Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til virksomhedsvalg, oprettelse+ mulige ansatte, samt løn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal starte en personlig træner virksomhed med undervisning af klienter...

Der er 2 mulige scenarier:

1. Der er kun mig i virksomheden til at arbejde, derfor kun mig der skal have løn.

2. Jeg ejer virksomheden og for hjælp fra 2 andre med undervisning af klienter. De skal også have løn.(hvis der er stor tilgang)

 

Mine problemstillinger ligger i følgende.

1. skal jeg bruge freelancere hvis jeg vil have hjæp? eller fastansatte? 

2. hvordan skal de aflønnes? fast løn uden atp, feriepenge osv. eller skal de have det hele ? i så fald hvilken type lønseddel?

3. skal jeg have forsikring på freelancere? 

4. hvis jeg opretter IVS, binder jeg så halvdelen af indkomsten i firmaet, for hvad så med udbetalingen til løn? eller er det kun halvdelen af overskuddet der bliver bundet i firmaet? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget at håbe på at få svar på samlet

Lars Pedersen:

1. skal jeg bruge freelancere hvis jeg vil have hjæp? eller fastansatte? 

2. hvordan skal de aflønnes? fast løn uden atp, feriepenge osv. eller skal de have det hele ? i så fald hvilken type lønseddel?

3. skal jeg have forsikring på freelancere? 

4. hvis jeg opretter IVS, binder jeg så halvdelen af indkomsten i firmaet, for hvad så med udbetalingen til løn? eller er det kun halvdelen af overskuddet der bliver bundet i firmaet? 

1 - afhænger af jobbets karakter - formentlig kan det være begge dele - den sikre ting er fastansatte - men du må afgøre om de er freelance eller lønmodtagere - det er ikke noget man går i kontrakt men arbejdets karakter http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

2 - Løn hvis lønmodtager og afhængig af timetal ATP og - ja feriepenge - alm lønseddel  f-eks danløn -

Hvis personer med CPR der arbejder som freelance- så skal du indberette som bidragspligtig b indkomst til skat for at ha fradrag - og KAN hænge på manglende skattebetaling fra dem hvis skat mener de var lønmodtagere (og de kan som så også anklage dig som arbejdsgiver for at give honorar for at undgå feriepenge og få dig dømt til feriepenge - det er arbejdsgiverens ansvar at ansættelsen er i orden, ikke den ansattes)

3 ja det vil jeg mene du skal (også igen fordi jeg ser dem som ansatte) med mindre de selv har forsikring = driver virksomhed og det er type vikar du lejer - arbejdsskadeforsikring (og mulig ansvar og andet afhængig af hvad de udfører)

4 Nej du binder ikke noget i IVS ud over din stiftelseskapital - du må godt udbetale alt overskud i løn du må bare ikke tage udbytte før du har bunden kapital på 50.000 kr - du skal så også ha lovpligtig arbejdsskadeforsikring for dig selv uanset løn og resultat - læs evt bogen om IVS der bør spare dig for mange fejl http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html  der er huskelister til alt det lovpligtige - skat, moms osv - Der er klart flere krav i et IVS end i personlig virksomhed

god vind med det - det kan ofte betale sig at bruge en time med advokat inden stiftelsen (eller revisor også)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for din hjælp som altid. 

Mht. personlig virksomhed.

Kan jeg oprette det som personlig virksomhed og stadig ansætte andre i firmaet? De vil være fast ansat med uden et fast antal timer, da jeg ikke kan garantere timer. Dvs. de for kun løn når de har klienter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Pedersen:

Tusind tak for din hjælp som altid. 

Mht. personlig virksomhed.

Kan jeg oprette det som personlig virksomhed og stadig ansætte andre i firmaet? De vil være fast ansat med uden et fast antal timer, da jeg ikke kan garantere timer. Dvs. de for kun løn når de har klienter.

ja sagtens - du kan ansætte i personlig virksomhed, du skal bare som i alt andet, arbejdsgiverregistres (sker ved flueben under punktet når du registrerer eller ved at du siden sætter flueben i din registrering i virk.dk)

Du skal lave kontrakt der klart skriver, at det er svingende arbejdstid uden nogen garanti for timer og at lønnen udelukkende betales i form af kr xxxx per klient. Ofte kan det betale sig at få en HR person eller advokat til at læse kontrakter, så man ikke siden får bøvl

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

tusind tak for hjælpen :)

Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg opretter det som personlig virksomhed og intet andet. Er der så ikke noget der hedder betaling af firmaskat af overskuddet? 

Hvis jeg nu gerne vil gemme overskuddet fra min personlig virksomhed til senere investering i andre projekter, kan jeg så med fordel oprette et holding selvsskab, og skrive mit personlige virksomheds navn på det under de her 5 binavne man kan registrere 

eller

skal jeg oprette begge firmaer, holding+personlig virksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Pedersen:

1

Hvis jeg opretter det som personlig virksomhed og intet andet. Er der så ikke noget der hedder betaling af firmaskat af overskuddet? 

2

Hvis jeg nu gerne vil gemme overskuddet fra min personlig virksomhed til senere investering i andre projekter, kan jeg så med fordel oprette et holding selvsskab, og skrive mit personlige virksomheds navn på det under de her 5 binavne man kan registrere 

eller

3

skal jeg oprette begge firmaer, holding+personlig virksomhed?

1 Nej personlig virksomhed er personlig skat. Du kan dog nøjes med selskabsskat af overskud hvis du bruger VSO men du vil ha behov for revisor for at gøre det http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html

2

Du kan ikke oprette holding som personlig virksomhed - det er kun selskaber og det koster en masse mere - + administration

Se forskel personlig virksomhed og selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html

og se holding fordele og bagdele http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html

3

Nej - du skal bestemme dig for enten personlig virksomhed eller selskab - men huske de store forskelle som i nr 2 link. Lad være med at falde i gryden, hvor alt skal være så kompliceret og opbygge store konglomerater inden du overhovedet har sat noget op. Beslut selskab eller personlig virksomhed som udgangspunkt - og vær så kritisk overfor, om du også skal ha holding hvis du overhovedet vælger selskab

Et holding kan ikke eje din personlig virksomhed i øvrigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra kolding
Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Train4More Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak 

Jeg synes bare jeg har ladet mig fortælle at man kan oprette et IVS holding kaldet (a) og så skrive op til 5 binavne på under registreringen under samme CVR. i dette tilfælde personlig træning kaldet (b) og så afregner fra holding. 

og hvis så senere man ser at (b) genere en stor indkomst, kan man oprette det som selvstændig selskab(aps/as) stadig ejet af holding. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved jo ikke hvad du har hørt men holding kan ikke eje enkeltmands virksomhed-holding er et selskab der ejer selskaber (eller I/S) - Det kan godt have binavne, som alle selskaber kan - men holding ejer andre og driver ikke selv drift - så er det jo drift selskab.

Du skal ha fat i en revisor med dine tanker. Du kan godt drive b fra et selskab, hvis du fra start tager omkostninger ved selskab (du så forskel på selskab og personlig virksomhed i omk og adm. i sidste svar) og du kan også godt siden danne datter selskab til det - men som du beskriver det, er det ikke noget der umiddelbart ligger for som god løsning. 

Bestem - selskab eller personlig virksomhed fra start - og så når du har gjort det - så kan holding overvejelser komme ind. Der stiftes oceaner af selskaber og endnu mere holdingselskaber som fortrydes bitterligt og som er besværlige at lukke igen, så få det rigtige setup fra start

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)