Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forfaldsdato/Bilagsdato/m.v. + Ingen moms på gebyr

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er også muligt at køre med to "bankkonti", hvor "MasterCard" så er den anden. I dét tilfælde har du så "betalt med det samme" på "Bank 2 (Master Card)". Når så et beløb overføres fra bankkontoen til MasterCard, er det så blot en almindelig flytning af beløbet fra en konto til en anden. Mange har i forvejen "mellemregning", som i princippet også er en "bank". Ditto med "Kasse". Det er smag og behag, hvordan du organiserer det. Hvis der er relativt mange posteringer på MasterCardet, ville jeg nok køre det som en selvstændig bogføringskonto.

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
betale med det samme er direkte så det går ud af netbank samme dag du får regningen

I og med regningen/fakturaen bliver udskrevet d. 09.03, men først betalt d. 04.04, så kan det vel ikke gælde som "betale med det samme"? Jeg kan bare ikke se forskellen, og hvornår man skal kunne "betale med det samme", når det er en faktura?

Føler mig forvirret ConfusedBig Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Vonheimann:

Cookie - John Hannover:
betale med det samme er direkte så det går ud af netbank samme dag du får regningen

I og med regningen/fakturaen bliver udskrevet d. 09.03, men først betalt d. 04.04, så kan det vel ikke gælde som "betale med det samme"? Jeg kan bare ikke se forskellen, og hvornår man skal kunne "betale med det samme", når det er en faktura?

Føler mig forvirret ConfusedBig Smile

Så synes jeg du skal finde en der kan hjælpe online med selve regnskabet. Forskellen er helt enkelt, at modtager du en faktura som du betaler med det samme = pengene går ud af banken samme dag - så er den betalt med det samme

Hvis du først betaler den som her en lille måned efter - så er den jo ikke betalt med det samme, men bogføres som udgift mod - kreditorer udestående (sælger har de penge til gode fra dig) - Når pengene så - her 4/4 overføres fra din bank, bogfører du som betale, og pengene bogføres dermed fra kreditorer udestående (debet) til bank kredit - og bank stemmer

For dit eget salg - faktura 9/3 bogføres mod tilgodehavender (du har pengene til gode fra kunden men får dem ikke i banken) - 4/4 får du penge i bank og der bogføres som betalt - og den går fra tilgodehavender kredit til bank debet

Der vil være masser af andre ting du kan være i tvivl om, så mit råd - få en online hjælp mod lidt betaling

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

John, det var en kreditor, von Heimann havde betalt, ikke hans eget salg. Princippet er selvf. nogenlunde det samme.

Jeg bruger betalingsdato, hvis den ligger i samme momsperiode som fakturadato og ydelsen/leveringen. Herved stemmer moms også (banken på dato), og jeg slipper for at have kreditorregister. Dette kræver selvfølgelig, at man så har styr på kreditorerne/regningerne, hvilket er relativt simpelt, hvis der er få af dem. I dit tilfælde ville jeg af samme grund have betalt 31/3. Det er muligt, at det ikke er helt efter bogen, men i små regnskaber med relativt få kreditorer, er jeg sikkert på, at Skat ikke vil løfte et øjenbryn - så længe man har styr på det. Keep it simple. -John, jeg er klar til en bredside :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg svarer skam netop først på kreditor og så i anden del af samme svar - på egne fakturarer

Det er helt OK at gøre som du gør når det er i samme momsperiode. Er det få og små bilag, så er det ikke så vigtigt at have øje på kreditorer og debitorer - ellers er det en meget stor fordel

En anden bagdel er, at du så ikke kender dit resultat præcist hver måned, for du kan ha faktureret arbejde for 40.000 kr - men har det ikke i regnskabet, så jan kan se dårlig ud - og feb tilsvarende god når pengene kommer - det giver lidt dårlige overblik lige som man ikke i regnskabet i alle fald, kan se sin kommende likviditet overhovedet

Endeligt er det jo besvær, hvis man fakturerer noget til 50.000 kr - hvoraf 10.000 er moms, den 20/3 og først får betalt 10/4 for så bliver momsen jo 10.000 gal, og det er skat og moms ikke tilfredse med. Så skal man til at ændre sit princip lige der.

Skat vil givet ikke blande sig så længe man holder momsperioder, så det er nok mest spørgsmål om VIL man hele tiden kende sit resultat hver dag/måned og vil man kunne trække let liste over alle der skylder en penge, og alle som man selv skylder penge - eller lever man godt uden det

Jeg kunne sagtens i et lille bitte regnskab finde på at bruge din metode - ellers ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig, hvis vi kan blive enige om, hvad et 'lille bitte regnskab' er :-)

Jeg skal lige understrege, at det ikke er "min metode", men blot én, jeg anbefaler til relativt simple regnskaber såsom ét af mine egne - selvom jeg ved genlæsning af mit indlæg kan se, at det ligner en generel anbefaling. Min pointe er, at man også skal kunne ånde og ikke nødvendigvis bruge for meget tid på at registrere på debitor/kreditor for så indenfor nogle relativt få dage at overføre pengene fra bank til debitor/kreditor, hvis man ikke i andre sammenhænge kan have brug for det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

enig - jeg gør det som heller ikke hvis vi taler få dage og samme momsperiode - men de der typiske 30 dages frister - tager jeg altid ind med det samme OG egne fakturaer. Jeg kender ikke programmer der kan bogføre dem når de laves, uden at køre via debitorer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

-jeg tænker primært på kreditorer og straks-betalinger, f.eks. i et byggemarked -

(Tænk en masse overvejelser og diskussion over en dato. Eller to :-))

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Forskellen er helt enkelt, at modtager du en faktura som du betaler med det samme = pengene går ud af banken samme dag - så er den betalt med det samme

Det må være mig, som glemmer at fortælle hvordan fakturaen er modtaget. Den er modtaget pr. brev, og derfor kan/kunne jeg ikke forstå hvordan der kan være tale om "at betale med det samme" Big Smile

Ikke desto mindre, skal I begge have tusind tak for jeres tid! Jeg har søgt hjælp hos bogholder, og hun har bragt mit rod i orden. Så må vi se om jeg har lært det til næste gang, eller om hun skal hjælpe igen Confused

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)