Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ulige engagement i ApS med 2 ejere

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Oct 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer

Jeg står i en lidt kedelig situation.
Jeg har tidligere åbnet et ApS med en partner, hvor vi begge ejer 50% hver.

Vi har begge parter startet det her projekt op, velvidene om at min partner i forvejen har sin egen virksomhed ved siden af.
Det vil sige at jeg var indforstået med at hun også skal bruge tid på sin egen virksomhed og min partner var indforstået med at hun ville få meget at se til.

Jeg må desværre erkende at den teori ikke virker i praksis for os. Det er endt med at min partner bruger næsten ingen tid på vores virksomhed og har en masse undskyldninger og oversprings handlinger, samtidig har hun kun fuld fokus på sin egen virksomhed.

Det står til sådan at jeg står for 85% af vores omsætning, og hun for de resterende 15%. og det er det mønster af arbejdsindsats der har været fra starten af.

Jeg står nu og har ikke lyst til at fortsætte samarbejdet, og vil derfor hører om I har nogle gode råd til hvordan vi kan løse denne opgave bedst muligt.

Jeg vil gerne forsætte virksomheden alene, og har overvejet at tilbyde min partner at give hende hendes andel af indskuddet i firmaet (50.000kr) + yderligere 50.000kr

og dertil stadig at få 20% af års overskuddet for næste år.

Jeg søger al råd og indskydelser I nu kan komme med, på forhånd tak.

Mvh
Jens

Fra Vojens
Tilmeldt 6. Jun 11
Indlæg ialt: 100
Fra  Humlepusheren.dk Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har I ikke i sin tid lavet nogle vilkår for, hvordan samarbejdet kan opsiges?

Det optimale ville være, at du tager en snak med hende over en kop kaffe, og siger det klart, at du ikke synes, jeres samarbejde fungerer. Og er åben over for, hvad I gør ved det. Du kan så sige, at du er villig til at købe hende ud. Hvad der er en fair købspris, har jeg ingen forstand på. Men hvis hun har så travlt med eget firma, gætter jeg på, at hun vil være meget åben over for at slippe fri for forpligtelser på jeres firma, bare hun får, hvad hun rimeligvis har ret til.

Du har arbejdet hårdt, du fortjener en god øl. Køb den her: Humlepusheren.dk

Tilmeldt 14. Sep 15
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Har selv været gennem noget lignende iløbet af denne sommer.

Min, nu tidligere kompagnon, mistede "gnisten". Det blev en ond cirkel, hvor jeg arbejdede mere og mere, og han blev mere og mere undskyldende.

Jeg har 2 råd til dig:

1. Lorten på bordet! Få taget snakken, og find en løsning, inden i ender med at blive uvenner.

2. Hav respekt for, at hun prioriterer hendes egen virksomhed. Så bliver snakken meget nemmere.

P.S. Sørg nu for, ikke at tilbyde for meget for hendes andel. Husk at  det er en forhandling, så sørg for, at der er lidt "at give af"

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med den PS - mind hende eventuelt om hvor meget hendes andel er værd hvis du heller ikke gider arbejde for selskabet.

Tilmeldt 10. Oct 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de allerede mange gode råd her.

Det jeg "frygter" mest, er hvis hun ikke vil give afkald på hendes del i firmaet.
Vi har en lang ejeraftale som vi er bundet af, men da vi jo ejer 50% hver så vil der jo aldrig komme en løsning hvis vi ikke bliver enige.

Jeg kan sagtens håndtere alle opgaverne i firmaet alene, men jeg synes jo det er lidt strengt at års overskuddet skal deles 50/50, når når jeg står for at pengene kommer ind i firmaet.

Og efter mange tanker omkring al dette er jeg kommet til den konklusion med mig selv, at jeg vil fortsætte/starte et nyt selskab op alene.

Hvis nu vi ikke kan blive enige om at hun "sælger" sin andel, eller at jeg "sælger" min andel til hende, hvordan gør vi så derfra ?

Fra Ølgod
Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 92
Fra  Astina.dk A/S Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Forståeligt dilemma, "larsae" rammer dog sømmet lige på hovedet, jeg ville starte med at fortælle hende at du føler dig udfordret grundet situationen, og så prøve at høre hvordan hun har det? 

Det kan jo være hun faktisk gerne vil ud af det og bare fokusere på hendes egen virksomhed?

Dernæst ville jeg lade hende komme med et forslag på en løsning, og hvis hun ikke selv er indstillet på det, så ville jeg lufte muligheden for at du fortsatte det alene, og forklare pænt du ikke er interesseret i at forsætte 50/50 når du føler du leverer 85% af arbejdet.

Undlad at starte med priser og andet, først find ud af hvor hun står, og sig du har denne overvejelse, ofte vil du opleve i ikke er så langt fra hinanden som du frygter.

Ligenu sidder du med alle mulige tanker, det er helt naturligt, men få taget tyren ved hornene og gjort noget ved det, istedet for at bruge din energi på at frygte "worst case"

Ovenstående er første skridt, så er du ligesom igang, derefter har du mere fakta at basere et scenarie på, og så kan vi tage diskussionen bagefter hvis hun er helt umulig at få en handel i hus med :)

Giver det mening? 

Good luck!

astina.dk alt i styling unikt biludstyr

Fra Århus
Tilmeldt 20. Aug 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Jeg står i en tilsvarende situation, hvor jeg er på vej ind i et Aps med en partner som ligeledes har egen virksomhed ved siden af, og hvor det er givet fra starten at jeg skal lægge en meget større tidsmæssig indsats end han skal. Vi bidrager indledningsvist ligeligt med opstartskapital. Jeg kommer med ideen og konceptet, imens han kommer med 35 års branche erfaring, og hjælper ligeligt med etablering af virksomheden, samt 1. års drift.

Måden vi vil løse fordelingen på, er ved at vi har fastsat en fast timepris (som hvert år indexreguleres) på vores arbejde i virksomheden. En timepris der afspejler en fair markedspris for en operating manager. Dvs vi får begge løn udfra antal timer vi lægger. Jeg får løn for at skabe et overskud, på samme måde som i en normal ansættelse. Overskuddet deles 50/50.

Obs. På sigt kan jeg ligeledes fokusere på opstart af øvrige virksomheder, og vi kan ansætte en operating manager til markedsvilkår, og stadig dele overskuddet 50/50. 

Jesper, hvad synes du om den model, og kan i benytte noget tilsvarende?

Vh, Klaus

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus:

Hej Jesper,

Jeg står i en tilsvarende situation, hvor jeg er på vej ind i et Aps med en partner som ligeledes har egen virksomhed ved siden af, og hvor det er givet fra starten at jeg skal lægge en meget større tidsmæssig indsats end han skal. Vi bidrager indledningsvist ligeligt med opstartskapital. Jeg kommer med ideen og konceptet, imens han kommer med 35 års branche erfaring, og hjælper ligeligt med etablering af virksomheden, samt 1. års drift.

Måden vi vil løse fordelingen på, er ved at vi har fastsat en fast timepris (som hvert år indexreguleres) på vores arbejde i virksomheden. En timepris der afspejler en fair markedspris for en operating manager. Dvs vi får begge løn udfra antal timer vi lægger. Jeg får løn for at skabe et overskud, på samme måde som i en normal ansættelse. Overskuddet deles 50/50.

Obs. På sigt kan jeg ligeledes fokusere på opstart af øvrige virksomheder, og vi kan ansætte en operating manager til markedsvilkår, og stadig dele overskuddet 50/50. 

Jesper, hvad synes du om den model, og kan i benytte noget tilsvarende?

Vh, Klaus

Som udgangspunkt en fair løsning, MEN vær opmærksom på at får I succes og virksomheden stiger meget i værdi vil I stå ligelidt fordelt med værdierne på trods af at du har leveret 85% af indsatsen og MÅSKE været den der har bidraget langt mest med værdiskabelsen.

Ikke for at nedgøre jeres aftale, men blot et indspark til en evt fremtidig problemstilling :)

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperHansen1:

Mange tak for de allerede mange gode råd her.

Det jeg "frygter" mest, er hvis hun ikke vil give afkald på hendes del i firmaet.
Vi har en lang ejeraftale som vi er bundet af, men da vi jo ejer 50% hver så vil der jo aldrig komme en løsning hvis vi ikke bliver enige.

Jeg kan sagtens håndtere alle opgaverne i firmaet alene, men jeg synes jo det er lidt strengt at års overskuddet skal deles 50/50, når når jeg står for at pengene kommer ind i firmaet.

Og efter mange tanker omkring al dette er jeg kommet til den konklusion med mig selv, at jeg vil fortsætte/starte et nyt selskab op alene.

Hvis nu vi ikke kan blive enige om at hun "sælger" sin andel, eller at jeg "sælger" min andel til hende, hvordan gør vi så derfra ?

Nu skriver du at I har en lang ejeraftale. siger denne intet om hvorledes I skal håndtere den ene parts udtrædelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperHansen1:

Mange tak for de allerede mange gode råd her.

Det jeg "frygter" mest, er hvis hun ikke vil give afkald på hendes del i firmaet.
Vi har en lang ejeraftale som vi er bundet af, men da vi jo ejer 50% hver så vil der jo aldrig komme en løsning hvis vi ikke bliver enige.

Jeg kan sagtens håndtere alle opgaverne i firmaet alene, men jeg synes jo det er lidt strengt at års overskuddet skal deles 50/50, når når jeg står for at pengene kommer ind i firmaet.

Og efter mange tanker omkring al dette er jeg kommet til den konklusion med mig selv, at jeg vil fortsætte/starte et nyt selskab op alene.

Hvis nu vi ikke kan blive enige om at hun "sælger" sin andel, eller at jeg "sælger" min andel til hende, hvordan gør vi så derfra ?

hvis ikke jeres lange ejeraftale tager hensyn til det, så er du låst

Du må ikke som hovedaktionær starte nyt ApS der konkurrerer med det bestående uanset hvad, ud fra generelle regler - eneste løsning, hvis ejeraftaler er mangelfuld, er derfor at nå til enighed - f.eks om at du får en løn der afspejler forskellen i arbejdsindsats inden der evt er overskud at dele

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)