Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfradrag for kursusudbyder

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Indlæg ialt: 96
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg afholder regelmæssigt åbne kurser for virksomheder. Jeg vil lige sikre mig, at jeg kører efter reglerne.

Hvad er reglerne for momsfradrag? For lokaleleje og bespisning?

Hvad hvis min faktura fra kursusstedet siger "mødepakke" - hvad er reglerne så?

På forhånd mange tak!

Mvh Mikkel Smith

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Dinero kan du nemt og hurtig oprette og sende fakturaer med vores intuitive mobil-app. Derudover er bogføringen en leg, og vigtigst af alt er, at du ikke behøver at have forstand på regnskab med Dinero.

Opret en gratis bruger på Dinero og kom i gang allerede i dag. 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Jeg vil anbefale dig at dele din faktura op i to dele. Kursusdelen for sig og bespisning for sig. Fradragsretten for bespisning kan variere afhængigt af formålet af kurset og hvem deltagerne er.  Derfor bør du præsentere bespisningen (og eventuelt overnatning) som en viderefakturering på din faktura, da der så er grundlag for momsfradrag uanset kurset. Det er dog vigtigt at det reelt er en viderefaktuering og du ikke har en avance på bespisningsydelsen.

Der ligger et bindende svar på området i forhold til viderefaktureringer, så der bør ikke være usikkerhed på det punkt.

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Indlæg ialt: 96
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nikokj

Tak for dit gode svar.

Jeg har fået en faktura fra kursusstedet på "mødepakke". Den er jeg enig i, at jeg bør bede dem splitte op i bespisning og lokaleleje.

Deltagerne har betalt for en samlet ydelse - et kursus inkl. undervisning, bespisning, lokale... Så jeg viderefakturerer ikke bespisning isoleret.

Er det så ikke korrekt, at jeg har et fradrag på 25% af momsen på bespisning og 100% på lokaleleje?

På forhånd mange tak

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Smith:

Hej Nikokj

Tak for dit gode svar.

Jeg har fået en faktura fra kursusstedet på "mødepakke". Den er jeg enig i, at jeg bør bede dem splitte op i bespisning og lokaleleje.

Deltagerne har betalt for en samlet ydelse - et kursus inkl. undervisning, bespisning, lokale... Så jeg viderefakturerer ikke bespisning isoleret.

Er det så ikke korrekt, at jeg har et fradrag på 25% af momsen på bespisning og 100% på lokaleleje?

På forhånd mange tak

 

Som udgangspunkt er det korrekt med 25% fradrag af momsen på bespisning og 100% på lokaleleje. Der er dog nogle specielregler, hvis dine kursister kommer fra virksomheder som helt eller delvist er momsfri.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener der er fuldt momsfradrag - Fra min bog om Fradrag http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/fradrag.html 

KURSUS

Fuldt fradrag for både omkostning og moms for relevante kurser, også selv om kursusudbyder sågar fakturerer ophold og mad separat. Her snyder en del sig selv, for det ligger dybt i mange af os, at bespisning kun giver ret til kvart momsfradrag.

Selv om kursusudbyderen fakturerer overnatning og bespisning særskilt, har virksomheden faktisk fuldt fradrag for momsen heraf, fordi der er tale om en samlet ydelse. Det er ikke alle klar over. Her er nemlig en undtagelse, idet momsudgifter til overnatning og bespisning i forbindelse med kursusdeltagelse er fuldt fradragsberettiget, når bare ydelsen leveres af kursusudbyderen. Det ses som en samlet ydelser, uanset det faktureres som ET beløb eller mad og overnatning måtte fremgå separat.

Det skal dog med, at det fulde momsfradrag forudsætter, at medarbejderen har været på kursus hvor ophold og mad foregik på kursusstedet, og ikke på et f.eks. nærliggende hotel.

BDO om samme: https://www.bdo.dk/da-dk/nyheder/depechen-nyt-om-skat-og-moms/moms-af-kursusudgifter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

nikokj:

Som udgangspunkt er det korrekt med 25% fradrag af momsen på bespisning og 100% på lokaleleje. 

Der er en årsag til man udbyder det som samlede kursuspakker. Hvis bespisning og lign. kun er et biprodukt i forhold til hovedleverancen, så følger reglerne for biproduktet dem der er for hovedleverancen. Se evt. Juridisk vejledning D.A.4.1.6

nikokj:

Der er dog nogle specielregler, hvis dine kursister kommer fra virksomheder som helt eller delvist er momsfri.

Ikke for ham som afholder kurset, han skal følge de samme momsregler uanset hvem han leverer til.

Hvilke momsregler dine kunder følger er som udgangspunkt irrelevant for sælger.

Cookie - John Hannover:

Jeg mener der er fuldt momsfradrag

Helt enig

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at det fremgår ret klart i momsloven paragraf 42 stk. 3 samt i juridisk vejledning https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2085712

Jeg kan godt forstå din argumentation for sammensatte ydelser, men må indrømme at jeg ikke er sikker på at dette lever op til definitionen på sammensatte ydelser.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:

Jeg mener at det fremgår ret klart i momsloven paragraf 42 stk. 3 samt i juridisk vejledning https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2085712

Helt enig, paragrafen er meget klar! Og det er juridisk vejledning også!

Men samtidig også fuldstændig irrelevant i den konkrete problemstilling.

nikokj:

Jeg kan godt forstå din argumentation for sammensatte ydelser, men må indrømme at jeg ikke er sikker på at dette lever op til definitionen på sammensatte ydelser.

Den lever fuldt ud op kravet for en sammensat ydelse , spørgsmålet i den sammenhæng er om; biydelsen udgør et mål i sig selv eller ej? 

Du kan eksempelvis se John's link fra BD0 som bekræfter.

Endvidere er det heller ikke tilfældig trådstarter har fået en faktura hvor der blot står kursuspakke. Det er jo netop fordi bespisningen/forplejningen er en naturlig del af det kursus som trådstarter afholder. 

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Indlæg ialt: 96
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Alle

Tusind tak for brugbare svar - fedt med Amino!

Mvh Mikkel

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)