Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, faktureringer, skat osv.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Dec 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Gudfaderbevares. Er der nogen der kan hjælpe med et godt råd?

Altså: Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, et ApS sammen med en anden og et eget Holding, og jeg ejer en ejendom.

Det fælles ApS skal lukke. I den forbindelse er vi blevet tilrådet at viderefakturere udgifter til inventar og indretning (forbedringer af ejendommen). Fordi; så kan mit enkeltmandsfirma fratrække udgifterne til inventar, og så kan jeg fratrække udgifter til forbedringer på ejendommen - i forhold til ejendomsavancebeskatningen ved et salg.

Planen var at gøre dette, og alt er sådan set klar. Men. Nu forlyder det at PENGENE ikke behøver flyde rundt fra konto til konto i banken, men blot kan ligge som papir (fakturaer). Er det sandt?

Og så siger skattevæsenet at der skal tillægges moms ved salg til en momsfri virksomhed (min enkeltmandsvirksomhed er momsfri). Dvs. et bord købt for 1250 kr har vi trukket moms af i selskabet skal nu igen tillægges moms ved et salg ud af selskabet, i det tilfælde at jeg er momsfri.

Så er det jeg spørger mig selv; kan al den administration overhovedet betale sig? Lad os sige at jeg sælger for disse 1250 kr. inventar fra ApS'et til mit enkeltmandsfirmaet, så er de 25% en moms, som blot skal betales i Aps'et og er bliver igen disse 1.000  kr at føre op i mit Holding, hvor der så skal betales 28% udbyttebeskatning ved udlodning. Så har jeg jo betalt rigtig meget i skat for den stol. Og kan det virkelig ske i papirarbejde? Skal skattevæsenet ikke se bilag på bankoverførsler osv.?

Jeg kan selvfølgelig trække de 1250 kr fra i mit enkeltmandsfirma's skatteregnskab. Men går det ikke ca. lige O P op?

Disse kalkulationer - er det bare indtægt til revisoren eller hvad?

På den anden side skal direkte inventar vel sælges, når ApS'et sælges. Men det gælder vel ikke tømrerregninger osv.?

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja...manøvren kan nok klares via mellemregningskonti/hvis jeg forstår dit spørgsmål ret.

Ja...et salg skal momses, når virksomheden(enkeltmands) er momsfri.

Går ud fra at du kan udlodde skattefrit op i holdingen.

Din revisor har sikkert lavet nogle konkrete kalkulationer, som bekræfter fornuften i at gøre det, som

du beskriver.

 

/peter

Tilmeldt 20. Dec 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for dit svar. Men så skal det måske også momset når der viderefaktureres til en selv som privatperson (forbedringer af ejendommen) - som privatperson er du jo heller ikke momsregistreret?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

 

Yep....det skal det.

 

/peter

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)