Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nejnejnej ALT er væk - Hvad fanden gør man nu?

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)
Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Min udbyder og udvikler er den samme person :)

Det er hans eget webshop system, som han har kodet.

Serverpladsen er så leje, hos en datacentral.

Jeg takker for de mange svar og kan slet ikke nå at svarer jer alle. Naturligvis er det op på hesten igen, dog mener jeg, at der må kunne placeres et ansvar. Jeg har derfor naturligvis også bedt min udbyder svare på, hvem der står med ansvaret. Om det så bringer noget af sig, ved jeg ikke

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik:

Min udbyder og udvikler er den samme person :)

Det er hans eget webshop system, som han har kodet.

Serverpladsen er så leje, hos en datacentral.

Jeg takker for de mange svar og kan slet ikke nå at svarer jer alle. Naturligvis er det op på hesten igen, dog mener jeg, at der må kunne placeres et ansvar. Jeg har derfor naturligvis også bedt min udbyder svare på, hvem der står med ansvaret. Om det så bringer noget af sig, ved jeg ikke

Lad mig gætte du betaler et månedligt beløb til ham for leje af shop og plads  i så fald må han jo bare komme igang og få lavet din side på ny og dække alle dine tab imens, nok derfor han tvivler på sit firmas fremtid hvis han skal du og gøre det for 80-90 kunder.

Men ja han har så nok gjort som mange før ham solgt en pakke med leje af shop og webhotel uden at havde den fjerneste begreb om hvordan backup osv tages i seriøs stil.

Med hensyn til ansvaret er det jo klart din udbyder, især når han også er manden bag din shop, som jeg stærkt formoder er "lejet" for flytter du host får du den jo næppe med. Så i bund og grund burde du allerede nu kigge dig om efter et bedre shop system som ikke har en tvungen hosting aftale med.

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeps, det er en lejet shop

Er rimelig sikker på, at det er hans eget system, men jeg kan naturligvis tage fejl :) 

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik:

Jeps, det er en lejet shop

Er rimelig sikker på, at det er hans eget system, men jeg kan naturligvis tage fejl :) 

Jeg vil mene din sag bliver bedre og bedre :)

At han tager forbehold for alt muligt under FORCE MAJEURE gør jo ikke at den holder.

At mene at et server nedbrud går under FORCE MAJEURE, holder næppe i retten eller andre steder men koster jo stadig tid at føre sagen og penge.

Det er med it som alt andet at det jo kan gå ned, men det er jo ikke en ekstraordinær uforudset hændelse eller andet der gør at en server går i stykker. 

Det er forventeligt at IT udstyr før eller siden går i stykker.  FORCE MAJEURE er en hændelse som ikke er mulig at forudse og afværge, i dette tilfælde er den mulig at forudse at en harddisk før eller siden står af, samme med selve serveren, derfor tager man backup da det den vej rundt er muligt at afværge situationen. Men det gælder naturligvis ikke når man inkompetent og mangelfuldt ligger backup på selv samme server.

Tilmeldt 29. Oct 16
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 6 person

Hej,

Nu skulle du gerne være dækkert ind af andre veje såsom ved brug af search console, analytics eller noget tredje men du kan finde en nogenlunde oversigt over dine url-adresser her: https://cryptobin.co/f2d418u2 (koden er: "amino", med lille a, og uden ". Linket kan i øvrigt kun benyttes én måned frem fra i dag). Har undladt /kurv, /sitemap og et par andre der er mindre vigtige ift. evt. ny platform eller du kommer online igen. Bemærk at du her med garanti, vil finde mangler men bedre end ingenting hvis du ikke har andet.

Jeg vil sagtens kunne hjælpe dig med et automatisk tekst dump fra hver url til enten .csv eller .txt kvit og frit (automatisk ved brug af scrapy.org) men ift. seo (tid med "døde links") og hvis du alligevel skal i gang med ctrl+c efterfuldt af ctrl+v til den helt store guldmedalje, vil det næppe give mindre arbejde end at tage disse fra bl.a. cachedview som nævnt af Karsten (side 2, tråd 9).

Ift. billeder er det nemmeste nok, at hente disse ved at lave et "site:happykids.dk" som billedesøgning på Google. Ellers kan du googlé "download all images from google image search" så du kan få alle disse ned på dit eget computer system i tilfælde af, at nogle ikke længere kan hentes hos producenten selv.

I øvrigt har din anvendte platform været opencart blot til info (kan ses i kildekoden). Dvs ikke noget "de/han" selv har udviklet. Det hurtigste og sikkert klogeste på lang sigt mens han åbenbart bikser med nye harddiske vil være at flytte. Nu lyder det til at du skal hjælpes lidt (måske tager jeg fejl) men der findes meget billigt, særligt herinde og ellers kan du selv prøve dig af med themeforest + evt. noget managed woocommerce hos f.eks. getflywheel så du ikke sidder i denne situation igen men der er mange muligheder. Du finder også semi managed prestashop og magento efterhånden hvor der er tænkt over hver detajle, særligt ift til næsten eller 100% SLA med styr på backups.

Ift. tabt omsætning, tab af kunder, leje af webshop som du nævner går jeg ud fra, at han pt. ikke tager for leje i øjeblikket (ellers shocker) og vil skyde på det tage ham lang tid, at komme videre, når der kigges på update-forløbet ang. harddiske men er selvfølgelig rent gætværk.

Set med SEO øjne er du som sådan ikke skadet (ved hurtig handling) så på denne front, er der intet tabt - I ØJEBLIKKET. - Sker der intet dag efter dag, ja så vil det selvfølgelig gå ned ad bakke men ved lidt "side"fejl og f.eks. nedetid kommer papirkrøllemesteren altså ikke med det samme og tager da slet ikke alt på én gang. Har du haft lidt plus på webshoppen (som stadig er på kontoen) eller én eller anden form for buffer til dårlige perioder evt. er det nok nu du skal bruge dette beløb. for at komme i gang igen andetsteds og undgå én lang periode hvor alle sider giver 404ér og i den dur´.

Du skriver "Hvordan skal man vurdere hvad et reallet tabt vil være?". Hvis du har analytics af en eller anden art (f.eks. google analytics) hvor ecommerce delen har været aktiveret skal du gerne finde den nødvendige information her. - Såsom ca. afsendte pakker om dagen, værdien af disse og hvor mange dage du ikke har været online pga. shoppen har været nede. Det kan være ud fra hvad du har solgt (du skulle gerne have fakturaer et sted, host) og regne på, hvad du ikke har tjent. Alle vil nok gøre dette på hver deres måde men tager du samme periode i 2016, og tager højde for, at du måske har bedre placeringer nu (SERP), bruger måske mere på adwords, facebook osv så ville jeg personligt nok tilføje lidt ekstra som tab, da de så er utænkeligt, at salget ikke skulle være højere end året før. Men denne del vil andre bedre kunne give dig svar på, også hvad er mest "korrekt" samt "fair".

Mvh Ron.

Se min IT-blog her med en masse fedt. IT-support

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ron,

Super fedt ... der var alle mine links jo (eller i hver fald, mange af dem :) )

Billeder er heldigvis ikke det store problemer, der jeg godt dækket ind. Det er mere alle mine onsite tekster jeg kommer til at mangle (da klog Åge her, har skrevet de fleste direkte på shoppen og ikke først i Word)

Jeg er i gang, med at søge efter andre muligheder og som du har gættet, så er jeg ikke den vilde haj til alt sådan noget. Tror jeg har fundet et godt sted, det ligner Preastoshop i demo modellen synes jeg. Dem har jeg taget kontakt til.

Ellers afventer jeg, at der forhåbentligt i morgen, kommer en blank version af shoppen online, dog uden alle mine til købte moduller. Her kan jeg så begynde at oprette alle URL'er igen ..... Dog vil det kun være en midlertidig løsning, da jeg ikke tror min udbyder overlever og jeg hellere helt har samme tillig til dem som før.

Mange tak for dit indlæg Yes

Fra Hjørring
Tilmeldt 20. Jun 13
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Det er godt nok surt, føler med dig. 

Som flere andre skriver, se og få fart på med at oprette en ny shop hos en ny host og få genetableret dine URLs. 

Selv er jeg meget glad for prestashop, det er nemt og simpelt at arbejde i. Af host kan jeg anbefale www.td-k.dk

Der er selvfølgelig også tungere løsninger som Magento, men tænker helt klart Prestashop vil passe fint til dig, når du som du selv siger, ikke er den vilde haj til den slags. 

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,

Super mange tak for støtten. Jeg har fået utrolig stor støtte af både folk jeg kender, og folk jeg ikke kender. Det har virkelig betydet meget. 

For god orden skyld, vil jeg sige, at jeg igennem næsten 6 år, har haft et godt samarbejde med min udbyder. Hvor han tit har hjulpet mig og altid været klar med nye funktioner til shoppen, uden de vilde omkostninger. Og at jeg i gennem de 6 år, har været glad for vores samarbejde. Det ændrer naturligvis ikke på, at det er der sket, bare ikke må ske og naturligvis får den konsekvens at jeg skifter væk, da tilliden er helt væk. 

Lige nu, er fokus dog på at redde, hvad der kan reddes. Mit marktingsbereau har af egen initiativ i dag, været ved at hente mine tekster ned fra nettet, min webudvikler har sat en blank shop op til mig og det lader til, at et par af mine moduler kan komme ind, da de har ligget på en anden maskine/server. Så nu starter arbejdet med at få genskabt så mange URL'er så muligt, få noget tekst på siden igen, og så nogle produkter.

Det vil tage lang tid, at få shoppen tilbage på samme niveau som før, jeg må bare tage det en dag gangen.

I nær fremtiden, skal shoppen flyttes, hvor til ved jeg ikke endnu.

Et retslig efterspil, ved jeg ikke om er muligt, men vil forsøge at få det undersøgt og så tage det derfra.

Venlig hilsen

Pete45

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Jeg mener på ingen måde at hverken din udbyder eller hostingservice står med noget ansvar, medmindre du har lavet en direkte SLA og det tvivler jeg lidt på når jeg hører om setuppet.

Uanset hvad er det altid et must at opbevare sin kildekode et andet sted end på produktionsserveren. Et forslag kunne være Github, Bitbucket osv.

Det er dig der står med aben, det er drønærgeligt og du får mine dybeste medfølelse for det er jo et sandt helvede at komme igennem.

Fra København
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 293
Fra  Helion Digital Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis alle dine gode folk ikke regner med at kunne få de hele op at køre på en uges tid eller to, kan du overveje helt midlertidigt blot at genskabe hele dit gamle website fra den kopi som ligger hos archive.org.

Der er masser af udbydere som kan genskabe hel siden i HTML på ingen tid for $10.

Det giver dig ikke shopfunktionaliteten tilbage, men det betyder at stort set hele dit site vil være oppe, indtil du får et CMS/shopsystem gjort klart.

Du kan bare Google

Side 4 ud af 5 (41 indlæg)