion osv - Det kan ikke dække f.eks. 20% af din udgift til vask og opvask, bad osv - 

Kaffeforbrug til dig som ejer og den type ting er der ikke spor fradrag for

En revisor kunne her anbefales i alle fald - ud over bogen - som kan gi start viden

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)