Hej Aminoer Jeg har en nystartet enkeltmandsvirksomhed og har absolut ingen erfaring med bogføring, jeg har derimod læst meget om det på diverse internet sites og er generelt ferm til tal og regning. Jeg har et større varelager (privat samling), som er købt over en længere årrække før virksomhedsstart, dette vil jeg gerne inskyde i min virksomhed, hvordan værdisættes og bogføres dette korrekt? Så vidt jeg forstår kan momsen jo ikke modregnes, så beløbet skal være uden moms. Men forståes det sådan, at jeg finder en realistisk pris ved privat salg feks. 10000 og bogfører denne værdi som værene uden moms, eller skal jeg bogføre 20% lavere (8000), altså fratrække momsen, hvilket jo vil give varen en lavere værdi for mig, i forhold til at jeg solgte den privat. Et eksempel kunne være at jeg sælger min vare til en privat forbruger til samme pris som jeg har indskudt den til i min virksomhed, det vil vel give mig et 20% tab, da de 20% ville skulle afregnes i moms?
Håber nogen kan gøre mig klogere på dette :0) |
På Saxis kan du nu på 5 minutter oprette en salgsannonce, med salg af restlager, varepartier eller inventar. Du vil blive kontaktet af vores købere helt automatisk.
Opret en salgsannonce her og find købere til dine aktiver for kun 99 kr. pr. måned (tilbuddet gælder i en begrænset periode.)