Jeg arbejder freelance med undervisning og formidling, ved siden af mit "alm." job . Jeg har derfor nu oprettet mig som PMV. Men jeg trænger til at få et overblik over, hvad jeg egentlig skal gøre. Hvordan laver jeg regnskab? Skal mit "firma" have egen konto? NÅr jeg er ude på en skole og freelance, kan jeg opgive mit CVR nummer. Men fornylig havde jeg et job hvor jeg blev betalt kontant, hvordan opgiver jeg det? Alt i alt. Helt fra bunden, hvordan gør man? :-) |
1) Ved regnskab skal du holde styr på alle indtægter og udgifter og gemme det og tilhørende bilag i 5 år. Du skal ikke indsende regnskab nogle steder. Kun have det klar hvis Skat efterspørger det.
2) Ja, du skal have en Nemkonto. Hvis du ikke kan få din bank til at angive en privat konto til firmaets nemkonto, skal du have dem til at oprette en erhvervskonto.
3) Hvis du bliver betalt kontant er dette også indtægt og du skal give kunden en faktura. Du må ikke tage moms på fakturaen.
4) Du kan godt trække dit kursus fra (så det indgår som en udgift), når blot det 100% kun er til firmaet.