Baggrund Det drejer sig om den gamle svada med, at man opsøger den lokale fysiske butik for at prøve et produkt - fx et digitalt kamera - siger pænt tak "jeg tænker lige over det" og farer hjem og bestiller det i Tyskland. Dette er jo døden for butikkerne, der er nødt til at skære uddannelsesomkostningerne ned, for at kunne konkurrere bare en smule prismæssigt. Samtidig bliver der flere og flere, der ser internettet som et naturligt (og nemmere) sted at gøre indkøb. Konceptet En butik, hvor man specialiserer sig i at have alle nævneværdige produkter indenfor fx kameraer (for nu at blive ved eksemplet). Man giver så et beløb for at få uvildig rådgivning. Dette kan afregnes i form af et medlemsskab eller en fast pris pr. forespørgsel. Kodeordene er, at rådgivningen er uvildig, da den ikke er præget af salgsinteresse og at "butikkens" primære vare bliver viden og service og at medarbejderne ikke vil have et stramt salgsbudget hængende over hovedet. Det er selvfølgelig oplagt at lave det på nettet, men så mister man muligheden for at kunderne kan røre og prøve produktet fysisk, hvilket ofte er en vigtig del af beslutningsprocessen. En kombination af butikker og net ligger ligefor. Økonomi Betalingen af rådgivningen vil være en oplagt handelsvare, da en rådgivning måske vil koste 20-30,- Jeg forestiller mig en form for "kort" eller credits af en art. Firmaer kan så bruge dette som et salgsfremstød/gave: Panasonic laver et event, hvor de påstår at deres produkt er så godt, at de vil give dig et gratis "rådgivningskort", så du kan blive overbevist. Jeg synes selv det er en knippelgod idé og heftigt tiltrængt, da jeg synes god service/rådgivning er for nedadgående og globaliseringen/udviklingen lægger op til, at producenter sælger direkte til slutbrugeren. Hvad er jeres kommentarer? |
Hej nippr.
En kommentar til dit indlæg:
Service er efterhånden er fremmedord, men skyldes, at vi selv handler mere og mere i de forretninger, hvor det er billigst. Heldigvis findes der dog stadig nogle forretninger, der kender ordet i den praktiske betydning.
Jeg har ikke set nogen tendens til at kunderne vil betale mere for at få lidt service - snarere tværtimod. Hvis man skal betale for rådgivning et sted og det er gratis et andet sted - hvor går man så hen?? Er rådgivningen det andet sted nødvendigvis subjektiv??? Kommer vi til et punkt, hvor du er en af de få på markedet (når de fleste andre er lukket), kan du se på udbud og efterspørgsel. Jeg tror, at vi vil se en endnu større markedsåbning, hvor vi køber varerne i andre lande, fordi det er væsentligt billigere.
Jeg tror at der er en ide, når vi taler om varer, hvor personlig rådgivning er nødvendig - og her taler jeg om at det virkelig er nødvendigt. Jeg kender en, der er begyndt opkræve penge for rådgivning, hvis kunderne skal have noget mere end bare lidt mundtlig rådgivning, da hun oplevede at kunderne bare gik over til konkurrenten med det, hun havde udarbejdet. Men hun svømmer også i kunder (hun har svært ved at følge med), så vil de ikke betale, så får kunden ingenting (som sagt lever hun godt af det!). Hun sælger så også specialtilrettede produkter, der leveres hos kunden og der er rådgivning nødvendigt - ellers må du nøjes med en standardvare (og så er det ikke hos hende).
Så jeg tror, at ideen skal hæftes op på noget mere konkret for at udvikle den. Men prøv med noget mere konkret og lav et budget - så kan du jo se om det hænger sammen.
/Jakob