Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af VSO - indskud af bil

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Hvis jeg ønsker at indskyde en privat bil i min nystartede VSO hvordan gøres dette rent bogføringsteknisk? Bilen er købt for frie midler privat og der skal således ikke føres gæld ind i min VSO.

Jeg har samtidig læst mig frem til at indskud af aktiver skal bogføres på indskudskontoen, men indskudskontoen fremgår jo ikke af regnskabet?

Så jeg er lidt forvirret over hvor kredit posten skal bogføres? Debet posten må jo være materielle anlægsaktiver.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes altid det kan være klogt ved brug af VSO at have en økonomikyndig med i opstart af regnskab

Jeg går ud fra der fremgår en indskudskonto af dit bogholderi/regnskab.

Det skal jo bestå af en bla.a en indskudskonto der oprettes for at styre de nettoaktiver du har skudt ind og som kan skattefri tages retur

Derudover en hævekonto til overførsler mellem VSO og privaten

Og en mellemregning til lån mellem VSO og privat

  • Jeg går ud fra, at du har overvejet konsekvens af skat af fri bil - som jo kan være ganske dyrt. En sag er at du skal af med skatten - men du betaler stadigt selv bilen i VSO - godt nok med et fradrag i skatten for udgiften - men du har altså personligt både skatten og udgiften efter skat lagt sammen - for at have bilen.
  • Det er jo lidt anderledes end hvis man som alm ansat - får den tilbudt uden lønnedgang - hvor det så kun koster skatten, og arbejdsgiveren tager udgiften helt

  • vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken bil er der tale om? Du er godt klar over, at hvis bilen indgår i VSO udløser det som hovedregel beskatning af fri bil. 

Tilmeldt 7. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er tal om en ny bil til ca 450.000 kr. Så umiddelbart bør det være fordelagtigt med beskatning af fri bil især når der henses til tidspunktet på året samt ( ultimo) og dermed fuld afskrivning.

I tidligere tråd satte du et regnestykke op med fri telefon i VSO hvor du beskrev at så længe man har flere omkostninger til telefon og internet end 2.700 ex moms så er det fordelagtigt at lade sig beskatte af fri telefon i egen vso. Kan man ikke lave det samme regnestykke med fri bil? Jeg mener kan man sige at så længe der  er omkostninger større end beskatningen så er det fordelagtigt?

 

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

så længe omkostninger er større end beskatningsgrundlaget (eller omk efter sparet skat er større end selv skatten) så isoleret jo men:

Du må ikke glemme at hvis du køber selv kan du kørepenge fradrag oven i dit regnestykke. Man kan ikke regne uden at kende fordeling privat km og firma km (og det er ikke et regnestykke jeg laver her - men som FDM og andre kan hjælpe med.) Kun hvis du ikke kører 1 km for firmaet kan du regne som du vil

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Petey:

Hej Amino,

Hvis jeg ønsker at indskyde en privat bil i min nystartede VSO hvordan gøres dette rent bogføringsteknisk? Bilen er købt for frie midler privat og der skal således ikke føres gæld ind i min VSO.

Jeg har samtidig læst mig frem til at indskud af aktiver skal bogføres på indskudskontoen, men indskudskontoen fremgår jo ikke af regnskabet?

Så jeg er lidt forvirret over hvor kredit posten skal bogføres? Debet posten må jo være materielle anlægsaktiver.

 

Det ser ikke rigtig ud til du har fået svar på dit spørgsmål. Så...

Rent bogføringsteknisk skal du i princippet slet ikke tænke VSO, du skal bogføre kreditposten under egenkapitalen på en hævekonto (fuldstændig som du ville have gjort hvis ikke du anvender VSO)

 

I forhold til VSO, så er det altid vigtigt at bemærke det ikke er en virksomhedsform men en skatteberegningsteknik!

Indskudskontoen er en værdi som etableres i forbindelse med man indtræder i en VSO. Og det er helt korrekt forstået, at hvis bilen "indskydes" i virksomheden samtidig med indtræden i en VSO så vil værdien af aktivet forøge indskudskontoen.

 

Indledningvis vil jeg sige du skal overveje om ikke bilen skal blive i privaten i første omgang, og først "indskydes" efter opstart af virksomheden. Grunden hertil er at hvis bilen først indskydes senere kan den indskydes via en mellemregning.

En mellemregning kan du nemlig hæve af uden konsekvenser for beskatning, den mulighed har du ikke med indskudskontoen. 

 

Jeg ved ikke om du har en revisor/skattekyndig med på sidelinjen, hvis ikke så vil det klart kunne anbefales. Planlægning i forhold til VSO er lige så vigtig som selve selve VSO'en i sig selv, i hvert fald hvis du skal have (efter min mening og erfaring) det optimale ud af ordningen.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:


Jeg går ud fra der fremgår en indskudskonto af dit bogholderi/regnskab.

Det skal jo bestå af en bla.a en indskudskonto der oprettes for at styre de nettoaktiver du har skudt ind og som kan skattefri tages retur

Det er ikke helt korrekt. 

Der skal ikke være en indskudskonto i bogføringen, det er udelukkende en beregningteknisk opgørelse der bruges i selve opgørelsen af VSO'en og som intet har med selve virksomheden eller dens bogføring at gøre.

Derudover er det forkert at du kan tage aktiver skattefrit ud via indskudskontoen! Når først VSO'en er igangværende kan aktiver KUN tages ud via den almindelige hæverækkefølge eller et evt. indestående på en mellemregning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46466
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Der skal ikke være en indskudskonto i bogføringen, det er udelukkende en beregningteknisk opgørelse der bruges i selve opgørelsen af VSO'en og som intet har med selve virksomheden eller dens bogføring at gøre.
skal man ikke - hvis man skyder aktiver ind - oprette en indskudskonto (selvklart først når der indskydes - som her ?  Erkender VSO ikke er et speciale 

Fra   Bruun-dalgaard   -  http://www.bruun-dalgaard.dk/virksomhedsordningen-0

For at adskille privat- og virksomhedsøkonomien, skal alle transaktioner mellem privat- og virksomhedsøkonomi registreres særskilt. Dette krav opfyldes ved hjælp af tre konti, hvorpå transaktioner mellem virksomhedsdelen og privatøkonomien registreres:

  • en "indskudskonto" oprettes med det formål at styre beløb, der er indskudt i virksomheden af beskattede midler og som dermed kan tilbageføres skattefrit til den erhvervsdrivende.
  • en "hævekonto" oprettes til at styre overførsler mellem virksomheden og privatøkonomien.
  • en "mellemregningskonto" oprettes til at styre låneforhold mellem virksomheden og privatpersonen.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Man kan i princippet godt oprette en særskilt konto i bogholderiet til at bogføre indskudskontoen på. Jeg er dog aldrig før stødt på folk som har gjort det. Typisk holder man styr på de krævede oplysninger for at anvende virksomhedsskatteordningen i et særskilt excel ark eller lignende, da der alligevel er behov for flere oplysninger end hvad der vil fremgår af bogføringen.

Og lige for at rette en fejlinformation fra Jesper_nl: Det er kun kontante beløb som kan indskydes/overføres til mellemregningskontoen. Overførslen af bilen kan kun ske som et indskud på indskudskontoen, uanset om det sker ved virksomhedsstart eller sker senere.

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Jesper_nl:
Derudover er det forkert at du kan tage aktiver skattefrit ud via indskudskontoen! Når først VSO'en er igangværende kan aktiver KUN tages ud via den almindelige hæverækkefølge eller et evt. indestående på en mellemregning.

Såfremt man ikke har overskud eller hæver mere end der er tjent, vil man jo via hæverækken ende med at hæve på indskudskontoen og de penge er skattefri. Så det er ikke forkert hvad Cookie har skrevet, omend der var plads til uddybning :)

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)