Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af virksomhed under 18

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 15
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Godt nytår til alle sammen, jeg håber i vil hjælpe med et lille spørgsmål.

Jeg har kigget på en virksomhed inde på virksomhedsbørsen. Det er et Interessentskab.

1) Hvordan kan jeg købe sådan et?

2) Skal jeg stadig søge disposition? 

3) Eller er der andre smartere måder?

4) Hvordan overtager jeg det når jeg er alene?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - et interessent skal kan ikke som sådan sælges - det kan man træde ind i sammen med eksisterende - som så evt kan træde ud, men der skal stadigt være mere end en ejer tilbage - og det er som sådan ikke normalt et virksomhedssalg. Ofte vil man nok stifte nyt og overtage varelager, kunder, goodwill som så beskattes hos sælger

2 Ja - og det er meget vanskeligt at få dispensation til interessentskabs medlem skab da man jo hæfter solidarisk med andre - langt sjældnere end til enkeltmands virksomhed - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html 

3 - som nævnt - dispensation og så overtage aktiver og goodwill - men om man får dispensation til det er ikke til at sige, da det er et ret stort og lidt ugennemsigtigt projekt for statsamtet, i forhold til en lille egen start. Alternativt, få en over 18 til at stifte IVS og sælge det til dig. Den over 18 skal så forsætte som direktør, men du må godt være ejer. Giver flere omkostninger, f.eks. 2 lovpligtige arbejdsskadeforsikringer uanset løn og omsætning + måske ikke så let at få konto i bank til IVS ejet af en under 18 uanset direktør over 18 som krævet, men det kan man jo undersøge. Det giver så naturligvis også den over 18 alle direktør forpligtelserne http://johnhannover.blogspot.dk/2015/10/eje-et-selskab-som-under-18.html 

4 Du kan ikke overtage I/S alene, det kræver altid flere ejere - du kan få dispensation og så stifte enkeltmands der køber aktiver og goodwill eller den med en over 18 stifter selskab, f.eks. IVS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 15
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Wow tak for det lange svar john.

Det lyder meget vanskeligere end jeg havde forventet. 

Men det er muligt :D

Hvor dyr er en forsikring til en person i et selskab? sådan cirka 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Omkring 1500 til 1800 kr per år per fuldtids aktiv uanset løn. Du kan læse mere om både personlig virksomhed, I/S, IVS og ApS i min ebog http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html som går gennem stiftelse, en masse regler, skat, moms og meget andet

De som sætter I/S til salg på virksomhedsbørsen må kunne sige hvad deres tanke er, vil de træde ud og lade andre træde ind - og så må de givet også være klare over, at man ikke kan nøjes med at være en i et I/S

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 15
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak for hjælpen. 

Ja det ved sikkert også :)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 01:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Overvej om ikke det ville være bedre at stifte din egen virksomhed (med dispensation selvfølgelig), og bruge de penge du ville have købt en for, i din egen virksomhed.

Nu skriver du ikke hvilken type virksomhed du overvejer at købe, men vær opmærksom på, at eks. leverandørkontrakter måske skal fornys ved overtagelse.

Jeg har selv oplevet at alle leverandørkontrakter skulle fornys da vi gik fra I/S til ApS i et selskab jeg engang var medejer af. Du kan risikere at leverandører, samarbejdspartnere etc. ikke nødvendigvis glider smertefrit med over, hvis du overtager en eksisterende virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
Overvej om ikke det ville være bedre at stifte din egen virksomhed (med dispensation selvfølgelig), og bruge de penge du ville have købt en for, i din egen virksomhed.
helt enig - var også mit forslag - stift enkeltmands og overtag så aktiver og kunder osv hvis det er det du vil - dog kan dispensation være vanskelig at opnå, hvis du skriver du vil overtage alt fra en bestående - specielt hvis det er f.eks. køb fra Asien det hele bygger på - da risiko kan være ret høj

Enig - det er alle aftaler - inkl. betalingsformidling, kortindløser, bank og alt, som skal fornyes. Eneste vej uden om det er, hvis du trådstarter - mod min forventning - kunne få dispensation til at indtræde i det I/S - og køre det videre med EN af de bestående eller - med en anden der trådte ind - så det var samme I/S der kørte videre med mindst 2 ejere.

John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 15
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Carsten og John

Tak for de fantastiske svar.

Som Carsten forslog, føler jeg at pengene vil være givet bedre ud i at selv starte en virksomhed. Der er selvfølgelig omsætning i den anden forretning, men det er kun 10.000 kr mere end prisen på virksomheden. Og som i siger kan jeg hurtig komme i problemer med leverandøre, som også kan koste lidt og få hjælp til.  

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)