Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen der kan rådgive ang. aktier og spørsgmål ang. insiderviden?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Er der nogen der kender reglerne omkring køb af aktier m.m. med insiderviden?

Send gerne en privat besked, så skal jeg forklare mit spørgsmål.

Håber at nogle kan hjælpe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46498
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Som insider må man ikke misbruge insider viden helt enkelt - og derfor vil egentlige insidere også have karantæne for at handle i periode op til offentliggørelse af regnskaber og delårsregnskaber med mere i offentlige virksomheder.

Insiderviden omfatter al - insider viden -f.eks om kommende rapport - om en større kontrakt som er ved at blive indgået, om en kunderisiko osv - al viden man har i et børsnoteret selskab og som andre investorer ikke har

Det omfatter både de udnævnte insiders som skal listes i insider register (ex direktør - finanschef osv) men også alle andre som måtte få insiderviden. Lige fra en kontor person der kender til at man får ny kontrakt eller kan knække nakken på en kunder der går konkurs - til chaufføren som måtte overhøre en samtale mellem to i ledelsen eller en der af en ven der måske er ansat i et selskab, kommer underhånd med viden om en eller anden begivenhed i firmaet - egnet til at påvirke kursen

Så snart det er klart, at den viden man er kommet i besiddelse af er fra "inside" og ikke er offentlig tilgængeligt for alle, er det forbudt at bruge denne til at handle i selskabets aktier og straffen går op til fængselsstraf

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Forestiller mig at vi her taler om unoterede aktier/anparter, eller?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46498
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Forestiller mig at vi her taler om unoterede aktier/anparter, eller?

ud fra ordet INsider udgik jeg fra noterede (som du givet har gættet) Kender ikke rigtigt begrebet insider for unoterede aktier/anparter og ved derfor heller ikke om det er forbudt at misbruge evt viden man får fra f.eks en ansat i et unoteret selskab om fremtidig hændelse til at overbyde/skambyde - Vil det ikke bare snarere være den der videregiver som har fortroligheds brud og kan straffes der

Jeg har i alle fald svaret ud fra normale insider begreb som vel er noget der normalt er knyttet alene til officielt noterbare papirer med off. handel?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det har jeg gættet :)

Man kan dog sagtens have insider viden i et unoteret selskab, og udnytte dette til at købe feks en medejer ud inden indgåelse af aftale, salg etc. Hvilke regler der overtrædes afhænger nok delvist af de aftalte spilleregler

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46498
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

og af alm loyalitetsforpligtelser vil jeg tro - uden at være sikker her - men man må f.eks. ikke drive konkurrence med ApS man er hovedejer i, og jeg ville tro der kunne falde dom hvis man - uden nogle ejeres kendskab forhandlede bag om ryggen - en fin aftale med 3 part, og så handlede aktien ved at købe de andre - måske hovedaktionærer, der var holdt ude i mørket ud - uanset hvad der er indgået i ejeraftaler 

En jurist må så på banen om der er helt generelle love her hvis det er de unoterede selskaber der høres til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Det er ang. Noteret selsskab.
Må jeg have lov at sende dig en privat besked? For har et spørgsmål som jeg ikke er interresseret i at skrive offentligt.

Mvh Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46498
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Bøegh-Petersen:

Hej John.

Det er ang. Noteret selsskab.
Må jeg have lov at sende dig en privat besked? For har et spørgsmål som jeg ikke er interresseret i at skrive offentligt.

Mvh Lasse

dels har jeg lukket for PB - dels vil jeg jo nødigt selv faktisk have en eller anden viden om insider som jeg måske skulle gøre noget ved - og som også kan gøre mine egne investeringer besværlige.

Hvis du har en viden  så kan du givet kontakte en advokat med fortrolighed og få det gennemgået - for insiderviden og noterede selskaber er ingen spøg Stick out tongue

Ind imellem tænker man sit - Jeg så en aktie på en mindre børs som dagen inden årsoffentliggørelse steg 20% idag ret interessant og noget mod retningen på øvrige idag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt fair, skriver det bare mindre detaljeret her og håber du kan svare.

Laver grafiske opgaver for en børsnoteret virksomhed og for et godt stykke tid siden valgte jeg at købe aktier i virksomheden fordi jeg fandt den spændende og kunne se muligheder i den. Nu skal jeg så lave deres årsrapport og har derfor fået deres regnskab og skal også skrive under på en insider kontrakt, da de skal oplyse at jeg nu har insider viden.

Mit spørgsmål er så, må jeg gerne have de aktier? Har ingenting i sinde at gøre med dem lige foreløbig og derved handler jeg ikke med dem, hverken i lang tid før min viden eller efter at regnskabet bliver offentligjort?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det må du godt, medmindre du har indgået en kontrakt med dem hvori det indgår at du ikke må handle med deres aktier.

Du må dog ikke handle på basis af din viden om selskabet der ikke er offentliggjort.

At have aktierne liggende i din beholdning som en langsigtet investering er der ikke noget galt i.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)