Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfradrag for momsfritaget enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 02:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har en enkeltmandsvirksomhed som er momsfritaget - et klinikfællesskab, hvor behandlere lejer sig ind i mine indrettede lokaler.

Jeg kan forstå at jeg ikke skal lægge moms på den leje mine kunder betaler mig.

Jeg kan også forstå at jeg ikke må fradrage momsen på mine indkøb.

Her er mit spørgsmål:

Lad os sige at jeg omsætter for 100.000kr. i lejeindtægter.

Lad os også sige at jeg bruger 100.000kr. på indretning af mine lokaler.

Jeg har altså 0kr. i overskud.

Men reglerne siger at jeg ikke må fradrage momsdelen af mine indkøb som i eksemplet er 20.000kr. Jeg må altså kun fradrage de 80.000kr.

Indtægter på 100.000kr. og fradrag på 80.000kr. betyder at jeg skal betale skat af 20.000kr.

Kan det virkelig være sandt at jeg skal betale skat af 20.000kr. når jeg ikke har overskud?

Er der noget jeg ikke fatter - det håber jeg virkelig!!

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 06:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Flowspacesix:

Her er mit spørgsmål:

Lad os sige at jeg omsætter for 100.000kr. i lejeindtægter.

Lad os også sige at jeg bruger 100.000kr. på indretning af mine lokaler.

Jeg har altså 0kr. i overskud.

Men reglerne siger at jeg ikke må fradrage momsdelen af mine indkøb som i eksemplet er 20.000kr. Jeg må altså kun fradrage de 80.000kr.

Indtægter på 100.000kr. og fradrag på 80.000kr. betyder at jeg skal betale skat af 20.000kr.

Kan det virkelig være sandt at jeg skal betale skat af 20.000kr. når jeg ikke har overskud?

Er der noget jeg ikke fatter - det håber jeg virkelig!!

det har du heldigvis misforstået ;) 

Hvis man ikke har fradrag for købsmomsen i sit momsregnskab (du er slet ikke momsregistreret, så det hat du ikke) så bliver den samme købsmoms i skattemæssigt henseende anset som en nødvendig driftsudgift som du har fradrag for i opgørelsen af din skat.

Altså i dit regnestykke er dit overskud/underskud lig med 0

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 06:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør bruge en bogholder eller revisor for du misser meget.

1 - hvis du har udgiftter for 100.000 kr inkl moms så er det 100.000 kr som udgift og ikke 80.000 kr i en ikke momsregistreret virksomhed MEN

2 - hvis du indretter lokaler for 100.000 kan du ikke trække hele beløbet fra første år, men kun en mindre del. Det er et kompleks område som også berørt i E-BOG Fradrag under bygninger og indretning lejede lokaler (jeg ved ikke om det er dine egne eller lejede.)

Er det egne lokaler, så vil forbedring, som der ofte vil være tale om, ikke give normalt fradrag kun REN vedligeholdelse, og er det lejede lokaler vil der max være 20% per år - men som nævnt - lidt komplicerede regler - så du bør bruge rådgivning

-----------

Jeg tror du vil spare dig selv for besvær, ved at bruge en rutineret online bogholder til dine regnskaber og til det budget du vel er i gang med.

Der er mange faldgrupper. OM du i det hele taget skal drive det i personlig virksomhed eller i selskabsform, er også et spørgsmål værd - ligesom der sådan bare rent spontant, kan være spørgsmål om du skal vælge moms fra ved erhvervsudleje som du gør (har ikke med din egen behandling som sådan at gøre men er vel ren erhvervsudlejning med mulighed for at vælge moms til eller fra). Du skal nok holde dig uden moms, da dine lejere vel ikke er momspligtige og dermed ikke kan trække fra.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar.

Hvor er det dog herligt at jeg havde forstået det forkert.

Jeg har lavet mit regnskab for 2013 og 2014, som i skriver, men fornylig læste jeg flere steder at man som momsfritaget ikke kan fradrage moms-delen og blev bekymret. Og ganske sandt... jeg forstår mig ikke på moms... vel fordi jeg er momsfritaget.

Heldigvis skal jeg ikke betale hobevis af kr. tilbage i skat! :-)

John du skriver at jeg skal afskrive mine indkøb henover flere år, men så vidt jeg har forstået, ved lige at læse lidt videre på det i dag, så er det kun ved køb over småanskaffelses-grænsen. Alle mine indkøb, ligger under denne grænse, skønt jeg har indrettet for flere hundrede tusinde kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis under småanskaffelse så ja til straksafskrivning men det må ikke være sammenhægene ting - de skal lægges sammen og hvis det er istandsættelse af lejede lokaler skal den samlede sum afskrives med max de 20% og måske mindre, afhænigt af lejeperiode - ikke hvert køb til det for sig - men den samlede omk for indretning af lejede lokaler

Er det egne lokaler så slet ikke fradrag hvis det kan ses som forbedring og ikke 100% ren vedligeholdelse

Det betyder ofte at det meste ved indretning ikke bare kan trækkes fra som ren vedligeholdelse - og igen skal det givet ses samlet

Fat en revisor for at være sikker

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)