Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejdsskade uden forsikring

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ansat i "eget" firma, dvs. har ansvar for den daglige drift. Jeg var i dialog med Codan angående forsikring, men de endte med at oprette mere end jeg havde sagt ja til. Så det blev lidt af en kamp og samtidig en forsikringsmægler ind over. Blev rådet til at vente med at tegne nye forsikringer før der var styr på den nuværende sag. Det tog desværre længere end planlagt.

Så skete det selvfølgeligt at jeg skulle få et 220V stød på en uheldig måde under arbejdet, der har delvist skadet min arbejdsevne og gjort at jeg pt. er sygemeldt.

Men så er det lige, uden en gyldig forsikring, så melder man det til arbejdstilsynet? Eller hvad kan man gøre, når man selv har ansvaret for forsikringerne?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Her skal du nok passe ganske meget på, for i et ApS er arbejdsskadeforsikring lovpligtig og bod for at mangle er 5000 kr + det sparede beløb over op til 3 år

Jeg tror ikke du skal rode med arbejdsskade - men undersøge om ikke det snarere er sygedagpenge du skal se til - som så kræver optjent ret mener jeg. Pas i alle fald på her, for du har jo kørt uden den klart lovpligtige arbejdsskadeforsikring - lovpligtig for ejer, uanset løn og omsætning, og for en handyman jo nok uheldig at mangle

god vind med det i alle fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Her skal du nok passe ganske meget på, for i et ApS er arbejdsskadeforsikring lovpligtig og bod for at mangle er 5000 kr + det sparede beløb over op til 3 år

Der er vel tale om pest eller kolera. Der er også pæne bøder på manglende anmeldelse af arbejdsskader for en arbejdsgiver. Mener at fristen er 9 dage. 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med John - selvom du her er over i en meget mørkegrå zone.

Teknisk set har du fået en arbejdsskade og din arbejdsgivers forsikring skal træde i kraft. Arbejdsgiveren i dette tilfælde er dig.

Men arbejdsgiveren har ikke styr på den arbejdsskadeforsikring som skulle have været på plads fra dag 1. Og derved står med et ret stort problem. Problemet kunne dog have været større, set i lyset af at du kunne have haft en ansat, end dig selv, som var kommet alvorligt til skade.

Så i dette tilfælde kan du vælge at gøre det at du flyver under radaren. Du kom til skade derhjemme da du skulle udskifte en stikkontakt - det var godtnok også dumt set i lyset af at du også arbejder med det professionelt... Men det er hvad der kan ske... Det er bare ærgeligt for din arbejdsgiver (dig selv) at du er et fjols i din fritid og kommer til skade, så du ikke kan passe dit arbejde. Men det er jo ikke anderledes end f.eks. en af mine ansatte i sin ferie vælger at køre på ski ind i et grantræ og brækker den ene arm = 2 uger hvor medarbejderen er delvist uarbejdsdygtig efter vedkommende er kommet hjem fra ferie.

Men rent juridisk set står du ude i noget lort, fordi du ikke har styr på den forsikirng som er den vigtigste af dem alle når man har en ansat. Det er ulovligt som en virksomhed med ansatte ikke at have en arbejdsskadeforsikring. Men det er også ulovligt ikke at melde en arbejdsskade som er en reel arbejdsskade.

Jeg vil ikke råde dig til noget, men forholde mig neutral og blot give dig en ide om hvordan du står.

- Og på tirsdag ringer du til dig forsikirngsselskab og får styr på den arbejdsskadeforsikring!

/Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper - problemet er jo at der ikke er penge ud i alle fald - med mindre der er dagpengeret og dermed sygedagpenge - Er der det, så vil man jo få det efter regler for sygdom for selvstændig - men jo ikke som arbejdsskade - som sygedagpenge eller løn refusion til arbejdsgiver, som jeg er usikker på når vi taler hovedejer. Sygedagpenge kan hovedejer få givetvis - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. Forskellen er blot om han også får et hak i tuden for ikke have den lovpligtige forsikring på plads.

Jeg - tror - i alle tilfælde, sådan som situationen ser ud, at der ikke er noget økonomisk at komme efter, andet end at bide i det sure æble og tage et økonomisk tab pga. manglende indtjening i "sygeperioden". 

/Jesper

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)