Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af fragt under udilægsordningen hvad er op og ned?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved dette har været diskuteret frem og tilbage masser af gange, men jeg tror stadig der er en del der er lidt forvirret over det incl mig selv.

Hvis vi tager udgangspunkt netsalget som det er idag i visse brancher med hård konkurrence, så tilbyder mange enten Gratis Fragt eller en meget lavere fragt end den faktiske pris. Kan man hvis man tilbyder gratis fragt eller sælger fragten til en langt lavere pris end man giver for den hos transportøren benytte udlægsordningen. ?

Eks.1 en netbutik tilbyder gratis fragt og har en aftale med Post Danmark hvor de hver md modtager en faktura på de pakker de har sendt til private som jo er uden moms, da de altid sender fragtfrit har de således ingen indtjening på fragten, men en omkostning på feks. 6000,- til momsfrie privat pakker, hvis de altid har fri fragt vil de jo når året er omme have købt momsfrit fragt for mere end de har solgt. Jeg mener jeg har læst et sted på skat at såfremt man tilbyder gratis forsendelse må man ikke benytte sig af udlægsordningen.?

Eks 2 En netbutik tilbyder fast pris på fragten til 25,- uanset vægt, de modtager så en faktura på de pakker de har sendt til private, der udviser en fakturatotal på kr. 4000,- i momsfrie pakker til private, i den periode har de sendt 100 pakker a' 25,- altså et underskud på kr. 1500,-
Selvom de altid vil have en større omkostning til køb af pakker end de viderefakturere så må de vel gerne bruge udlægsordningen?

En anden ting der åbenbart er delte meninger om er hvor i kontoplanen disse konto skal være, både når man bruger ordningen og ikke bruger ordningen.
Nogle mener at omkostninger til Fragt skal ligge som en direkte omkostning og andre mener det skal ligge som en salgsfremmende omkostning. Hvis omkostningen debiteres som en direkte omkostning på lige fod med vareforbrug så kommer de jo med i DB1, men hvis de debiteres under salgsfremmende omk, så kommer de med i DB2

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan bruge udlægsordning i forhold til porto/frimærker når vi taler fragt - ikke hvis det er fragt med moms du køber

Du skal ha særskilte konti til det i kontoplanen - det kan være forskellige steder, men særskilte konti til salget under udlæg og købet

Du skal følge særlige fakturaregler og ved overskud er der så kun moms af fortjeneste - ved underskud 0 moms aldrig naturligvis moms retur

Du kan læse det hele her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Du kan bruge udlægsordning i forhold til porto/frimærker når vi taler fragt - ikke hvis det er fragt med moms du køber

Du skal ha særskilte konti til det i kontoplanen - det kan være forskellige steder, men særskilte konti til salget under udlæg og købet

Du skal følge særlige fakturaregler og ved overskud er der så kun moms af fortjeneste - ved underskud 0 moms aldrig naturligvis moms retur

Du kan læse det hele her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html 

vh John Hannover

Det kan godt være jeg fik forklaret det lidt kringlet. 

Nu er fragt jo ikke kun porto/frimærker, men også pakker, har du feks en aftale med Postdanmark modtager du hver måned en faktura på de pakker du har sendt den sidste måned både med moms (Erhvervspakker) og momsfri pakker (Privatpakker) og her mener jeg jo at for den del af fakturaen der udgøre Privatpakker (momsfri) kan man jo godt benytte det faktiske beløb fra Postdk's faktura og ikke et gennemsnit som nogle mener, og erhverspakkerne giver jo sig selv for de er jo med moms.

Jeg ved godt at der er moms af overskud på fortjeneste, mit spørgsmål gik på om man måtte benytte udlægsordningen selvom man aldrig opkræver fragt af kunden(Fri fragt) eller man opkræver langt mindre en det man køber fragten for.?

Og uanset om man benytter udlægsordningen eller ej så er privatpakker fra postdk vel altid momsfrie man skal vel ikke ligge moms på noget man køber momsfrit?

Ved godt at man skal have særskilte konti men det der var spørgsmålet er om det er en direkte omkostningen og med i DB1 eller er det salgsfremmende omkostning og med i DB2.?

Har læst din blog, og den blev jeg ikke klogere af, anden end at der står nævnt porto jeg ved ikke hvor mange gange, hvad med pakkerne? en pakkelabel er vel også porto?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Malling:

1

Jeg ved godt at der er moms af overskud på fortjeneste, mit spørgsmål gik på om man måtte benytte udlægsordningen selvom man aldrig opkræver fragt af kunden(Fri fragt) eller man opkræver langt mindre en det man køber fragten for.?

2

Og uanset om man benytter udlægsordningen eller ej så er privatpakker fra postdk vel altid momsfrie man skal vel ikke ligge moms på noget man køber momsfrit?

Kan misforstå dig - men hvad vil du med udlægsordningen hvis du aldrig opkræver fragt - så er der jo ikke en fragt du skal lægge moms på og så er det jo bare køb af fragt uden moms (som ikke giver momsfradrag) og så ikke noget salg og det er der jo så ikke moms på.

Du kan aldrig opnå andet med udlægsordningen, end at du MAX skal betale moms af evt fortjeneste som fremgår af de to afstemmelige udlægs konti - under 0 kan du ikke komme.

Hvis du sælger med tab må du også bruge ordningen, så længe det kun er momsfri porto/fragt (herunder privatpakker som hører under post DK befordringspligt og som frimærker er portofrieg) og du bogfører så man kan se det på hver sine konti

2

Jo som momsregistreret skal man da lægge moms på alle varer man sælger - helt uanset man har købt med eller uden moms. Undtagelserne er udlægsordningen og brugtmomsordningen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 00:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Kan misforstå dig - men hvad vil du med udlægsordningen hvis du aldrig opkræver fragt - så er der jo ikke en fragt du skal lægge moms på og så er det jo bare køb af fragt uden moms (som ikke giver momsfradrag) og så ikke noget salg og det er der jo så ikke moms på.

Du kan aldrig opnå andet med udlægsordningen, end at du MAX skal betale moms af evt fortjeneste som fremgår af de to afstemmelige udlægs konti - under 0 kan du ikke komme.

Nu var det et eksempel, jeg selv kører i perioder med fri fragt, så derfor bruger jeg udlægsordningen og bogfører altid de momsfrie pakker på udlægs konto for køb hele året uanset om jeg har fri fragt eller ej, for ellers skulle jeg som du selv skriver lægge moms på fragten i de perioder hvor jeg ikke kører gratis fragt. Ved at gøre det på denne måde vil jeg aldrig komme til at skulle ligge moms på privatpakker til kunden, og det kan have ret så store fordele i forhold til hvis jeg ikke benyttede udlægsordningen og skulle ligge moms på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Malling:
Nu var det et eksempel, jeg selv kører i perioder med fri fragt, så derfor bruger jeg udlægsordningen og bogfører altid de momsfrie pakker på udlægs konto for køb hele året uanset om jeg har fri fragt eller ej, for ellers skulle jeg som du selv skriver lægge moms på fragten i de perioder hvor jeg ikke kører gratis fragt

nej - udlægsordningen skal bare bogføres korrekt og anvendes hvor køb af fragt er momsfrit - så kan du ha perioder med og uden fri fragt - og aldrig lægge moms på til kunden som sådan. Man lægger aldrig moms på til en kunde hvis man bogfører under udlægsordningen men, man skal beregne og betale moms af fortjenesten på fragten - Det er lige meget om der er perioder hvor du fakturer kunden for fragten eller ikke, perioder med fri fragt eller ikke.

Moms er bare at betale hvis solgt fragt uden moms overstiger købt uden moms og er køb af fragt uden moms højere for momsperioden - end salg af fragt - så er moms nul (kan aldrig blive negativ) og ellers er der moms af fortjenesten

Nå vi kan tale forbi hinanden - burde være klart nok i tidl. link - og er det måske også for dig- og så taler vi forbi hinanden http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Michael Malling:
Nu var det et eksempel, jeg selv kører i perioder med fri fragt, så derfor bruger jeg udlægsordningen og bogfører altid de momsfrie pakker på udlægs konto for køb hele året uanset om jeg har fri fragt eller ej, for ellers skulle jeg som du selv skriver lægge moms på fragten i de perioder hvor jeg ikke kører gratis fragt

nej - udlægsordningen skal bare bogføres korrekt og anvendes hvor køb af fragt er momsfrit - så kan du ha perioder med og uden fri fragt - og aldrig lægge moms på til kunden som sådan. Man lægger aldrig moms på til en kunde hvis man bogfører under udlægsordningen men, man skal beregne og betale moms af fortjenesten på fragten - Det er lige meget om der er perioder hvor du fakturer kunden for fragten eller ikke, perioder med fri fragt eller ikke.

Moms er bare at betale hvis solgt fragt uden moms overstiger købt uden moms og er køb af fragt uden moms højere for momsperioden - end salg af fragt - så er moms nul (kan aldrig blive negativ) og ellers er der moms af fortjenesten

Nå vi kan tale forbi hinanden - burde være klart nok i tidl. link - og er det måske også for dig- og så taler vi forbi hinanden http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html 

vh John H

Ja, det er muligt vi taler forbi hianden. Det der var point var at hvis jeg ikke bruger udlægsordningen, så skal jeg opkræve moms af fragten i de perioder hvor jeg ikke har fri fragt, og ved at bruge udlægsordningen slipper jeg for det, og da jeg kører perioder med fri fragt vil køb af fragt altid være højere end salg, og jeg spare hermed momsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Malling:
Det der var point var at hvis jeg ikke bruger udlægsordningen, så skal jeg opkræve moms af fragten i de perioder hvor jeg ikke har fri fragt, og ved at bruge udlægsordningen slipper jeg for det, og da jeg kører perioder med fri fragt vil køb af fragt altid være højere end salg, og jeg spare hermed momsen.
Yes - du skal helt enkelt altid bruge udlægsordningen hvis du har indkøb af porto/fragt uden moms - Ved fri fragt hverken sparer eller betaler du ekstra, da moms af 0 i salg jo er 0 - men altid udlæg hvis du køber fri porto/fragt og sælger til private og nogen gange tager penge for fragten til dem

I perioder med fri fragt, har det ingen som helst betydning - der er moms altid 0 bare

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Faldt lige over dette hos skat.

Ikke under udlægsordningen

Følgende portoudgifter kan ikke medtages under udlægsordningen:

  • portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, der returneres (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret. Virksomheden er berettiget til - i stedet for at opgøre faktiske portoudgifter vedrørende returforsendelser - at anvende et skøn over disse udgifters størrelse baseret på virksomhedens gennemsnitlige returprocenter. Grundlaget for skønnet skal kunne dokumenteres.
  • portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, hvor virksomheden tilbyder gratis forsendelse, det vil sige uden at virksomheden fakturerer gebyr,
  • portoudgifter, som vedrører modtagelse af returforsendelser (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), hvor virksomheden tilbyder gratis forsendelse, det vil sige uden at virksomheden fakturerer gebyr, og
  • portoudgifter, som vedrører modtagelse af returforsendelser (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - for netop ved gratis forsendelse giver udlægsordning ikke mening, da der jo hverken er købs eller salgsmoms - så det er derfor det ikke giver mening med de gratis. Det giver kun mening der hvor du har to konti - en til køb af momsfri porto og en til salg af samme

Uden fakturering af fragt er der ikke tale om udlæg og porto du har købt uden moms er bare helt alm udgift porto uden moms, og holdes uden for.

Hold køb og salg af momsfri porto helt især på hver sin konto - og indbland ikke fragtfrit som jo ikke kan komme ind på konto for salg af porto (der er ikke et salg af porto) 

Det samme gør sig gældende ved retur 

Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)