Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte egne børn i A/S

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Er det korrekt forstået at jeg først må ansætte mine egne børn i mit selskab når de er fyldt 15 år?

 

 

Tilmeldt 10. May 14
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skulle der ikke være noget problem i. Børn ansættes selvstændigt til skat iht. kildeskattelovens §5. 

Da det er i et A/S, finder kildeskattelovens §5 stk. 3 ikke anvendelse, da denne kun gælder for personligt drevet virksomhed og ikke ApS/A/S. Dvs. selskabet kan godt få fradrag for udgiften til løn, men lønnen skal også medregnes til dine børns skattepligtige indkomst.

Du skal derudover være opmærksom på at dine børn skal indlevere selvangivelse på trods af de er under 15 år, skulle de blive ansat iht. skattekontrolovens §2 nr. 1.

Der er dog andre regler der finder sted omkring, hvilke arbejdsopgaver de må påtage sig når de er under 15 år, men dette falder dog uden for det skatteretlige :)

Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Er Amino enige i dette for jeg synes jeg kan læse mig frem til at egne børn skal være fyldt 15.

Tilmeldt 10. May 14
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vidste ikke at selskaber kunne få børn :) Spøg til side; jeg er meget nysgerrig på din kilde, hvor du læser dig frem til dette? For tror du har misforstået det du har læst.

Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Såfremt dette er korrekt må jeg så også ansætte dem før de fylder 13?

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Mvh. Karsten Sønderup

Tilmeldt 10. May 14
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er først lovligt for et selskab at ansætte børn når de når 13 års alderen, med mindre det er arbejde, hvor kun et barn kan udfylde rollen, eksempelvis som model i reklamebureau. Der skal de dog søge om tilladelse ved politiet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

I virksomhed er grænsen i alle fald 15 - og kunne tro samme i hovedaktionærsselskab - til da er det ikke løn men lommepenge man selv må op med

Så når du ansættes så skal man jo være sikker på de arbejder for den løn de får rent faktisk, så skat ikke ser det som at man flytter skat fra sit selskab bort - ved at lønne børnene (med frikort osv) UDEN de helt reelt udfører et arbejde man også ville have betalt en hvilken som helst anden 15 årig samme timeløn for

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. May 14
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

I virksomhed er grænsen i alle fald 15 - og kunne tro samme i hovedaktionærsselskab - til da er det ikke løn men lommepenge man selv må op med

Så når du ansættes så skal man jo være sikker på de arbejder for den løn de får rent faktisk, så skat ikke ser det som at man flytter skat fra sit selskab bort - ved at lønne børnene (med frikort osv) UDEN de helt reelt udfører et arbejde man også ville have betalt en hvilken som helst anden 15 årig samme timeløn for

vh John Hannover

Igen, det kunne være rart med en kilde på påstanden om, at "I virksomhed er grænsen i alle fald 15"

Dette har jeg aldrig hørt noget om.

Og din påstand mht. at aflønningen er "lommepenge" i personligt drevet virksomhed såvel som i A/S, er direkte forkert i hvert fald. Kildeskattelovens §5 stk. 3, gælder IKKE for anpartsselskaber, eller aktieselskaber.

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
I virksomhed er grænsen i alle fald 15

Så frem arbejdet i form og tid er dokumenteret kan det fradrages fra de 13 år i selskaber.

I personligt ejet virksomhed kan du ikke få fradrag for løn til egne børn under 15 år.

Mvh. Karsten Sønderup

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)