overvejer og starte en virksomhed op, og i den forbindelse er der jo 1000 spørgsmål. og har søgt efter dem og fået svar på det meste. men der er dov en ting jeg ikke helt forstår, ang regnskab hvordan jeg trækker ting/vare fra når jeg opgiver til skat.
har prøvet og lave et lille regnskab for og forstå det. så det er bare et prøve et med nogle tal jeg har sat ind. det står måske lidt mærkeligt men håber i kan se ideen med det.
det jeg ikke helt for står er om jeg må trække de vare fra som jeg sælger videre og om det bliver trukket fra på den rigtige måde?
Hvis du er momsregistreret skal både din købs og salgsmoms trækkes fra beløbene inden de ryger i regnskabet. Momsen er for sig selv og ikke en del af regnskabet for driften.
Virkeligt dårligt forklaret, jeg håber det giver mening :)
Som nævnt skal købesmomsen også fratrækkes. Og alt afhænglig af virksomhedsform, ser det ikke ud som om din skat er beregnet korrekt. Desuden skal der udarbejdes en tilhørende balance. Lad mig endelig høre, hvis du får brug får en bogholder. God weekend 😊
Freelance bogholder. Ekspert i Dinero, Billy, mf. Få det gjort rigtigt - Og spar tid & penge!
er der nogle der kunne vise et lille regnestykke hvordan man trækker vare/ting fra sin indkomst inden man opgiver overskud ?
tak for tilbuddet om bogholder :)
Til at starte med skal dine varer, medmindre du handler med dropshipping, aktiveres på dit varelager som et aktiv. De er således ikke en omkostning på købstidspunktet, men et aktiv.
Efter hvert som du sælger af varen bliver den omkostningsført.
Et eksempel
Du køber en kasse med 10 dimser for 100 kr.
I den første måned sælger du 5 dimser med et stykpris på 20 kr. Regnestykket vil se således ud: