Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansætte medarbejder uden løn?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Rødekro
Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 34
Fra  Meere ApS Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg står i den situation at jeg gerne vil have min gode ven som jeg synes er en rigtig dygtig sælger med ind i min virksomhed. Lige nu er det kun mig, som ejer der arbejder i virksomheden. Han har som udgangspunkt ikke noget krav om løn, men vi er blevet enige om at han selvfølgelig skal have noget, da jeg jo ellers bare tjener på hans regning. Jeg har dog ikke råd til at timeløne ham, og det er slet ikke sikkert at der er så mange penge at give i den ene måned, som der er i den anden. Vi går begge to stadig i folkeskole og er derfor ikke tvunget til at have en fast indkomst. Så jeg tænkte på om der er en mulighed for at ansætte ham på ren provision?Jeg tror ikke det er en mulighed at tage ham ind som partner 50/50, selvom det helst var det jeg så. Grunden til dette er at han ikke har nok penge til at købe anpartner i mit ApS, og jeg tror ikke jeg må sælge dem til ham for fx. 1 kr, da vi jo som sådan er gode bekendte, men jeg ved det faktisk ikke.

Hvad kan jeg gøre i denne situation?

Mvh.

Projektleder og udvikler hos Meere

Tilmeldt 16. Apr 16
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej du kan godt nedskrive anparter til en øv kurs og give ham anparter,

Du kan godt sælge ham anparter til eks 1 kr således du ejer 98 % og han 2 % og lidt efter lidt købe sig længere ind, inden det bliver for meget værd, og aftale løn som det passer ind evt med en del løn som anpart indskud

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne fra start sælger ham anparter til den pris I kan blive enige om- det må bare ikke være så det dækker over, at han skal arbejde gratis = får anparterne til en speciel lav pris, mod at arbejde, for så vil det udløse skat og problemer

Er I begge ejere og arbejder gratis er det OK men du har nok ret i, at hvis du her har selv investeret 50.000 og så giver ham halvedelen for 1 kr for at han skal arbejde gratis, så kan skat komme efter jer

Du må godt lade ham købe anparter for sin løn efter skat - men som sagt ikke give ham en specelt billig pris for anparter i stedet for skat

Det ville jo reelt betyder, at du tog et tab på halvdelen af dine 50.000 kr = 25.000 minus 1 kr = 24.999 som fradrag i aktieindkomst til dig, og vennen så reelt tjente 24.999 kr i løn uden skat - og den går ikke

I så fald kontakt en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Rødekro
Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 34
Fra  Meere ApS Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar begge to.

Projektleder og udvikler hos Meere

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)