Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt ApS - selskabsskat, løn og udbytte i praksis

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 27. Jan 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg håber virkelig nogle flinke Amino'er kan hjælpe mig her :)

Har lige startet et ApS, tidligere havde jeg en enkeltmandsvirksomhed hvor det hele var dejlig nemt. :)

Jeg har fravalgt revisor da jeg har en rigtig god bogholder der laver regnskab for mig.

Nu kommer vi så til alt det praktiske, hvor jeg er lidt på bar grund da ApS jo er en selvstændig juridisk enhed.

- Sådan helt lavpraktisk, hvordan betaler jeg så selskabsskat når min bodholder har lavet regnskab - er det inde hvor man også indberetter moms?

- Hvordan udbetaler jeg udbytte til mig selv, og skal regnskabet været afsluttet eller kan jeg i løbet af året udbetale ekstraordinært udbytte og tilbageholde selskabsskatten for året? Eller skal jeg vente til året efter hvor der er betalt selskabsskat?

- Jeg er klar over jeg nok skal bruge et lønsystem til at udbetale løn - der er kun mig selv og min løn til mig selv vil variere, kan I anbefale et system (har hørt om Danløn)? :)

- Jeg har et fuldtidsjob ved siden af, de har mit hovedskattekort, skal jeg registrere min løn fra ApS som b-indtægt på forskudsopgørelsen?

På forhånd rigtig mange gange tak :)

Fra Gistrup
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 40
Fra  Mersholm Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg følger lige med her! Super spørgsmål. Yes

Professionel it-rådgivning. Speciale i udvikling og administration. +45 4166 7765

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Media:

- Sådan helt lavpraktisk, hvordan betaler jeg så selskabsskat når min bodholder har lavet regnskab - er det inde hvor man også indberetter moms?

Selve indberetningen af selskabets selvangivelse foregår via tastselv (så næsten samme sted som momsindberetning) Du ændrer også acontoskatten herinde, altså den foreløbige selskabsskat.

Du indberetter din selvangivelse efter afslutning af årsregnskabet. Afregning af selskabsskat sker 20. november året efter indkomståret (altså for indkomståret 2015 skal selskabsskatten betales 20. november 2016)

Media:

- Hvordan udbetaler jeg udbytte til mig selv, og skal regnskabet været afsluttet eller kan jeg i løbet af året udbetale ekstraordinært udbytte og tilbageholde selskabsskatten for året? Eller skal jeg vente til året efter hvor der er betalt selskabsskat?

Udbetaling af udbytte kræver der er frie reserver under egenkapitalen. Rent formelt skal det vedtages på en generalforsamling og foretages typisk på samme GF hvor årsregnskabet godkendes (hvilket også som regel er det mest praktiske, da egenkapitalen, herunder frie reserver, her er kendt)

Ekstraordinær udbytte kræver at du ved der er frie reserver til rådighed, hvilket vil sige bogholderiet skal være opdateret og der skal huskes at tage højde for en evt. kommende selskabsskat (så der ikke udloddes for meget)

Media:

- Jeg er klar over jeg nok skal bruge et lønsystem til at udbetale løn - der er kun mig selv og min løn til mig selv vil variere, kan I anbefale et system (har hørt om Danløn)? :)

Du skal ikke bruge et lønsystem, men jeg tror langt de fleste vil anbefale det!

Danløn er et ganske fint system som kan dække behovene for langt de fleste mindre selskaber/virksomheder

Media:

- Jeg har et fuldtidsjob ved siden af, de har mit hovedskattekort, skal jeg registrere min løn fra ApS som b-indtægt på forskudsopgørelsen?

Den løn du får fra selskabet er ikke en b-indkomst, så den skal som udgangspunkt ikke placeres på en særskilt post i forskudsopgørelsen. Du skal taste den i samme felt som din løn fra anden arbejdsgiver, altså du er nød til at lægge de forventede lønindtægter sammen og taste i samme felt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46480
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Hvordan udbetaler jeg udbytte til mig selv,

Den har Jesper fint besvaret - jeg vil bare nævne, at med mindre du er oppe i topskat, så får du det samme ud af løn og udbytte - den samlede skat bliver ens - selskabskat først og så udbytteskat - vil samlet ramme lige omkring samme som alm.- bundskat - så tag først løn og så udbytte når du rammer topskat - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html 

Jesper_nl:
Den løn du får fra selskabet er ikke en b-indkomst, så den skal som udgangspunkt ikke placeres på en særskilt post i forskudsopgørelsen. Du skal taste den i samme felt som din løn fra anden arbejdsgiver, altså du er nød til at lægge de forventede lønindtægter sammen og taste i samme felt.

Kan lige tilføje, at ja det er A-løn og skal lægges sammen i forskud (og bliver det automatisk i selvangivelse) - men når du har andet lønjob så skal du vælge at bruge Bi-kort - så du ikke får rod i fradrag der bruges flere steder. Så bruge dit job dit fradrag som normalt, og dit selskab - intet fradrag

overvej at knytte en online økonomiperson til så dit regnskab bliver korrekt - læs evt meget mere i min E bog Selvstændig  med stort afsnit om APS- løn, skat udbytte, pligter osv 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 27. Jan 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl og John : Takker for et kanont svar! Ville ønske jeg kunne up-vote eller sende virtuel karma jeres vej! :))

Der melder sig lige et par tillægsspørgsmål som jeg håber nogen har tid til at svare på:
- SKAL man melde acontoskat for selskabet? Jeg tænker hvad det gør godt for, når jeg alligevel først skal betale et helt år efter. :)
- Er det rigtigt forstået at jeg kan vente næsten et helt år med at betale selskabsskatten?
- Jeg kommer nok til at udbetale ekstraordinært udbytte i år, så vil jeg tage højde for den kommende selskabsskat. Ift. GF, skal det så kunne dokumenteres at der er afholdt generalforsamling (i form af referat)? Gælder dette i så fald også den årlige generalforsamling?
- Udbytte: hvordan udbetales det i praksis - via et lønsystem også? 

Og så har jeg noteret mig at jeg skal bruge bi-kort når jeg får løn fra ApS og det skal bare forskudsregistreres som a-indkomst. tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46480
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Media:

Jesper_nl og John : Takker for et kanont svar! Ville ønske jeg kunne up-vote eller sende virtuel karma jeres vej! :))

Der melder sig lige et par tillægsspørgsmål som jeg håber nogen har tid til at svare på:

1
- SKAL man melde acontoskat for selskabet? Jeg tænker hvad det gør godt for, når jeg alligevel først skal betale et helt år efter. :)
2

Er det rigtigt forstået at jeg kan vente næsten et helt år med at betale selskabsskatten?

3

- Jeg kommer nok til at udbetale ekstraordinært udbytte i år, så vil jeg tage højde for den kommende selskabsskat. Ift. GF, skal det så kunne dokumenteres at der er afholdt generalforsamling (i form af referat)? Gælder dette i så fald også den årlige generalforsamling?
4

- Udbytte: hvordan udbetales det i praksis - via et lønsystem også? 

Og så har jeg noteret mig at jeg skal bruge bi-kort når jeg får løn fra ApS og det skal bare forskudsregistreres som a-indkomst. tak :)

1 du kan godt undlade - men der er rente på - fra første rate aconto i marts - allerede hvis man venter til anden rate i oktober og jo så mere hvis man først betaler året efter - så det er rent rente spørgsmål - en ikke fradragsberettiget rente

2 ja men med ganske dyr rente set i forhold til ikke fradrag og man skal jo ikke misse at have til den - og kan ikke holde en rente i banken som svarer til den udgift man får ved ikke at søge at udregne og betale acontoskat

3 og 4  via indberetning i skat.dk - og du skal være sten sikker på der er fri kapital til det og alle GF skal afholdes formelt skriftligt og findes i protokol

Har du ikke topskat - kan du med fordel tage løn som nævnt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)