Hej Jeg oprettede for lidt tid tilbage et ApS. Jeg fik på det tidspunkt min bank til at oprette en firmakonto, hvor jeg selv smed 10.000 ind. Min bank gik med til at overføre de 50.000 (10.000 fra mig og 40.000 fra dem) kr. til advokaten, da jeg ikke skal bruge mere end 10.000 kr da det er konsulentydelser. Jeg har så fået ca. 47.000 kr. (50.000 kr - 3.000 kr i stiftelse) tilbage på erhvervskontoen som nu står på +7000 kr. Jeg skal aflægge regnskab 30/6-2017. Jeg har så fået at vide, at der kan blive et problem ved aflæggelse af regnskabet, da man normalt har en startkapital på 50.000, eller ved mig 47.000 kr. (-stiftelsesomkostninger), hvis jeg selv havde indskudt det hele. Nu har jeg så kun 7.000 kr på kontoen. Nu bliver jeg vel nødt til at opspare de resterende 40.000 kr på en måde, så det passer med regnskabet? Jeg er lidt på bar bund her. Lad os sige at jeg optjener, så der står 77.000 kr på min erhvervskonto d. 30/6-2017, når der skal leveres regnskab. Så har jeg tjent 70.000 kr og så burde der jo være 70.000 + (50.000 kr som er startkapitalen for et ApS)? Jeg er faktisk selv meget forvirret, men hvordan får jeg flyttet det rundt i regnskabet, så det ser rigtigt ud? Håber at nogle kloge hoveder kan hjælpe og at min problemstilling er klar for jer. Vh |
njr:
Jeg synes du skal bruge en økonomiperson eller revisor - men hvorfor står erhvervskontoen på 7000 kr når du har fået 47.000 fra advokaten. Det lyder som om, banken har fået 40.000 tilbage og den går jo ikke
Det er jo ikke selskabet som har lånt de 40.000 kr i banken, det er jo dig personligt, og du kan jo ikke bare hæve 40.000 kr fra erhvervskontoen for at betale de 40.000 kr tilbage. Det vil være ulovligt som aktionærlån og kunne udløse masser af skatteproblemer.
Du skal ha fat i en revisor, men udgangspunktet er, at de 40.000 kr jo ikke må betales af selskabet. Det er DIG der har lånt dem, ellers kunne stifter jo slet ikke stifte selskabet, for så var der jo ikke 50.000 kr i kapital (hvis selskabet skyldte 40.000 kr til banken)
Du er meget galt ude hvis du lader selskabet betale dit lån - det vil udløse skat da det jo er nettopenge til dig som der så skulle ha været skat af inden + formentlig risiko for ikke fradrag for omkostingen
Få det på plads via en revisor - for det her som er sket i 2015 og påvirker bank i 2015 kan du IKKE selv løse som du beskriver det
Du ender galt her med mindre jeg helt misforstår dit scenarie og det er næsten ikke muligt
vh John Hannover