Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge i rådgivning med nyt "butikskoncept"

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Copenhagen
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Her kommer lige et koncept jeg har tænkt på, men som jeg ikke lige umiddelbart har kapacitet til at realisere (og tror heller ikke tiden er moden endnu).

Baggrund
Det drejer sig om den gamle svada med, at man opsøger den lokale fysiske butik for at prøve et produkt - fx et digitalt kamera - siger pænt tak "jeg tænker lige over det" og farer hjem og bestiller det i Tyskland. Dette er jo døden for butikkerne, der er nødt til at skære uddannelsesomkostningerne ned, for at kunne konkurrere bare en smule prismæssigt.
Samtidig bliver der flere og flere, der ser internettet som et naturligt (og nemmere) sted at gøre indkøb.

Konceptet
En butik, hvor man specialiserer sig i at have alle nævneværdige produkter indenfor fx kameraer (for nu at blive ved eksemplet). Man giver så et beløb for at få uvildig rådgivning. Dette kan afregnes i form af et medlemsskab eller en fast pris pr. forespørgsel.

Kodeordene er, at rådgivningen er uvildig, da den ikke er præget af salgsinteresse og at "butikkens" primære vare bliver viden og service og at medarbejderne ikke vil have et stramt salgsbudget hængende over hovedet.

Det er selvfølgelig oplagt at lave det på nettet, men så mister man muligheden for at kunderne kan røre og prøve produktet fysisk, hvilket ofte er en vigtig del af beslutningsprocessen. En kombination af butikker og net ligger ligefor.

Økonomi
Betalingen af rådgivningen vil være en oplagt handelsvare, da en rådgivning måske vil koste 20-30,- Jeg forestiller mig en form for "kort" eller credits af en art.
Firmaer kan så bruge dette som et salgsfremstød/gave:
Panasonic laver et event, hvor de påstår at deres produkt er så godt, at de vil give dig et gratis "rådgivningskort", så du kan blive overbevist.

Jeg synes selv det er en knippelgod idé og heftigt tiltrængt, da jeg synes god service/rådgivning er for nedadgående og globaliseringen/udviklingen lægger op til, at producenter sælger direkte til slutbrugeren.

Hvad er jeres kommentarer?
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej nippr.
En kommentar til dit indlæg:
Service er efterhånden er fremmedord, men skyldes, at vi selv handler mere og mere i de forretninger, hvor det er billigst. Heldigvis findes der dog stadig nogle forretninger, der kender ordet i den praktiske betydning.
Jeg har ikke set nogen tendens til at kunderne vil betale mere for at få lidt service - snarere tværtimod. Hvis man skal betale for rådgivning et sted og det er gratis et andet sted - hvor går man så hen?? Er rådgivningen det andet sted nødvendigvis subjektiv??? Kommer vi til et punkt, hvor du er en af de få på markedet (når de fleste andre er lukket), kan du se på udbud og efterspørgsel. Jeg tror, at vi vil se en endnu større markedsåbning, hvor vi køber varerne i andre lande, fordi det er væsentligt billigere.
Jeg tror at der er en ide, når vi taler om varer, hvor personlig rådgivning er nødvendig - og her taler jeg om at det virkelig er nødvendigt. Jeg kender en, der er begyndt opkræve penge for rådgivning, hvis kunderne skal have noget mere end bare lidt mundtlig rådgivning, da hun oplevede at kunderne bare gik over til konkurrenten med det, hun havde udarbejdet. Men hun svømmer også i kunder (hun har svært ved at følge med), så vil de ikke betale, så får kunden ingenting (som sagt lever hun godt af det!). Hun sælger så også specialtilrettede produkter, der leveres hos kunden og der er rådgivning nødvendigt - ellers må du nøjes med en standardvare (og så er det ikke hos hende).
 
Så jeg tror, at ideen skal hæftes op på noget mere konkret for at udvikle den. Men prøv med noget mere konkret og lav et budget - så kan du jo se om det hænger sammen.
 
/Jakob
Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Sep 05
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Sidste år på vores ferie i Holland så jeg faktisk nogle butikker, hvor ideen var det du beskriver her.
"Butikken" var et showrum med glasmontrer med varerne og sedler ved siden af med beskrivelser. Desuden stod der computere rundt omkring, hvor man kunne finde flere oplysninger.
Rundt omkring hang bestillingssedler (som ved Harald Nyborg) hvorefter man gik op til en aksse og betalte. 10 min efter betaling fik man pakkenummeret og kunne forlade butikken.
Jeg kom kun derind fordi, der var vildt mange mennesker der gik der ind og så blev jeg nysgerrijg
 
Kan selvfølgelig ikke huske hvad kæden hed, men deres priser var OK i forhold til de omkringliggende fysiske butikker.
 
Med venlig hilsen
Flemming
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Men i Holland køber du så også varerne i butikken - så er det jo ikke noget problem med at kunderne oser og køber i udlandet. Butikken dernede har vel bare etableret alternativer til at servicere kunderne i stedet for dyrt personale, der skal oplæres og uddannes. Så det handler måske mere om at forretningerne udvikler alternative rådgivningsmuligheder, så kunderne selv kan søge svarene - så forretningerne ikke skal have en masse personale, de skal oplæres. Ok, så er vi tilbage ved problemstillingen.
 
Hele problematikken ligger vel mere i danske høje priser i forhold til udlandet på forskellige varer på grund af momsforskellen, og det er svært for danske handelsdrivende at gøre noget ved det. Og så er der de større kæder, der presser de mindre forretninger på prisen på grund af stordriftsfordele og det betyder mindre indtjening i de små forretninger og for at kompensere må de sætte prisen lidt op - eller lukke (en ond spiral set fra den lille forretning).
 
Men som sagt er det tanken bærbar indenfor nogle områder, hvor der er behov for specialviden - almenviden vil man nok ikke betale for.
 
Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Sep 05
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/13/2006 12:00:23 AM Forfatter: JakobN
Men i Holland køber du så også varerne i butikken - så er det jo ikke noget problem med at kunderne oser og køber i udlandet. .

Rigtigt, men man fik ikke varerne med - de kom med posten. Og butikken hed noget med xxx.nl
 
Angående køb i danske butikker kontra udenlandske handler jeg selv steder. Jeg bruger også tid på at undersøge prisen, fordi jeg ikke gider betale for meget. Men:
- når/hvis det ender med et køb i udlandet er det fordi varen ikke kan købes herhjemme.  Eller fordi jeg ikke kan finde produktet i den farve jeg vil have,  fordi den danske butik ikke har taget varianten hjem (eller ikke vil specialbestille den til mig)
- jeg vil til en hver tid foretrække at handle i en dansk butik når der er tale om forbrugerkøb, fordi jeg så føler mig bedre sikret som forbruger.  Desuden er der ofte uforudsete store fragtomkostninger ved at købe hjem fra udlandet. Mit sidste køb i USA på under $30,  kostede 210 kroner i fragt.
- Ydermere kan der være problemer, hvis varen er skadet
- varer købt i Tyskland sendes ofte med Deutsche Post/DHL, som ikke er specielt gode til at levere, hvis man ikke er hjemme når de kommer forbi. Vælger man billigste fragt fra USA kommer med deres postvæsen og det er umuligt at finde ud af, hvornår varen ankommer.
 
Jeg syntes ofte danske webbutikker glemmer at slå på disse argumenter.
Beklager at jeg "spammer" denne tråd med andre ting, end det oprindelige emne
 
mvh
Flemming
 
 
 
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)