Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til nystartet aps?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg vil gerne starte et aps - nok først et holding og derefter driftsselskabet.

Driftsselskabet skal bruge 450.000 til køb af et hus, (der skal lejes ud, i første omgang til ejeren af holdingselskabet(mig), og senere hen, enten 3. mand eller sælges igen)

Driftsselskabet skal låne 400.000 (der er jo de 50.000 fra den rullende kapitalopstart) af en privat person, men hvordan skal det strikkes sammen - Er det holdingselskabet eller driftsselskabet, der skal lave lånekontrakten med långiver, og er der andet der bør tages højde for???

Holdingmodellen vil jeg bruge til at trække et evt. kommende overskud (når gælden er tilbagebetalt med renter) af udlejningen op i for derefter evt. at kunne starte endnu et datterselskab til samme formål... Jeg har som sådan ikke brug for at trække pengene helt ud af holdingselskabet pt..

Håber der sidder én med en løsning.

På forhånd tak.

 

 

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke lige give dig en endelig løsning på hvordan det skal strikkes sammen, men her er et par ting at være opmærksom på.

Det er det selskab, som skal eje huset, der skal indgå lånekontrakten. Udlåner vil helt sikkert have sikkerhed i selve ejendommen, og vil derfor ikke låne til et andet selskab som så låner videre ud.

Vær opmærksom på, at kreditforeninger normalt kun belåner op til 60% af købsprisen på en ejendom når det er et selskab. Det vil sige, at de sidste 40% skal findes i banken eller et andet sted. 

Det er en lidt langsigtet plan, hvis d vil vente til gælden er betalt, før du iværksætter næste omgang. Et lån til fast ejendom løber normalt mindst 10 år og højest 30 år. 

Samtidig skal du være opmærksom på, at udlejningen er skattepligtig (du har selvfølgelig også nogle fradrag), men alt overskud, også ved salg er skattepligtigt. Modsat hvis du køber huset i dit ejet navn, beboer det, og sælger det igen. Så er gevinsten skattefri (endnu), også selvom en anden beboer ejendommen efter dig selv, mens du stadig ejer den. 

Tilmeldt 8. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.
Udlåner er i dette tilfælde mine forældre, og jeg ønsker at bo til leje, frem for at eje personligt, da jeg i princippet kommer til at betale det samme, hvad enten jeg bor til leje et sted eller kommer til at eje om 30 år..
På denne måde "bestemmer" jeg stadig som var jeg ejer, men ved nedskæringer, jobudflytning, udlicitering, firmalukning og hvad man ellers kan komme i tanke om, behøver jeg ikke frygte at jeg skal flytte fra hus og hjem og børne skal skifte skoler osv... Ikke i første omgang... Og bor vi samme sted længe nok er pengene stadig lagt hos "mig selv" som opsparing til næste sted... Ovenstående er desværre den barske virkelighed for os i provinsen, og især på øerne...

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Pas på. Du er hovedaktionær med fri bolig - og det koster. 

Læs eventuelt denne dom: http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=1792976

Umiddelbart er det en rigtig dårlig ide at udleje den til dig selv.

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 202
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen hvis dine forældre vil låne dig til ingen eller næsten ingen renter, så er du jo i en meget gunstig situation. Men pengene skal jo betales tilbage, uanset om bygningen ligger i et selskab eller ejes privat. Så jeg kan ikke helt se, hvordan du føler dig mere sikret ved at ligge bygningen i et selskab. Skulle I beslutte jer for at flytte før gælden er betalt, så kan du jo bare udleje huset, selvom du ejer det privat.

Hvis du så kan fikse det sådan, at du får dine forældre til at forære dig afdragene hvert år (inden for det grænse der er for skattefri gaver fra forældre til børn), så kan du sidde kvit og frit i huset, undtagen selvfølgelig de løbende udgifter og skatter. Sætter du så det der svarer til huslejen til side hver måned, så har du en 100% skattefri fortjeneste. 

Ligger du det i et selskab, så er det straks skattepligtigt, og dine forældre kan ikke give dit selskab en skattefri gave, så du skal uanset hvad betale dem tilbage, hvis det er i selskabsform

Selskabsformen er perfekt, hvis du har planer om flere/mange huse til udlejning, hvor du ikke selv skal bebo dem. Men lige i dit tilfælde, absolut ikke. :-)

Tilmeldt 8. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan som jeg har forstået reglerne omkring beskatning af fri bolig så bliver det jeg (rent faktisk) betaler, trukket fra et evt. beskatningsgrundlag.. Så det er jo forholdsvis nemt at beregne sig frem til hvad jeg skal betale i leje... Og da det er hovedaktionæren og ikke dennes nærtstående er der ikke tale om nogle gaver der går under SKAT's næse...

Men mit spørgsmål går egentlig mest på hvordan mit selskab skal låne pengene af mine forældre uden de bliver ramt af SKAT da jeg jo vil betale alt tilbage...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46474
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kontakt en revisor

1 dine forældre kan låne dig penge . Enten personligt uden rente eller til dit ApS hvor der skal beregnes og betales markedsrente

2 Dit problem er at du som hovedaktionær lejer af eget firma, hvor lejen skal sættes efter specielle regler - som generelt gør det meget ufordelagtigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)