Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfritaget virksomhed lejer lokaler af momsregistreret virksomhed

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har et spørgsmål, som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med.

Min virksomhed er momsfritaget og jeg har lejet mig ind på to fysiske adresser, hvor udlejers virksomhed også er momsfritaget.

Dette er bedst, da jeg jo ikke kan fradrage moms.

Men er det egentligt ikke muligt at en momsregistret virksomhed kan udleje lokaler til en momsfritaget virksomhed, uden at lægge moms på lejen?

Jeg har hørt det kan lade sig gøre uden at det koster udlejer noget, men at der er papirarbejde i det.

Hvordan foregår det helt præcist? Hvad kræver det fra udlejers side? Skal han oprette nyt momsfritaget under-selskab eller hvordan?

På forhånd tak! :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Flowspacesix:

Hej,

jeg har et spørgsmål, som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med.

Min virksomhed er momsfritaget og jeg har lejet mig ind på to fysiske adresser, hvor udlejers virksomhed også er momsfritaget.

Dette er bedst, da jeg jo ikke kan fradrage moms.

Men er det egentligt ikke muligt at en momsregistret virksomhed kan udleje lokaler til en momsfritaget virksomhed, uden at lægge moms på lejen?

Jeg har hørt det kan lade sig gøre uden at det koster udlejer noget, men at der er papirarbejde i det.

Hvordan foregår det helt præcist? Hvad kræver det fra udlejers side? Skal han oprette nyt momsfritaget under-selskab eller hvordan?

På forhånd tak! :-)

Hvis udlejer har registeret sig frivilligt for udlejning af fast ejendom, så skal han være registreret i mindst 2 år. Det er første forhindring for udlejer.

Dernæst kan udlejer ved registrering have påtaget sig en reguleringsforpligtigelse, eks hvis han frivilligt har momsregistreret sig med det formål at kunne fradrage udgifter ved en renovation eller opførsel af ejendommen. 

 

Med andre ord, hvis man først er momsregistreret så kan man ikke uden videre bare afregistrere sig igen. Hvad konsekvenserne er, kan der ikke svares på uden at kende til de konkrete omstændigheder.

Måske skulle den momsregistrede udlejer opsøge en revisor eller anden momskyndig, så han ikke kommer til at foretage sig noget som koster dyrt senere. Hellere på forkant end bagkant.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Flowspacesix:
Men er det egentligt ikke muligt at en momsregistret virksomhed kan udleje lokaler til en momsfritaget virksomhed, uden at lægge moms på lejen?
jeg mener egentlig det korte svar er nej - Er man momsregistret skal man som udgangspunkt lægge moms på al momspligtig omsætning uanset modtageren

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg taler lige pt. med mægleren som repræsentere udlejer. Det er ham der siger det kan lade sig gøre, men at jeg skal forvente et tillæg på 10% da det koster tid og papirarbejder for udlejer. Jeg er bare nysgerrig på at forstå hvordan denne virksomhed rent faktisk gør det. Jeg tror derfor ikke i har ret i at det ikke lader sig gøre!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Flowspacesix:

Jeg taler lige pt. med mægleren som repræsentere udlejer. Det er ham der siger det kan lade sig gøre, men at jeg skal forvente et tillæg på 10% da det koster tid og papirarbejder for udlejer. Jeg er bare nysgerrig på at forstå hvordan denne virksomhed rent faktisk gør det. Jeg tror derfor ikke i har ret i at det ikke lader sig gøre!

så kom tilbage med forklaringen når du har den _ Det vil kræve et nyt ikke momsreg selskab at gøre det - ellers kan man ikke - valget momsregistreret eller ikke momsregistreret er gældende for alt der leveres til alm virksomhed - udlejning også

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Mar 14
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 01:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror vi er enige om at det ikke bliver i den momsregistrerede virksomhed, hvorfor jeg netop spørger om det kan gøres via en søster-virksomhed (eller hvad sådan noget kaldes)! ;-)

Jeg vil se om jeg kan få mægler til at forklare.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Flowspacesix:
Men er det egentligt ikke muligt at en momsregistret virksomhed kan udleje lokaler til en momsfritaget virksomhed, uden at lægge moms på lejen?
jeg mener egentlig det korte svar er nej - Er man momsregistret skal man som udgangspunkt lægge moms på al momspligtig omsætning uanset modtageren

vh John Hannover

Udlejning af fast ejendom er jo netop ikke momspligtig omsætning (ML § 13, stk. 1, nummer 8)

Så uanset om et selskab er alm. momsregistreret skal der som udgangspunkt ikke ligges moms på udlejning af lokaler.

 

Hvis der skal moms på, så skal der som udgangspunkt ske frivillig registrering efter ML § 51.

Flowspacesix:

Jeg tror vi er enige om at det ikke bliver i den momsregistrerede virksomhed, hvorfor jeg netop spørger om det kan gøres via en søster-virksomhed (eller hvad sådan noget kaldes)! ;-)

Jeg vil se om jeg kan få mægler til at forklare.

 

Forklaringen modtages gerne.

Men nej, der er ikke enighed om der skal stiftes et nyt selskab til dette formål! I øvrigt vil en flytning af ejendom til søsterselskab ikke ændre på de problemstillinger som er i det eksisterende selskab hvor ejendommen for nuværende ligger placeret, hvis det nuværende selskab er momsregistreret for udlejning af fast ejendom har de formentlig også en reguleringsforpligtelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg siger er at hvis udlejer er momsregistreret så kan han ikke udleje noget momsfrit ved at udfylde nogen papirer for at gavene en ikke momspligtig.

Er valget blevet at være momspligtig for ejendommen så er der moms på til alle

Jeg er ikke helt med på hvorfor udlejer ikke teoretisk kunne oprettet et ikke momspligtigt IVS som ejer ejendommen hvorved alle de lejemål blev momsfrie

Det forudsætter det er en som har mange ejendomme, men skulle det ikke være lovligt at lægge nogle i ET selskab som er momsregistreret (for udlejning til erhverv med moms) og andre i et ANDET selskab som ikke momsregistreres

Buttom line er nok, at udlejer jo er momsreg og måske bare har den ene ejendom - og så er der moms på regningen

Hører gerne om anden 10% løsning dukker op men afviser det faktisk

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit bud er at Jesper måske har fat i forklaringen. En frivillig registrering for moms ved udlejning af fast ejendom vil gælde i mimimun 24 månder. En ændring vil kunne udløse en reguleringsforpligtigelse på investeringergoder. Merlejen på de 10% for at undgå moms kan måske henføres til finansieringen af den omkostning, som det vil udløse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Mit bud er at Jesper måske har fat i forklaringen. En frivillig registrering for moms ved udlejning af fast ejendom vil gælde i mimimun 24 månder. En ændring vil kunne udløse en reguleringsforpligtigelse på investeringergoder. Merlejen på de 10% for at undgå moms kan måske henføres til finansieringen af den omkostning, som det vil udløse.

fint - men den regulering skal vel så omfatter ALLE lejemål den pågældene lejer har - så vores trådstarter i virkeligheden er eneste lejer?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)