Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til opstart.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har besluttet mig for at starte et lydstudie op. Igennem de sidste 20 år har jeg erhvervet mig meget gear, men i takt med at jeg har fået børn bruger jeg mindre og mindre tid på egne projekter. Derfor ønsker jeg nu at gå ned i tid for ar starte op som selvstændig lydstudie og se om jeg ikke kan tjene penge på at hjælpe andres projekter.

Jeg har brug for noget startkapital i firmaet og derfor er mit spørgsmål:
Hvor mange penge må firmaet købe udstyr af mig som privatperson for?
Lad os sige at jeg har betalt 100.000,- i skat og køber gear af mig selv for 60.000,- til brugtpris det første år. Kan jeg så forvente at få 60.000,- tilbage i skat? Eller er det kun 25% af de 60.000,- jeg kan hive ud det første år? (Afskrivning) (Jeg er med på at der ikke er moms på brugte ting)

På denne måde vil jeg have underskud det første år, men jeg ville være sat sådan at der fremover vil være meget få udgifter og derfor nemt lave en profit.

På forhånd tak.

Vh Rune.

Tilmeldt 13. Mar 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror jeg har fundet ud af det, men er de 13.200,- i afskrivning pr. 2017 pr. genstand eller samlet?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du tænkt dig at starte et selskab op (IVS, Aps) eller vil du starte en enkeltmandsvirksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Run-e:

Tror jeg har fundet ud af det, men er de 13.200,- i afskrivning pr. 2017 pr. genstand eller samlet?

per sammenhængende genstand. F.eks kan du ikke bruge en computerskærm uden en computer så de hænger sammen. De ting som kræver hinanden simpelt beskrevet, skal lægges sammen, de ting som kan bruges hver for sig - gør ikke

Det er afgørende for om du kan straksafskrive eller ikke. 
Uanset om du afskriver eller ikke, så skal du have liste over aktiverne, da de skal købes ud igen med moms som udgangspunkt hvis du lukker eller omdanner

http://johnhannover.blogspot.dk/2016/12/afskrivning.html 

Husk lige, at afskriv ikke betyder at skat betaler aktivet - blot at du sparer skatten på udgiften, helt som for alle andre konkrete udgifter. Husk også, at du skal dele værdien hvis det er ting du kan forventes at bruge privat også, med undtagelse af computer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 06:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld den langsomme svartid, jeg havde ellers sat systemet til at komme med en notifikation ved svar, men den er åbenbart udeblevet.

Det er en enkeltmandsvirksomhed. Og hvad nu hvis det var en printer? Den virker jo også med iPads etc. Mere konkret kan jeg sige at mit lydkort kan deles op så hver enkelt del fungerer med min computer men det fungerer også som et samlet hele. Til gengæld er de afhængige af computeren for at kunne indspille. Hvordan klarer man bedst en afskrivning i sådan et tilfælde?
Umiddelbart ville jeg afskrive lydkortene som enkeltdele og gøre brug af min privatcomputer. Må jeg det? For jeg vil ikke have alt mit gear over i firmaet med det samme.


Vh.

Tilmeldt 13. Mar 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hov. Og i forhold til fradraget kan jeg så regne med at eftersom beskatning af EV er 50% så kan jeg tage 50% af afskrivning ud som startkapital?
Altså jeg betaler 100.000,- i skat af a-indkomst og laver en afskrivning på 40.000,- i EV og får 20.000,- tilbage i skat i 2018? (Runde tal)

Tilmeldt 13. Mar 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

40.000,- i straksafskrivninger vel at mærke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Få enten skriftligt svar fra skat eller fra en revisor. 40.000 kr i straksafskrinvning på lydkort som du sætter ind i en computer - lydkort der jo ikke kan bruges alene - og i en computer du ikke ejer - og så straksafskrivning af dem alle til 40.000 lyder klart som noget skat vil kunne spørge meget skeptisk til.

Jeg tror heller ikke de vil tro du ikke bruger dem privat når de sidder i din private computer og så er det et delt aktiv privat/firma - jeg vil ikke mene de ses som computer i det fald og også momsen skal deles, og når du en gang slutter, sælger, omdanner, så skal de i øvrigt jo, uanset afskrivning igen tages ud til pris + moms

Jeg tvivler på de siger god for straksafskrivning af de lydkort som du beskriver det men hør dem. De vil givet se mere positivt på det hvis du har en omsætning på 400.000 kr og en udgift på 40.000 end hvis du omsætter 100 kr 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Lydkortene er eksterne og sidder ikke i computeren. Værdien på dem er 20.000,- brugt. De fungerer også som standalone uden computer men kræver naturligvis en kilde hvis de skal bruges til indspilning. Så det er ikke helt så sort/hvidt
De 40.000,- dækker over andre aktiver også. Jeg er med på at det er en risiko ved at køre med underskud. Men hvad med regnestykket omkring de 40.000,-? (Jeg har ikke nødvendigvis tænkt mig at lave afskrivninger for 40.000,-)

Tilmeldt 13. Mar 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Og tusind tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)