Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af ejendom - hvordan skal det bogføres i Billy

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 7
Fra  Webhelpers Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et aps stiftet, som har købt en ejendom med 122kvm bolig og 600 kvm. erhverv, som ikke er udlejet. Da jeg ingen erhvervslejer har, har jeg stiftet selskabet uden moms.

Hvordan skal jeg bogføre følgende - jeg bruger Billy's Billing som regnskabsprogram.

Købsprisen på ejendommen

Advokastsalær ifm. købet

Tinglysningsafgifen

Et bonusspørgsmål. Hvis jeg på et tidspunkt finder en erhvervslejer, og denne er momsregistreret, vil det så være en fordel for mig at lave en delvis momsregistrering, således jeg kan fakturere privatlejer uden moms og erhvervslejer med moms? Som jeg ser det vil det umiddelbart give mig en moms-fordel, når jeg har vedligeholdelsesomkostninger/istandsættelse på erhvevsdelen, hvor jeg så kan trække momsen fra.

Ser frem til at høre fra en ekspert :) Med ønske om en god dag.

Vh Bo

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal oprette en konto under anlægsaktiver og kalde den "ejendomme, køb" og så smide alt vedr. købet derind :)
Det vil være en fordel at blive momsregistreret. Ligesom du selv nævner kan du trække moms fra vedr. bl.a. vedligeholdelse.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Bo Eriksen:

Et bonusspørgsmål. Hvis jeg på et tidspunkt finder en erhvervslejer, og denne er momsregistreret, vil det så være en fordel for mig at lave en delvis momsregistrering, således jeg kan fakturere privatlejer uden moms og erhvervslejer med moms? Som jeg ser det vil det umiddelbart give mig en moms-fordel, når jeg har vedligeholdelsesomkostninger/istandsættelse på erhvevsdelen, hvor jeg så kan trække momsen fra.

Enig med Thomas i det med bogføringen, bare en samlet konto under anlægsaktiver

 

Men omkring moms, skal du tænke dig om. Du kan helt korrekt med en momsregistrering få adgang til fradrag i købsmomsen, men det giver kun mening hvis du samtidig har en lejer som er momsregistreret og dermed kan fratrække den salgsmoms du skal opkræve ved udlejning.

Derudover skal du have in mente, at hvis du foretager til- og ombygninger eller vedligehold et år overstiger 100.000 kr., så indtræder en 10-års reguleringsforpligtigelse, hvilket vil sige du kan risikere at skulle tilbagebetale en del af købsmomsen hvis ejendommen ændrer anvendelse.

Som jeg forstår på dit indlæg, så har du intention om at vente med frivillig momsregistrering til du finder en lejer. Den tanke synes jeg du skal holde fast i, specielt hvis på nuværende tidspunkt ikke aner hvem din lejer bliver.

Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 7
Fra  Webhelpers Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres hjælp :)

Så alle omkostningerne i forbindelse med købet er ikke noget jeg kan trække fra som en udgift, men de ryger ind som et anlægsaktiv? Hvad med afskrivninger, skal de ikke foretages hvert år, eller hvad er praksis på afskrivning af udlejningsejendom.

God aften.

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 05:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan afskrive skattemæssigt på erhvervsdelen.

Regnskabsmæssigt er der lidt forskellige regler, man kan vælge i mellem. Har du kompetencerne til at udarbejde årsrapporten?

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 7
Fra  Webhelpers Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas,

Årsrapporten generelt set har jeg rimelig godt styr på da der løbende jo blot er huslejeindtægt og omkostninger som er ejendomsskat og forsikring. Resten betaler lejer selv. Men lige i forhold til køb af ejendommen og afskrivningerne osv. kunne det måske være meget godt at købe et par timer til at få øjne på, om det nu er gjort korrekt. Kender du regnskabsprogrammet Billy's Billing?

Vh Bo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46461
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisor - Thomas Jørgensen :
Du kan afskrive skattemæssigt på erhvervsdelen.

Regnskabsmæssigt er der lidt forskellige regler, man kan vælge i mellem
som så heller ikke nødvendigvis for trådstarter er helt enkelt  (som jeg lige husker det i hovedet kan der f.eks. ikke afskrives på kontorbyginger) - 
Med ejendom ejet i selskab delt brug - ville jeg anbefale revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)