Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg undgå moms ved at stifte 2 selskaber - og er det lovligt?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har en lille rådgivnings virksomhed som bibeskæftigelse, og nu har jeg endelig efter nogle måneder fået min første ordre. Ordren overstiger 50.000,- og gør dermed at mit IVS skal moms registreres. Kan jeg og er det lovligt - hvis jeg opretter endnu et IVS og fordeler ordren i de 2 selskaber 1/2 - 1/2, således jeg undgår momsregistrering mv..

På forhånd tak for hjælpen..

Vh Jesper

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

ConfusedAnyone ??

Fra København
Tilmeldt 26. Jun 15
Indlæg ialt: 35
Fra  Freelance Office & IT Assistent Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ingen vej uden om og der handler heller ikke om indkomst men omsætning

Man skal momsregistret når man har 50.000 kroner i omsætning og ikke i indtægter. Hvorfor vil du undgår moms?

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke han har aftalt en pris på 50.000 med sin kunde og nu så har fundet ud af han skal lave med moms og derfor kommer til at få en del mindre til sig selv end forventet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke hvis arbejdet er aftalt i det ene IVS men hvis vi lejede det var to helt separate kunder og opgaver, så kunne de jo godt ligge i hvert sit IVS med hver sin momsgrænse

Du er lige opkmærksom på at du skal ha lovpligtig arbejdssakde forsikring i et IVS du er ejer i uanset løn (omkostning) og du kan ha omkostnigner til regnskab/selvangivelse og meget andet i flere selskaber.

Jeg forstår nok ikke hvorfor du ikke bare har udføt arbejdet som person og modtaget b-skatte indberettet honorar. 

Hvis det er lønjob lignende og du fakturer fra selskab kan det ha meget alvorlige konsekvenser i skat

At lægge samme opgave i to selskaber er dermiod noget rigtigt rod momsmæssigt og udgiftsmæssigt mod indtægten så se at blive momsregistreret helt omgående er mit umiddelbare råd

Kan du nok om IVS - der er masser af fejlmuligheder - ellers læs 

http://startup-linkguide.blogspot.dk/2015/06/ivs-bog.html

for 55 kr 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for godt svar :)

To opgaver fra samme kunde kunne vel som udgangspunkt godt ligge i to selskaber ik..

Grunden til at jeg ikke bare udføre jobbet som privatperson, er at jeg ikke behøver pengene (og at jeg betaler topskat i forvejen) - og egentlig gerne vil oparbejde noget kapital i et selskab, evt. til køb af anden virksomhed.

Hvorfor det kan have alvorlige konsekvenser i skat kan jeg ikke se - jeg betaler vel blot alm. selskabsskat af årets resultat? Og bliver kapitalen så stort at jeg på et tidspunkt vil udbetale udbytte, kan det jo udbetales til den lave skatte takst.. 

Vh Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo teoretisk kunne de  men skat og moms kunne også let vælge at se det som omgåelse + hvordan vil du jonglere med udgifterne som jo skal høre til indtægten. Jeg tror man kommer galt af sted med samme kunde og så skifte til nyt selskab hver gang man når momsgrænse og synes slet ikke det rigtigt lyder af betydning. Din kunde er måske momsregistreret og dermed helt ligeglad med moms?

Skattefordel ser jeg også begrænset. Du betaler selskabsskat og så får du penge til andet selskab hen ad vejen (efter at ha sparet 50 t op i hvert selskab efter selskabsskat tidligst) men på et tidspunkt skal du vel ha noget ud af det selv, og så har du betalt selskabsskat først og så udbytte skat 27/42% som er mindst samme som topskat - eller løn med skat  som kan være først selskabsskat og så topskat af de samme penge.

Alvorlige mulige konsekvenser  fordi man ikke må lave lønmodtager arbejde ved at stifte selskab - det er kildeskattelov der bestemmer løn og ligeledes regler for honorar contra selsvstændig og du begrunder selv skattetænkningen - trækker likviditet fra skat - hvad lønmodtagere og honorarmodtagere ikke må. I personligt selskab er faren begrænset da man betaler personlig skat - men i selskab er den ikke

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html og her forklarer revisor Bent Zimmermann om faren for tripple beskatning i selskab http://www.amino.dk/forums/t/180856.aspx  og jeg kan citere et af hans svar:

Hvis Skat efterfølgende kommer og siger at man ikke er selvstændig erhvervsdrivend er det "deeb shit". Som personligt erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab bliver man også beskattet personligt men det er endnu værre for selskabet bliver tilskudsbeskattet og lønbeskatningen ændrer ikke ved at midlerne stadig ligger i selskabet. Det kaldes trible beskatning og ikke er lige til at lave om.  

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes der overtolkes fuldstændig.

Moms er en afgift, der ikke indregnes i resultatbalancen, hvorfor det ingen virkning har på under/overskud.

Moms fremgår på aktivbalancen, i de fleste tilfælde som et passiv.

Der er således fuldstændig ligegyldig med 2 selskaber, hvilken kun vil resulterer i flere omkostninger til administration.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Moms er en afgift, der ikke indregnes i resultatbalancen, hvorfor det ingen virkning har på under/overskud.

Moms fremgår på aktivbalancen, i de fleste tilfælde som et passiv.

Der er således fuldstændig ligegyldig med 2 selskaber, hvilken kun vil resulterer i flere omkostninger til administration.

du misser at trådstarter vil ha to selskaber begge under 50 t og UDEN moms - formentlig fordi hans kunde er uden moms, for ellers er det som jeg også skriver totalt ligegyldigt - kunden trækker bare momsen fra og mærker ingen forskel ved at trådstarter nu momsregistrerer sig

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)