Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

forhandling med investor

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino''er.

Nogle spørgsmål jeg håber at I kan og vil hjælpe med:

Vi ligger i øjeblikket i forhandlinger med en mulig partner/investor i en IT-virksomhed. Partneren har et koncept, der lidt ligner vores, hvorfor vi også p.t. er konkurrenter. Det giver en lidt særlig investor-situation. Derfor nogle spørgsmål jeg håber, at I vil hjælpe med:

1. Hvor tidligt i dialogen skal man fremlægge regnskaber og budgetter til dem? Og kræver det en NDA?

2. Hvordan værdifastsætter man vores nuværende værdi og derudfra bestemmer deres ejerandel for en given million-investering?

3. Hvis de også tilbyder ejerandel i deres virksomhed, hvad vil I så foreslå - en ejerandel eller en andel af deres overskud, som kan bruges til investering i vores egen virksomhed?

På forhånd tak.

VH Spørgeren.

Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/19/2006 10:21:10 PM
Forfatter:spørger

Hej Amino'er.



Nogle spørgsmål jeg håber at I kan og vil hjælpe med:


Vi ligger i øjeblikket i forhandlinger med en mulig partner/investor i en IT-virksomhed. Partneren har et koncept, der lidt ligner vores, hvorfor vi også p.t. er konkurrenter. Det giver en lidt særlig investor-situation. Derfor nogle spørgsmål jeg håber, at I vil hjælpe med:


1. Hvor tidligt i dialogen skal man fremlægge regnskaber og budgetter til dem? Og kræver det en NDA?



2. Hvordan værdifastsætter man vores nuværende værdi og derudfra bestemmer deres ejerandel for en given million-investering?



3. Hvis de også tilbyder ejerandel i deres virksomhed, hvad vil I så foreslå - en ejerandel eller en andel af deres overskud, som kan bruges til investering i vores egen virksomhed?



Først og fremmest tillykke med udviklingen af jeres virksomhed.

1: Du skal ikke fremlægge noget som helst i en så intern forhandling, før der er indgået en NDA. Så ja - en NDA fra dag 1!

2: I værdisætter jeres værdi udfra jeres aktiver, passiver og goodwill (den korte version). Til at være sikker på dette skal i have fat i en uvildig revisor der har kendskab til jeres specifikke fagområde, som kan hjælpe jer med den endelige værdi. Det er stort set den eneste måde at begge parter kan være tilfredse.
Mht investering skal det de indskyder matche den ejerandel de får. Er jeres firma vurderet til 4 mil, og de investerer 1 mil skal de have 25%.
Er det ikke et firma du er helt sikker på vil jeg nok tage en optionsmodel i stedet. Det vil sige du betaler dem for deres ydelser i fx 2 år, og efter de 2 år giver dem mulighed for at købe en forudbestemt andel til værdi aftaledag + reelle indeksstigninger og investeringer over 2 år.
Ex: I er vurderet til 5 mil. Over 2 år investerer i 500.000 kr, og indeksstigninger er ca 5% (gæt). Så efter 2 år er værdien ca 6063750 kr. De får så mulighed til at købe 20% for 1212750 kr, såfremt de har overholdt alle deres forpligtelser i perioden.
Fordele ved option: Du går efter gullerodsprincippet. Hvis de ikke kan leve op til dine forventninger iht kontrakt, skal du ikke give dem mulighed for medejerskab, og du har kun betalt for de ydelser du har fået.
Ulemper ved option: Hvis værdien af dit firma stiger drastisk, er det kun indeksstigninger de skal betale for at få medejerskb, eller hvis væksten udebliver kan de undlade at investere så meget tid i projektet, og undlade at købe andel, når muligheden foreligger.

3: Samme som punkt 2 - en udenstående person der kan kan vurdere den reelle værdi. I skal selvfølgelig have en ejerdel, med tilhørende afkast, eller en option.

Personligt er det oftest versionen med optioner jeg har benyttet. Det er den mere sikre måde, der gør at man kan se den anden part an, før man åbner op for et medejerskab.

Og til sidst... Er det en decideret kapitaludvidelse til investeringer du er ude efter, frem for almindelig medejerskab/salg af andel, skal du tale med din advokat/revisor/bestyrelse/advisory board om det. Så skal værdien fastlægges ud fra den givne investering, hvad muligheder det åner op for, fremtidg strategi og såfremledes.

Held og lykke med dit projekt.
Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Spørger

Vedrørende værdifastsættelsen findes der forskellige paradigmer indenfor dette. Den regnskabsmæssige er fastsættelsen af virksomhedens aktiver, som Netmedia rigtigt skriver. Den finansieringsmæssige ser på den indtjening som ligger i virksomheden, og som er sandsynlig i fremtiden, og tager udgangspunkt i denne. Alt afhængig af virksomhedens art finder de hver især sin anvendelse. Er det f.eks. en vækstvirksomhed med en lav egenkapital, men en stærk(eller potentiel stærk) indtjening vil du undervurdere virksomhedens værdi krafitigt ved kun at kigge på aktiverne eller egenkapitalen. Da du nu nævner det er IT, vil jeg anbefale dig kraftigt at skelne til en værdifastlæggelse udfra indtjeningen. Her har du forskellige værktøjer bl.a. DCF-modellen(Discounted Cash Flow), der tilbagediskonterer din fremtidig indtjening til en nutidsværdi og bruger det som baggrund for din virksomheds værdi.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)