Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg fat i den lange ende?. Ang bogføring

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det kunne sikkert være OK Jesper_nl - men det forudsætter jo som minimum, at de kunder der har fået regningerne uden moms - nu vil få nye med moms og betale det større beløb ind. Jeg kan tro det er private lejligheder der er malet og så er de nok ikke vilde med 25% oveni

(og så kan der være problematik hvis de (kunderne) har fået håndværkerfradrag for 2014 på basis af 2014 regninger og nu flytter regning til 2015)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ja det kunne sikkert være OK Jesper_nl - men det forudsætter jo som minimum, at de kunder der har fået regningerne uden moms - nu vil få nye med moms og betale det større beløb ind. Jeg kan tro det er private lejligheder der er malet og så er de nok ikke vilde med 25% oveni

Afhængig af hvad der er at hente i købsfradrag på slibemaskinen, så kan det jo være en idé at tage tabet på salgsmomsen selv. For jeg tror du har helt ret i at en privatkunde ikke vil acceptere en merpris på momsen (specielt når de ikke har fradrag for købsmomsen)

Cookie - John Hannover:

(og så kan der være problematik hvis de (kunderne) har fået håndværkerfradrag for 2014 på basis af 2014 regninger og nu flytter regning til 2015)

Kører det fradrag ikke på betalingstidspunktet og ikke faktureringstidspunktet. Så reelt set har kunden stadig betalt i 2014, men jeg vil ikke ligge hovedet på blokken på om det er problemfrit.

Uanset hvad vil det jo fremgå af virksomhedens skatteoplysninger om kunden har benyttet sig af håndværkerfradraget, så det kan i hvert fald konstateres om der skal tages højde herfor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har da aldrig hørt, at den der fakturerer indberetter når kunde bruger håndværkerfradrag? Det tror jeg ikke, Jeg er da aldrig blevet spurgt om jeg brugte det - og har vel brugt det 10 gange. Jeg tror bare det er kunden som indberetter med angivelse af CVR nummer fra den der har leveret (eller CPR for personer der driver virksomhed uden CVR

De to skal lige huske, at det ikke kan betale sig selv at betale momsen på de fakturaer der var uden moms (kan jo kun lovligt gøres ved at nedsætte beløbet så totalen bliver samme) bare for at få samme beløb eller lidt mere end momsen på slibemaskinen, for de har jo fradrag for udgiften til moms på maskinen (ikke momsfradrag men alm fradrag som jo i skat sparer dem ca 44%), så moms på maskinen skal være næsten dobbelt så høj, som den det koster dem at betale 

Nå - bliver nu nok lidt rodet i alle fald - men jeg ved jo ikke hvad en slibemaskine koster

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

De to skal lige huske, at det ikke kan betale sig selv at betale momsen på de fakturaer der var uden moms (kan jo kun lovligt gøres ved at nedsætte beløbet så totalen bliver samme) bare for at få samme beløb eller lidt mere end momsen på slibemaskinen, for de har jo fradrag for udgiften til moms på maskinen (ikke momsfradrag men alm fradrag som jo i skat sparer dem ca 44%), så moms på maskinen skal være næsten dobbelt så høj, som den det koster dem at betale 

Nå - bliver nu nok lidt rodet i alle fald - men jeg ved jo ikke hvad en slibemaskine koster

Nu ved jeg ikke lige med beregningen, det skal nok lige stilles op i et regneark for at se hvor meget det modtagne momsfradrag er i forhold til øgningen i skatten. Det er lidt svært at gennemskue uden at kende tallene.

 

Men ja, jeg er da enig i at man ikke skal begynde at ændre noget i hverken bogføringen eller faktureringen uden at der er en reel gevinst at hente. Så der skal nok nogle tal på bordet inden...

Cookie - John Hannover:

jeg har da aldrig hørt, at den der fakturerer indberetter når kunde bruger håndværkerfradrag? Det tror jeg ikke, Jeg er da aldrig blevet spurgt om jeg brugte det - og har vel brugt det 10 gange. Jeg tror bare det er kunden som indberetter med angivelse af CVR nummer fra den der har leveret (eller CPR for personer der driver virksomhed uden CVR) 

Nej, så har jeg udtrykt mig forkert.

Kunden indberetter håndværkerfradraget men opgiver i den forbindelse cvr-nummer på den der har udført opgaven. Den virksomhed der har udført opgaven kan se på deres skatteoplysninger, hvor mange og hvad summen af indberetningerne er!

Fra København
Tilmeldt 29. May 15
Indlæg ialt: 20
Fra  M&N Malerne Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen skal have i have stor tak, for den skønne hjælp man kan hente her.

Vores "Giraf med støvsuger" (slibemaskine) kostede os ca 12.700 Incl. Moms.

Må indrømme nogle af de ting vi er ude i at snakke om nu med fradrag og momsen, alt efter hvornår vi fakturaer har gjort mig lidt forvirrede hehe.

Men skal siges både mig og min partner har lavet meget arbejde "privat" i 2 år, og har altid ligget lige på grænsen med de 50.000.

Nu har vi så startet vores I/S, for at hente flere kunder og forhåbentlig kunne leve af vores eget firma i nærmeste fremtid, vi er meget anerkendt for vores punktlighed og kvalitet.

Men vi har ikke blandet vores privat regninger ind over firmaet, men de er fakturaeret for længe siden og et stykke tid før vi købte vores slibemaskine, som var ment til at bruges i privaten, men vi kan vel ligesågodt smide den ind i firmaet, da den jo primært skal bruges i firmaet nu ?

Men er lidt svært at få fat i, om det er tilladt eller ej ?

Den er købt også hos vores leverandør med kvittering og alt selvfølgelig.

Endnu engang tak for I i det mindste forsøger at hjælpe en forvirret iværksætter :)

Har godt fat i det basale, men lige denne del om hvad vi må hive ind i firmaet af tidligere købte ting er lidt forvirrende.

Fra København
Tilmeldt 29. May 15
Indlæg ialt: 20
Fra  M&N Malerne Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Fik læst det hele lidt grundigt igennem igen, og skal siges at det lyder til vi bare æder momsen på slibemaskinen, så vi ikke behøver at fakturaer vores tidl. private kunder igen med en regning inkl moms.

Som John nævner, tror jeg de bliver lidt overrasket hvis der lige kom 25 % oveni, da det også er privat kunder, og ikke kan trække momsen fra.

Det skal siges at alle vore tidligere regninger, er skrevet i vores eget CPR-NR og uden moms.

Vi har stadig ikke faktureret fra vores I/S som vi skal til at gøre nu for vore 2 kunder, som selvfølgelig har fået tilbudet Inkl. Moms på deres regning da vi nu kører det fra vores firma M&N Malerne I/S

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

M&N Malerne:

Eksempel :

Vi giver et tilbud på maling af lejlighed på 10.000 kr - 12.500 inkl. Moms

Vi køber materialer for 2000 incl moms.

Vi har så en konto til "skat" og en til "moms" jeg vil derfor ud fra dette eksempel, smide 2000 kr ind på moms kontoen, 

da jeg vel kan få 500 kr af materialerne vi har købt tilbage (momsen) og trække dem fra momsen vi sælger?. 2500 - 500 = 2000 kr

og så efter råd, vil jeg smide 45 % af de nu 10.500 kr ind på kontoen til skat = 4725 kr

og tilbage er der så - 5775 kr som vi kan trække ud af firmaet som "løn"

Er dette korrekt forstået, eller har jeg misset noget?.

Det vil være meget mærkeligt hvis ikke du skulle have mere moms at trække fra ?. De 2000kr vil jo næppe kunne dække malingen. Hvad så med Pensler - arbejdstøj - brændstof - bil - annoncering Osv... Så dit moms eksempel er ikke særlig realistisk.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
Det vil være meget mærkeligt hvis ikke du skulle have mere moms at trække fra ?. De 2000kr vil jo næppe kunne dække malingen. Hvad så med Pensler - arbejdstøj - brændstof - bil - annoncering Osv... Så dit moms eksempel er ikke særlig realistisk.
enig men det betyder jo også, at overskud er meget meget mindre - hvis alle de ting ikke er med i "materialer" . men ellers er trådstarter ?? om moms korrekt nok forstået.

Trådstarter skal lave et budget, for det er klart der er andre udgifter end maling (ps momsfradrag brændstof næppe i alm I/S - så skal der bruges VSO og det må ikke være hvidpladebil)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
ps momsfradrag brændstof næppe i alm I/S - så skal der bruges VSO og det må ikke være hvidpladebil

Jeg gik egentlig ud fra at de havde købt en firmabil nu de er startet selv. Håber da ikke de kører rundt i deres arbejdsgivers biler til deres egne opgaver, så er de nok snart arbejdsløse.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
Jeg gik egentlig ud fra at de havde købt en firmabil nu de er startet selv. Håber da ikke de kører rundt i deres arbejdsgivers biler til deres egne opgaver, så er de nok snart arbejdsløse
det kan de ikke i alm I/S kun hvis de bruger virksomhedsskatteordningen og jeg tror slet ikke de er der endu - jeg tror de kører i deres EGNE private om noget - men det aner jeg jo ikke. De kan ikke ha firmabil i alm I/S - og jeg synes ikke de virker langt nok til at tænke VSO osv  lige som det nok slet ikke kunne bære ret meget ren arbejdsbil dag 1 - måske papegøjeplade - privat ejet skulle overvejes

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)