Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er skattefri virksomhedsomdannelse nødvendigt i mit tilfælle?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Feb 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 06:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest vil jeg gerne på forhånd sige tusinde tak fordi du gider at læse mit indlæg. Dernæst vil jeg gerne sige tusinde gange tak hvis du også kan og har lyst til at svare på dem. Der er altså to-tusinde tak på højkant! Og nu til sagen:

SITUATION:

Jeg ejer 100% Drift IVS. Drift IVS eneste aktivitet er udfører serviceydelser hos kunder ved at Drift IVS ansatte lejes ud i en aftalt periode. Drift IVS ansatte tæller kun en og er min egen person. Drift IVS fakturerer kunder. Drift IVS udbetaler løn til mig. Drift IVS har et overskud.

Alle jobs i Drift IVS er afsluttet.

Drift IVS har købt et par webhoteller, noget serverplads, noget løn serveice, en mobil telefon 50% privat, et par straks afskrevet it atikler og et regnskabs-program abbonoment.

ØNSKE:

Drift IVS stifter Datter IVS. Datter IVS er nu det selskab der udfører serviceydelser hos kunder ved at lejer min person ud.

SPØRGSMÅL:

Vil SKAT se min person som Drift IVS lejer ud som en værdi for Drift IVS?

Hvis JA - hvordan afgøres størrelsen af den værdi?

Vil SKAT se det som at Drift IVS afgiver aktivitet til Datter IVS ved at min person begynder at arbejde for Datter IVS?

ARGUMENTATION:

Drift IVS ejer ikke min person. Min person udfører et arbejde for Drift IVS og aflønner min person der efter. Hvis min person skulle arbejder for andre selskaber og stopper med at arbejde for Drift IVS har Drift IVS mistet en ansat, men ikke afgivet aktivitet. Derfor repræsenterer min persons ansættelse i Drift IVS ikke en værdi og derfor medfører en ansættelse af min person i Datter IVS ikke beskattelse.

TIL SLUT:

Hvis jeg får ret og jeg uden videre kan lade Drift IVS stilfte Datter IVS og stoppe med at arbejde for Drift IVS og begynde at arbejde for Datter IVS uden beskatning, så kan jeg vel også uden videre efterfølgende ændrer vedtægter og branche kode for Drift IVS til et ikke-finansielt holdingselskab?

--------------

2 tusinde gange tak!

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

stensa:

TIL SLUT:

Hvis jeg får ret og jeg uden videre kan lade Drift IVS stilfte Datter IVS og stoppe med at arbejde for Drift IVS og begynde at arbejde for Datter IVS uden beskatning, så kan jeg vel også uden videre efterfølgende ændrer vedtægter og branche kode for Drift IVS til et ikke-finansielt holdingselskab?

Først og fremmest, gør nu ikke det her mere besværligt (og dyrt) end det er.

 

Det er bestemt ikke ukompliceret at lave en aktieombytning (som jeg tror du tænker på når du skriver "virksomhedsomdannelse" i overskriften), og alt afhængig af værdien af dit nuværende selskab kan det enten give dig en personlig skattebetaling eller begrænsede handlemuligheder i den nye konstruktion. Uanset kræver det advokat og/eller revisor til at hjælpe.

 

I forhold til dit forslag ser jeg ikke det store problem i at nuværende selskab stifter et datterselskab, heller ikke at du tager ansættelse i datterselskabet. Der hvor problemet som regel opstår er hvis alle aktiver skal med over i det nye datterselskab, særligt de aftaler/forpligtelser som ligger mod eksterne samarbejdspartnere.

Småaktiverne (et par webhoteller, noget serverplads m.m.) som er mulige at flytte, ville jeg flytte til kostpris ved at lave en faktura fra drift til datter. Det kan jeg ikke se problemer i så længe vi er inde for sambeskatningskredsen. Aftaler på lønservice og regnskabsprogram er det nye selskab nok nød til at oprette igen, tror de normalvis hænger fast på cvr-nummeret.

Den største udfordring må blive eventuelle kundeaftaler, hvis der er nogen? Hvis der ikke er nogen aftaler, men bare nogen som fra tid til anden hyrer din person (og ikke dit selskab) så er der heller ikke den store udfordring her, så er det jo bare et praktisk spørgsmål om hvor du er ansat.

 

Uden at kende din situation konkret, så tror jeg du får ret og du bare kan stifte nyt datterselskab. Afhængig af hvor god du selv er til at ændre vedtægter og formel stiftelse af datterselskabet, kunne du måske overveje en revisor eller lign.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rent selskabsretlig kan der ikke laves en aktieombytning. Det nye IVS kan kun stiftes med kontant indskud.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Rent selskabsretlig kan der ikke laves en aktieombytning. Det nye IVS kan kun stiftes med kontant indskud.

Godt set.

Så bliver den vej bare endnu mere dyr hvis der skal omdannes til ApS først. Hvis det ikke kunne betale før, så kan det da endnu mindre nu. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

er det overhovedet nødvendigt med et datter IVS her - du kan jo sagtens have drevet det som "udlejning af person" (forudsat det var egentlig selvstændigt arbejde og ikke dækkede over faktisk lønmodtager arbejde som kan give store skatteproblemer) og så nu drive det med webshops - og du kan som da også drive begge dele samtidigt i det nuværende IVS. Det kan være med to branchekoder  og du kan have to hovednavn og så binavne.

Jeg mener bare, hold det simpelt. Hvert selskab giver let ekstra omkostning til lovpligtig arbejdsskadeforsikringer for ejer uanset løn og omsætning - til hver sin erhvervskonto i bank - til hjælp med årsrapport og selskabsselvangivelse vel tilmed med sambeskatning hvis moder og datter - hver sin hjemmeside måske osv - du ender let med 7-12.000 kr fast per selskab.

Jeg kan have misforstået ønsket, men vil bare sige Keep It Simple - så få selskaber som muligt som udgangspunkt (og erkender selvsagt visse fordele med deling - river ikke hinanden ned osv - men arbejde og omkostninger står langt fra altid mål med fordel)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Feb 16
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 05:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar!

Whiskey:

Det nye IVS kan kun stiftes med kontant indskud.

Cookie - John Hannover:

er det overhovedet nødvendigt med et datter IVS her

Jeg uddyber situationen lidt:

Jeg har et Drift IVS som er 6 mnd gammelt og udfører forskellige IT opgaver for flere forskellige kunder. Opgaverne udføres med kundens software eller med software som leases til opgaven.

Der er ingen uafsluttede aftaler eller kontrakter med kunder i Drift IVS. Drift IVS har ikke udviklet noget og ejer ingen produkter. 

Nu skal jeg med 3 andre starte et nyt selskab i en helt anden branche - nemlig fødevare.

Derfor ønsker jeg at Drift IVS ændres til et ikke-finansielt holdingselskab, så Drift IVS kommer til at eje 100% Datter IVS og 25% Fødevare IVS.

Det der forvirre mig er  at når nu Drift IVS ikke ejer noget men virker ved at sælge personers viden og evner, kan jeg ikke regne ud hvor meget og af hvad jeg vil blive beskattet hvis jeg lader Drift IVS stifte Datter ApS ved at Drift IVS indskyder 50.000,- DKK.

Helt konkret er tanken:

1) Drift IVS som lige nu har 50.000,- i overskud omdannes til et ApS - Drift ApS

2) Drift ApS ejer ikke noget og omdannes til et ikke finansielt holdingselskab Drift Holding ApS

3) Drift Holding ApS stifter Datter ApS ved at indskyde 50.000,-

4) Drift Holding ApS stifter sammen med 3 andre Fødevare IVS ved at indskyde 25% af indskudskapitalen.

Cookie - John Hannover:

Hvert selskab giver let ekstra omkostning til lovpligtig arbejdsskadeforsikringer for ejer uanset løn og omsætning

Det er blandt andet også for at undgå at betale for den lovpligtige arbejdsskadeforsikring i både Drift IVS og Datter ApS at jeg ønsker Drift IVS laves om til ikke finansielt holding selskab.

Og for at citerer mig selv:

Stensa:

Helt konkret er tanken:

1) Drift IVS som lige nu har 50.000,- i overskud omdannes til et ApS - Drift ApS

2) Drift ApS ejer ikke noget og omdannes til et ikke finansielt holdingselskab Drift Holding ApS

3) Drift Holding ApS stifter Datter ApS ved at indskyde 50.000,-

4) Drift Holding ApS stifter sammen med 3 andre Fødevare IVS ved at indskyde 25% af indskudskapitalen.tning

Jeg læste en gammel tråd herinde på Amino hvor der er en der ville gøre det samme som jeg, og der var en der svarede at SKAT ville måske se det som en likvidation at Drift IVS ved at udføre pkt. 1-3, og at man derfor ville blive beskattet. Men hvad vil jeg blive beskattet af når Drift IVS ikke ejer nogle produkter?

Svaret jeg ofte læser herinde er "Du skal få en revisor/advokat til at hjælpe dig". Og det har jeg i sinde. Jeg stiller ikke mine spørgsmål fordi jeg ønsker at kaste mig ud i komplicerede, men for at forstå. Jeg har altid troet på det at forstår. Det kan aldrig skade at forstå.

Tak igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

stensa:
Jeg læste en gammel tråd herinde på Amino hvor der er en der ville gøre det samme som jeg, og der var en der svarede at SKAT ville måske se det som en likvidation at Drift IVS ved at udføre pkt. 1-3, og at man derfor ville blive beskattet. Men hvad vil jeg blive beskattet af når Drift IVS ikke ejer nogle produkter?
At eje et overskud på 50 t er jo noget - Jeg kan ikke lige se at det som sådan ville medføre, at skat så det som likvidation ud fra din beskrivelse med omdannelse til ApS - men hvis det er korrekt, så vil det naturligvis betyde skat - da dine anparter jo nu må være mindst 50 t værd mod måske 1 kr ved stiftelse. Jeg ser bare ikke umiddelbart hvorfor det skulle ses som likvidation at omdanne til ApS. Omdannelse sker jo netop ved, at selskabet forsætter uændret - men koster jo så en revisorerklæring 5-15 t ofte

stensa:

Det er blandt andet også for at undgå at betale for den lovpligtige arbejdsskadeforsikring i både Drift IVS og Datter ApS at jeg ønsker Drift IVS laves om til ikke finansielt holding selskab.

Ikke helt med - men i alle fald - der skal være lovpligtig arbejdsskade for ejer uanset løn og omsætning - også i ikke finansielle holding, så det er stadigt 3 selskaber - holding + IT datter + fødevare datter for alle ejere -  der skal være omfattet -læs http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/arbejdsskadeforsikring.html  som forklarer indgående om holding med link og svar fra styrelsen

stensa:
4) Drift Holding ApS stifter sammen med 3 andre Fødevare IVS ved at indskyde 25% af indskudskapitalen.
måske ikke helt let at følge dig men i alle fald, når holding har brugt sine 50 t på at stifte drift datter - så skal det jo så have yderligere penge nok til disse 25% i fri kapital

vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)