Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdiansættelse og bogføring af varelager ved opstart

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en nystartet enkeltmandsvirksomhed og har absolut ingen erfaring med bogføring, jeg har derimod læst meget om det på diverse internet sites og er generelt ferm til tal og regning.
Jeg har dog ikke kunnet finde et konkret svar på mit problem, eller ihvertfald ikke et jeg 100% forstår.

Jeg har et større varelager (privat samling), som er købt over en længere årrække før virksomhedsstart, dette vil jeg gerne inskyde i min virksomhed, hvordan værdisættes og bogføres dette korrekt?

Så vidt jeg forstår kan momsen jo ikke modregnes, så beløbet skal være uden moms. Men forståes det sådan, at jeg finder en realistisk pris ved privat salg feks. 10000 og bogfører denne værdi som værene uden moms, eller skal jeg bogføre 20% lavere (8000), altså fratrække momsen, hvilket jo vil give varen en lavere værdi for mig, i forhold til at jeg solgte den privat.

Et eksempel kunne være at jeg sælger min vare til en privat forbruger til samme pris som jeg har indskudt den til i min virksomhed, det vil vel give mig et 20% tab, da de 20% ville skulle afregnes i moms?
Og det samme vil jo være gælende hvis jeg sælger uden moms feks. salg udenfor EU.
Bare et par eksempel, da der naturligvis skal være en fortjeneste på salget i firmamæssigt regi.


Det næste problem bliver hvordan det bogføres.
Skal jeg oprette en ny Vareforbrug konto uden moms, da det jo er et vareindkøb?
Eller skal/kan det bogføres direkte i Varebeholdning?
Jeg er med på at det i alle tilfælde krediteres i mellemregning.

Håber nogen kan gøre mig klogere på dette :0)

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Saxis kan du nu på 5 minutter oprette en salgsannonce, med salg af restlager, varepartier eller inventar. Du vil blive kontaktet af vores købere helt automatisk. 
Opret en salgsannonce her og find købere til dine aktiver for kun 99 kr. pr. måned (tilbuddet gælder i en begrænset periode.)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

dkbrick:

Jeg har et større varelager (privat samling), som er købt over en længere årrække før virksomhedsstart, dette vil jeg gerne inskyde i min virksomhed, hvordan værdisættes og bogføres dette korrekt?

Så vidt jeg forstår kan momsen jo ikke modregnes, så beløbet skal være uden moms.

Du skal sandsynliggøre værdien - enten ved at du har regninger fra anskaffelsen, eller ved at finde tilsvarende på nettet - DBA osv. Dokumentationen er vigtig. Du må absolut ikke sætte for højt, så kan skat afvise - for lavt sker der ikke noget ved.

Du køber det af dig selv som varekøb uden moms helt enkelt og ja - krediterer mellemregning

Du skal ha moms på dit salg - og må sætte dig ind i evt brugtmoms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html og i regler for EU salg som er mere komplicerede - men overordnet er det jo sådan, at køber du noget uden moms - sådan helt alm. generelt, så har du jo sparet momsen ved købet og ja så er der ikke en moms at fratrække i sagens natur. Du skal stadigt lægge moms på salget efter alm. regler til DK og private i EU f.eks.

Du kan sætte dig meget mere ind i personlig virksomhed og netop skat og moms i E bog http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

god vind med virksomheden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Nov 15
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for svaret Big Smile

Så hvis jeg forstår dig ret, skal jeg finde tilsvarende effekter til salg, værdisætte derefter og bogføre den værdi som varekøb uden moms? Ikke noget med at fratrække et beløb tilsvarende momsen inden bogføring?

Kan forstå hvordan det kan fungere ved driftsmidler, da disse afskrives, men varelageret afskrives vel ikke?

Har bare lidt svært ved at greje hvordan det beløb skal dækkes ind, hvis jeg ønsker at trække beløbet ud igen på et senere tidspunkt? Da den vurdering jeg vil kunne dokumentere jo ville være meget lig min salgspris inkl. moms og momsen får jeg jo ikke lov at beholde.

Det er muligt at mine spørgsmål er helt hen i vejret for en regnskabs kyndig, men jeg er som sagt på bar bund og leder efter konkrete svar, da jeg syntes at blive mere forvirret af at lede på må og få.

Har overvejet at køre efter brugtmoms reglerne, men det vil for det første blive noget rod når det bliver blandet med alm moms på fakturaen og for det andet kan det ikke implementeres i mit nuværende salgssted.

Men tilbage til værdisætningen, hvad kræves der af 3. parts værdisætning, nogle specifikke krav til personen og hvad med dokumentation?

Da der er tale om over 2000 effekter, kan man vel også tilføje dem hen ad vejen? Da det vil være mere overskueligt at værdisætte dem sådan.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

du må føre dem ind nu eller under rejsens gang. Du er den som er ansvarlig for at vise den pris du giver dig selv er max markedspris - eller kan skat ændre

Varelager køber du jo ind men du skal jo tælle lager op og værdien er af det er kun en udgift når du har solgt en vare - Køber du den fra dig selv og har den på lager, så er den ikke en udgift  se evtt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/fradrag.html som fortæller om specifikke fradrag og om det med lager

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)