Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Handelsagentkontrakt og godtgørelse - Når samarbejdet skal stoppe.. :/

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

 

Vi har i firmaet en sælger tilknyttet som freelance handelsagent, agentens kontrakt er lavet med udgangspunkt i https://startvaekst.virk.dk/sites/default/files/handelsagentaftale.doc med få ændringer om servicering af kunder mm.

Ud fra sådan en kontrakt, hvis agenten selv opsiger aftalen (Før udløb), har denne så ret til godtgørelse? Det er klart at agenten har hvis vi opsiger kontrakten uden videre.

 

Lidt baggrund og med stor glæde noget i gerne må give feedback på i alle retninger.

Agenten har været ansat siden ca. midt 2015, men agenten har nu fået et fuldtidsjob ”ved siden af”, og har derfor noget svært ved at klare sine forpligtigelser (I mine øjne, agenten er sjovt nok ikke helt enig).

I starten var fuldtidsjobbet et projekt i en periode, og det kunne vi sådan set godt acceptere i form af at agenten har rimelig frie tøjler og tidligere har arbejdet hårdt og på mange skæve tidspunkter, men det er så gået hen og blevet til et reelt fast fuldtidsjob. De fleste af vores kunder skal findes, opsøges og serviceres indenfor normal arbejdstid, og det har han ikke mulighed for på fornuftig vis (Indtil videre slet ikke, og det skulle være sært hvis agenten på noget tidspunkt kunne lave mere end 2 dage om måneden hvor agenten kan komme væk fra arbejdet i de timer), og ligeledes kan agenten ikke tage telefon i hverdagstimerne, en stor del af kunderne er offentlige og ikke just typerne der gider at yde ekstra udenfor den normale arbejdstid.

I samme forbindelse er jeg blevet gjort klart fra nogen af vores kunder at svarraten på mails og telefon er faldet/udeblevet markant, noget det dog ser ud til at agenten har oppet sig lidt på igen efter et par samtaler – Men der er ikke noget der tyder på at der er nye aftaler på vej i hus.

Jeg har nævnt det for agenten som værende et problem, og det var agenten ikke enig i – Om end jeg er sikker på at agenten godt vidste at det nok var ved at være slut med samarbejdet (Set fra agentens side, og nok i noget længere tid end at vi har tænkt det selv).

Så jeg nævner at vi nok skal se på om aftalen skal fortsætte hvis agenten ikke kan varetage det, og vi tager en tænker over nogen dage, agentens næste svar er at agenten forventer at få den fulde godtgørelse som hvis jeg havde opsagt agenten, hvilket jeg er noget uenig i.

Reelt tænker jeg at jeg kunne stoppe kontrakten helt uden godtgørelse hvis jeg ville, men det har jeg sådan set ikke interesse i, jeg vil gerne give agenten noget, og gøre lidt for at stoppe på en god måde – Men jeg frygter bare at vi ligger så langt fra hinanden at agenten bliver utilfreds lige meget hvilket udspil jeg laver.

Umiddelbart så vil jeg sige at siden slutningen af sidste år, har agenten ikke leveret meget arbejde, og på den baggrund også trukket løn et kvartals tid mere end agenten burde, hvis vi ikke havde valgt at give lidt snor og regne med at der kom nye aftaler ind (De kan nemt tage flere måneder at få i stand og lukke).

Agenten har lavet et ganske fint stykke arbejde indtil, og selvfølgelig argumenteret rigeligt med at agenten har været med til at skabe stor vækst mm. Hvilket til dels er rigtigt, men så godt som alle de aftaler der er lavet, er i stor grad faldende i omsætning igen, i rimelig grad fordi at de ikke er blevet passet som de burde. 

Alle inputs vil blive stort værdsat J

Tilmeldt 11. May 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen der har nogen kommentarer? :)

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville prøve at høre om du kan få læst den igennem af en der har forstand på det :) 

Prøv at tal med Jon fra Contago.dk dygtig og billig. ( jb@contago.dk )  

:) 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)