Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettet ApS

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 19. Nov 15
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg oprettede for lidt tid tilbage et ApS.

Jeg fik på det tidspunkt min bank til at oprette en firmakonto, hvor jeg selv smed 10.000 ind. Min bank gik med til at overføre de 50.000 (10.000 fra mig og 40.000 fra dem) kr. til advokaten, da jeg ikke skal bruge mere end 10.000 kr da det er konsulentydelser. Jeg har så fået ca. 47.000 kr. (50.000 kr - 3.000 kr i stiftelse) tilbage på erhvervskontoen som nu står på +7000 kr. Jeg skal aflægge regnskab 30/6-2017. Jeg har så fået at vide, at der kan blive et problem ved aflæggelse af regnskabet, da man normalt har en startkapital på 50.000, eller ved mig 47.000 kr. (-stiftelsesomkostninger), hvis jeg selv havde indskudt det hele. Nu har jeg så kun 7.000 kr på kontoen. Nu bliver jeg vel nødt til at opspare de resterende 40.000 kr på en måde, så det passer med regnskabet? Jeg er lidt på bar bund her.

Lad os sige at jeg optjener, så der står 77.000 kr på min erhvervskonto d. 30/6-2017, når der skal leveres regnskab. Så har jeg tjent 70.000 kr og så burde der jo være 70.000 + (50.000 kr som er startkapitalen for et ApS)? Jeg er faktisk selv meget forvirret, men hvordan får jeg flyttet det rundt i regnskabet, så det ser rigtigt ud?

Håber at nogle kloge hoveder kan hjælpe og at min problemstilling er klar for jer.

Vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

njr:
Min bank gik med til at overføre de 50.000 (10.000 fra mig og 40.000 fra dem) kr. til advokaten, da jeg ikke skal bruge mere end 10.000 kr da det er konsulentydelser. Jeg har så fået ca. 47.000 kr. (50.000 kr - 3.000 kr i stiftelse) tilbage på erhvervskontoen som nu står på +7000 kr

Jeg synes du skal bruge en økonomiperson eller revisor - men hvorfor står erhvervskontoen på 7000 kr når du har fået 47.000 fra advokaten. Det lyder som om, banken har fået 40.000 tilbage og den går jo ikke
Det er jo ikke selskabet som har lånt de 40.000 kr i banken, det er jo dig personligt, og du kan jo ikke bare hæve 40.000 kr fra erhvervskontoen for at betale de 40.000 kr tilbage. Det vil være ulovligt som aktionærlån og kunne udløse masser af skatteproblemer.

Du skal ha fat i en revisor, men udgangspunktet er, at de 40.000 kr jo ikke må betales af selskabet. Det er DIG der har lånt dem, ellers kunne stifter jo slet ikke stifte selskabet, for så var der jo ikke 50.000 kr i kapital (hvis selskabet skyldte 40.000 kr til banken)

Du er meget galt ude hvis du lader selskabet betale dit lån - det vil udløse skat da det jo er nettopenge til dig som der så skulle ha været skat af inden + formentlig risiko for ikke fradrag for omkostingen

Få det på plads via en revisor - for det her som er sket i 2015 og påvirker bank i 2015 kan du IKKE selv løse som du beskriver det
Du ender galt her med mindre jeg helt misforstår dit scenarie og det er næsten ikke muligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Nov 15
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit svar John

Kan godt se det er lidt indviklet. Kan jeg ikke overføre de resterende 40.000 kr. på et hvilket som helst tidspunkt? Ved godt at det ikke er helt efter bogen, men hvis jeg hele tiden er bevidst om at de penge mangler, og de bliver overført på et tidspunkt, så behøves man jo ikke skrive det i regnskabet, da erhvervsstyrelsen ikke skal se bankudtog? 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Svaret er helt klart NEJ.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

I bedste fald går det godt selv om fremgangsmåden er ulovlig. ..... I værste fald kan dit ApS blive tvangsopløst pga den ulovlige stiftelse. ...

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det du i praksis har gjort er at foretage et ulovligt aktionærlån. Ja jeg ved det, det er en åndsvag regel, der vist i øvrigt kun eksisterer i DK, men ikke desto mindre.

Pengene skal ikke nødvendigvis stå på kontoen, de må gerne bruges og investeres, men det er selskabets penge og ikke dine personligt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er en meget naturlig ting at man ikke kan stifte selskab som gør man ikke selv har ansvar for hæftelse - og så hæve alle pengene selv igen - det giver slet ikke mening. Så skulle du ha stiftet IVS til de penge du nu en gang havde.

OM du bliver opdaget skal jeg ikke gætte om, men da skat jo kan gå nogle år tilbage er risiko alt for stor til at løbe den vil jeg sige

Du skal ha fundet en løsning som indebær at de 40.000 er retur i regnskabet om muligt og du skal ofre en revisor på at finde løsning for omkostningen for dig selv - 40.000 efter skat eller ca 80.000 inden + mulig bøde + risiko for intet fradrag og lukning er alt for stor til at du selv fidler med det

Du har ikke gjort det med ond hensigt, men det ændrer intet ved det alvorlige

Proaktiv handling med en kyndig på direkte - kan involvere at banken fornyer lånet på de 40 t til dig og aftale om betale og genindsættelse i selskabet - af "udlægget"

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Nov 15
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Tak for jeres hjælp. Er der ikke en måde, hvor man kan lave et dokument med banken, hvor der står at man hæfter for de resterende 40.000 kr privat? eller at man laver en kassekredit på sin erhverskonto på 40.000 kr. Så er der jo 50.000 som man kan bruge af?

Og igen mange tak til jer kloge hoveder :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

njr:

Okay. Tak for jeres hjælp. Er der ikke en måde, hvor man kan lave et dokument med banken, hvor der står at man hæfter for de resterende 40.000 kr privat? eller at man laver en kassekredit på sin erhverskonto på 40.000 kr. Så er der jo 50.000 som man kan bruge af?

Og igen mange tak til jer kloge hoveder :)

de 40.000 kr skal jo tilbage til firmaet hvor du ved "fejl" har taget dem som udlæg. 

Det hjælper ikke med en kassekredit til erhverskontoen - så får firmaet jo godt nok 40.000 men samtidigt en gæld på 40.000 kr. Det er DIG der skal låne af banken og du skal så give firmaet det udlæg tilbage som du ved en fejl har trukket ud.

Lånet på de 40.000 skal være til dig (det var det oprindelige da givet også, ellers har banken sovet i timen) Det kan banken lave dokumentet for. Pengene skal stå på IVS erhvervskontoen og må så bruges i det IVS - men IKKE betales til dig (andet end ved løn med skat)

DU er den som så PERSONLIGT skal skylde banken de 40.000 kr som du må betale tilbage med beskattede penge ved løn osv

De 40.000 du låner er private penge som du har skudt ind i firmaet og dem kan du kun få ud igen ved lukning eller salg af det IVS. Eneste anden måde du må penge er ved løn og udbytte med skatteindberetning

Jeg synes du gør det farligt ved at bare skyde løs selv frem for som minimum at få banken med - men faktisk ved ikke her at få en revisor ind over, for du kan risikere rigtig store udgifter til skat og bøder hvis du fanges

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Nov 15
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for en masse gode inputs. Jeg må hellere få indskudt de resterende 40.000 kr. med det samme.

Lige en helt anden ting. Jeg har lige snakket med et forsikringsselskab i dag og ville have priser på en ansvarsforsikring, som jeg troede var lovpligtigt. Han sagde at det var det ikke, da jeg er den eneste som arbejder i virksomheden og udfører konsulentydelser? Synes at alle skriver herinde, at det er lovpligtigt? 

Vh

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)