Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad betyder det, at man fratrækker momsen?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er dårlig til abstrakt tænkning, så en venlig og tålmodig sjæl må mægtig gerne forklare mig på en simpel måde, hvad det betyder at man fratrækker momsen, hvis man er en enkeltmandsvirksomhed. Jeg troede, at man ved et køb til en virksomhed - lad os sige ved køb af en computermus til 100, - inkl. moms  - kunne nøjes med at betale 75, - hvis vi leger at moms er 25%. Men sådan er det ikke, kan jeg så småt begynde at fatte. Man betaler altså hele beløbet inkl. moms, og af sindrige omveje, jeg endnu ikke helt begriber, får man denne betalte moms tilbage, senere på året? Det bliver et fradrag? Eller ved salg af røde pølser, hvis man sælger den slags, og noget med den moms man selv pålægger? 

Det er vist tydeligt at jeg ikke fatter det. Hilfe. På forhånd tak :-)

/TW

Fra Gørlev
Tilmeldt 21. Jan 15
Indlæg ialt: 27
Fra  SearchMore Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du betaler de 100 kr for musen. Og når du så laver dit momsregnskab, skal du have 20 kr. tilbage i moms.

SearchMore - Eksperter i SEO og Synlighed på nettet

Tilmeldt 20. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort og præcist. Tak.  På den måde lyder det jo nemt nok. Så jeg modtager altså 25,- fra staten, senere på året, efter at jeg selvfølgelig har indberettet at jeg har købt musen? 

Fra Gørlev
Tilmeldt 21. Jan 15
Indlæg ialt: 27
Fra  SearchMore Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Du modtager kun 20 kr.

80 kr. + moms giver 100 kr.

SearchMore - Eksperter i SEO og Synlighed på nettet

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 551
Fra  HD Trading Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

nej, du modtager 20 kroner.

når du lægger moms til et beløb, er det beløbet + 25% (80,00 + 25% = 100,00)

når du så skal finde ud af hvor megen moms du har betalt, svarer det til 20% af beløbet incl. moms, i dette tilfælde 20% af 100,00 = 20,00

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Tilmeldt 14. Sep 08
Indlæg ialt: 56
Fra  FinFest.dk Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
For det først skal du lige lære at udregne momsen 😜 Når den ligges til er det 25% altså 80kr + moms = 100 kr.
Når den skal trækkes fra skal du kun trække 20% fra. 100kr -20% = 80 kr.

Lad os sige at du lige er startet og køber en mus til 80+moms.
Hvis det er alt du gør i virksomheden inden du skal indberette moms får du de 20 kr retur fra skat.
Hvis du nu sælger et produkt til 160kr+moms til en kunde så skal du betale de 40 kr moms du opkræver af din kunde i moms til skat.
Og her kommer den 20kr fra musen ind i billedet. Den for du i stedet for at få den tilbage fradrag for i de 40 kr du skal betale.
Så nu skal du betale 20 kr i moms når du skal indberette.
Håber det giver mening.

Mvh Morten.

Tilmeldt 20. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg lærer noget her. 

Men jeg forstår måske ikke dette "Hvis du nu sælger et produkt til 160kr+moms til en kunde så skal du betale de 40 kr moms du opkræver af din kunde i moms til skat." 

Så ham, der sælger mig musen, opkræves 20% af staten, for salget af sin mus - samtidig med de 25% jeg betaler.  Men dette beløb kan han så modregne med momsen på en kasse julekugler, han købte til sit firma, tidligere på året. Og det samme kan jeg gøre, ved de ydelser jeg sælger. Man betaler moms med moms?

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 551
Fra  HD Trading Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal forstå det på den måde, at momsen er 25%, som betyder at du skal lægge 25% til varens salgspris, i dit tilfælde 40 kroner.

Forskellen mellem 25% og de 20% vi snakker om, er at når du lægger moms til et beløb, er det 25%, men når du skal regne momsen som er inkluderet i prisen, bruger du 20%.

Du har en vare kr. 80 + moms = kr. 80 + (80 x 25/100) samlet kr. 100,00 her af moms kr. 20

Du køber en vare kr. 100 incl moms, momsen er (100 x 20/100) som bliver 20 kroner, hvis du i stedet bruger 25% bliver momsen kr. 25

Dette skyldes at beløbene er forskellige som udgangspunkt

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Tilmeldt 14. Sep 08
Indlæg ialt: 56
Fra  FinFest.dk Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er rigtigt at ham der sælger dig musen bliver opkrævet 20% af de 100kr altså 20kr.
Dem skal han betale i moms (salgsmoms)

Altså du bruger 25% når du lægger momsen til og 20% når du trækker momsen fra.

Den moms du betaler for varen (købsmoms) får du tilbage eller modregnet i din (salgsmoms) når du sælger et produkt.

Så for en mus til 80kr + moms skal du altid betale det fulde beløb på 100 kr men du får momsen tilbage eller hvis du selv sælger en vare for 80+ moms så får du lov at beholde alle 100kr hvor du ellers skal betale momsen de 20 kr til staten.

Dette er også vigtig når du skal regne avance ud på det du sælger. Du skal altid bruge beløbene uden moms.
Så hvis du giver 10 kr for et produkt + moms og vil tjene en 10'er på det så tager du 20 kr + moms altså 25 kr

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

tonnywitt:

1

Så ham, der sælger mig musen, opkræves 20% af staten, for salget af sin mus - samtidig med de 25% jeg betaler.  

Men dette beløb kan han så modregne med momsen på en kasse julekugler, han købte til sit firma, tidligere på året. Og det samme kan jeg gøre, ved de ydelser jeg sælger. Man betaler moms med moms?

1

Ham der sælger musen til dig har opkrævet moms af dig (ved at lægge 25% på den pris han vil have) De penge afleverer han til staten. Nu har han nok også købt musen og der har HAN måske betalt moms som han trækker fra. Det er faktisk ikke  sælgeren af musen som betaler momsen - det er dig som køber der betaler den - sælger opbevarer bare pengene og sender dem ind for dig.

2

Jep helt korrekt. Du bogfører salgsmoms for alt du sælger med moms og købsmoms for alt du køber med moms. Så trækker du købsmoms fra salgsmoms og indbetaler så momsen. Hvis købsmoms er højere end salgsmoms, får du penge igen (men på et tidspunkt spørger skat sikkert hvorfor du har mere køb end salg)

MOMS findes kun i dit regnskab hvis du selv sælger med moms (hvad du gør til alle i Danmark hvis du er momsregistreret - men ikke til folk udenfor EU) og købsmoms er KUN når du kan se købsmoms fra en dansk sælger med moms. Har du f.eks købt fra udlandet så har du ikke betalt nogen moms og derfor har du heller ikke moms at trække fra.

Ved import og eksport er der en del mere komplicerede regler du skal lære - men inden for Danmark er det let - salgsmoms indbetaler du - købsmomsen trækker du fra så det kun er forskellen du betaler

mere om skat og moms på rent begynderniveau http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)