Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dele apps er det sort arbejde eller er det ok

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi skal dele er tidens trend og mange af de nye apps giver den etablerede lovgivning udfordringer. Er det sort arbejde, skal der betales skat, er det bijob, er det ulovlig kørsel osv osv..

Lad mig komme med en lille case: Sosu assistent Hanne har købt en reol, som hun ikke kan samle selv. Hun finder via en app tømrer Klaus, som kommer og samler reolen for Hanne. Tømrer Klaus får ikke gjort så meget rent hjemme i lejligheden, så Hanne kommer og gør hans lejlighed ren. De har herefter delt hinandens fritid til fælles gavn og uden penge. App fastholder at den kun er en "mødeplads" og ikke er arbejdsgiver  eller virksomhed . App lever af reklameindtægter fra en velbesøgt mødeplads på nettet, herudover er der et medlemsgebyr for at blive optaget på "mødestedet". App leverer regnskab og skat for reklameindtægt og medlemsgebyr.

Gad vide hvordan "systemet" vil forholde sig til sådan en app.

Tilmeldt 25. Aug 17
Indlæg ialt: 24
Fra  Flexicu Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er på grænsen.

De fleste nuværende dele apps/hjemmesider er ulovlige enten i forhold til skat eller det danske arbejdsmarkedsregler (bl.a. overenskomster). På sigt er der derfor kun 2 muligheder:

1) enten skal lovgivningen og overenskomster laves markant om (et opgør med velfærdsstaten som vi kender den)

2) disse dele apps/hjemmesider skal lukkes ned med "hård" hånd

/Henrik

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46503
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

I princip lyder det som barterhandel og det er jo vel reguleret. Tømren skal i dette tilfælde sende en faktura til Sosu Hanne med moms osv (går ud fra Tømrer Klaus er firma) og Sosu Hanne skal tilsvarende betales via enten en faktura eller andet bilag for de penge der skal den anden vej. Tømrer Klaus skal jo have et bilag som udgift - betaler han sort kommer han jo af med fuld skat af sin egen faktura og indtægt

HVIS det er samme beløb, så bliver indtægt og udgift jo helt ens for begge, og eneste forskel her er momsen som Sosu Hanne jo ikke kan have på sin betaling men som Tømrer Klaus skal have på sin faktura

Der skal altid faktureres begge veje i en barterhandel. Om en app der formidler kontakten har pligter i den forbindelse ved jeg ikke - men firmaer der bruger den har helt alm. pligt til faktura, uanset de får en halv gris, en god gang rengøring eller en barbering som betaling. Jeg ville ikke tro "mødestedet" havde andre pligter end regnskab for sine indtægter/udgifter. Om skat vil kontrollere "mødestedet" for hvem der er medlemmer er vel en mulighed, men ER det kun en formidling, så kan jeg ikke se andet end det er de som aftaler bytte af indsats (barterhandel) der har pligterne
Det er vel ikke så meget anderledes end hvis der nede på Brugsens opslagstavle - eller i Berlingeren under personlige, var en annonce med, maling af stuehus søges, betaling gives i form af halv gris". Skat kunne jo så få en tanke om at kontrollere om den halve gris var korrekt bogført hos maleren. Man må gerne betale med grise og rengøring - bare der er "faktura" på kroner begge veje

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)