Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af varer over internettet og kørselsfradrag

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en personligt ejet virksomhed, hvor jeg hovedsagligt sælger min arbejdskraft i form af ydelser. Men jeg har også et musikstudie, hvor jeg fra tid til anden køber forskelligt udstyr over internettet, bl.a. software samt andet relevant musikgrej.

Det drejer sig om både digitale softwareprogrammer (fra henholdsvis Europa og USA), men også fagrelevant udstyr fra forskellige steder i Europa - Frankrig, England, Tyskland. 

Efter hvad jeg kan se, er der moms på alt software jeg køber fra både USA og Europa - så tænker det burde være fradragsberettiget? Hvordan fungerer det når det ikke er en fysisk vare - og jeg kun ejer det digitalt?

I forhold til varekøb - er der noget med at man ikke betaler moms for en vare i EU og udenfor EU? De varer jeg har købt medfølger en kvittering inkl. moms, så tænker det burde være fradragsberettiget? Spørgsmålet er så hvordan jeg registrerer det korrekt, sådan at jeg får mit fradrag?

Kørselsfradrag:

En sidste ting er at jeg er begyndt at holde mig en kørebog, da jeg har haft nogle jobs udenbys - både med bil og med tog. Hvordan gør jeg i forhold til udbetaling af mine kørselsfradrag - kan jeg frit udbetale dem til mig selv som jeg føler for, bare så længe jeg får det noteret på min årsopgørelse? Og hvordan registrerer man det korrekt i E-conomic - så jeg ikke ender med at betale skat for det jeg udbetaler til mig selv.

Håber ikke nogen kan hjælpe mig med det hele, selvom det er en lidt lang smøre.

Mvh Troels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

momsdelen er helt uklart spurgt- men kort - .du kan aldrig trække andet end ren dansk moms som fremgår af faktura fra dansk momsregistreret virksomhed fra i moms - hvis du er momsregistreret - aldrig udenlandsk moms som momsfradrag. Der er generelt importmoms at angive ved import for momsregistrerede - men det koster ikke bare det angives korrekt, men giver heller ikke fradrag http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html  - forudsat importen er til momspligtig virksomhed. Er det til ikke momspligtig aktivitet - så er der ikke fradrag for importmomsen som så kun angives under salgsmoms men ikke fratrækkes med samme beløb i købsmoms

Kørepenge: Egen bil - kørepenge efter ført kørebog efter statens takst- ikke udbetale i personlig virksomhed men fradrag ved nedsættelse af resultat til skat - Bogføres ikke som udgangspunkt for personlig virksomhed Gennemgået her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html .- igen - du satser voldsomt ved ikke at betale for lidt hjælp rent ud sagt 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay tak for svaret. Kan godt ske de er lidt uklare mine spørgsmål, men jeg synes bestemt også reglerne er kringlede.

Så du siger at, hvis man køber en vare til firmaet fra udlandet - lige meget om det er en fysisk vare eller en digital vare - kan man aldrig trække momsen fra (lige meget om det er købt som en digital vare over internettet fra f.eks. USA, eller som fysik vare fra f.eks. Frankrig eller Tyskland)?

Men selvom man køber en vare fra ulandet, og man betaler det fulde beløb (prisen + udenlands moms), så kan man vel stadig godt trække varens pris fra i skat?

Med hensyn til egen bil, skal jeg lige snakke med en revisor om det - man jeg snakker selvfølgelig om befordringsgodtgørelse og ikke kørselsfradrag. 

Det virker bare umiddelbart nemmere hvis man har et APS, end hvis man har en personligt ejet virksomhed. Har hvert fald hørt om nogle som udbetaler deres befordringsgodtgørelse direkte på bankkonto hver måned - for de penge skal de jo ikke betale skat? 

Og som jeg kan forstå på dig, kan man ikke gøre det når man har en personligt ejet virksomhed?

Mvh Toels

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Clive:

Med hensyn til egen bil, skal jeg lige snakke med en revisor om det - man jeg snakker selvfølgelig om befordringsgodtgørelse og ikke kørselsfradrag. 

Det virker bare umiddelbart nemmere hvis man har et APS, end hvis man har en personligt ejet virksomhed. Har hvert fald hørt om nogle som udbetaler deres befordringsgodtgørelse direkte på bankkonto hver måned - for de penge skal de jo ikke betale skat? 

Og som jeg kan forstå på dig, kan man ikke gøre det når man har en personligt ejet virksomhed?

Korrekt.- Ejer af ApS må udbetale (må ikke gøre andet) og SKAL så indberette det sammen med løn som skattefri udbetaling af kørepenge så skat kender beløbet. Ejer må kun gøre det hvis ejer har reel løn samtidigt

Ejer af personlig virksomhed får beløbet som fradrag ved at reducere resultat til skat med beløbet men må IKKE tage det i regnskabet som udgift

Resultatet er ens - i begge fald, for ejer af ApS eller personlig virksomhed får man skatteværdien af beløbet som fordel, hverken mere eller mindre i princip - men personlig virksomhed må ALDRIG udbetale ejer noget, uden det sker i status mellemregning

Du må gerne udbetale alt det du vil - også kørepenge - via mellemregning - privat hævet i status - men for at få en fordel ved det, skal du jo så lave skatteregulering = nedsætte dit resultat til skat med beløbet. Du må ikke trække det som udgift i personlig virksomhed - det vil fremgå ret godt af det link jeg gav dig også

Clive:

Du siger at, hvis man køber en vare til firmaet fra udlandet - lige meget om det er en fysisk vare eller en digital vare - kan man aldrig trække momsen fra (lige meget om det er købt som en digital vare over internettet fra f.eks. USA, eller som fysik vare fra f.eks. Frankrig eller Tyskland)?

Men selvom man køber en vare fra ulandet, og man betaler det fulde beløb (prisen + udenlands moms), så kan man vel stadig godt trække varens pris fra i skat

ja - men som momsregisteret skal de som fakturerer dig IKKE lægge der lokale moms på, det skal du bare gøre dem opmærksom på, men ja - hele beløbet er en udgift 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaretSmile Det var meget opklarende...

VH Troels

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)