Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af APS - Andet selskabskapital?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 17
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er
Jeg er igang med at stifte min første lille virksomhed på egen hånd, og har lidt udfordringer med selskabskapitalen.
Hvad skal jeg gøre når min totale kapital er ca. 70.000 kr når 30.000 her af er kontanter mens 40.000 udgør mit produkt som jeg vil udleje?

Hvis jeg gerne vil have en nominel værdi på 1 kr. udsteder jeg så i dette tilfælde 70.000 anparter til kurs 100 med en nominel værdi af 1 kr. stykket.

Så samlet indskud ved stiftelse vil være 30.000 kr kontant, og ca 40.000 kr i egenkapital som tilsammen vil give mig en selskabsværdi på 70.000 kr.
Men hvem skal værdi ansætte egenkapitallen, kan jeg selv gøre det, (har købt nogle ting uden faktura, men tilsvarende værdi vil være 40.000 kr. ca.)?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have en revisor ind over til at vurdere værdien af aktiv(erne) til de 40.000 og afgive en erklæring på at de er det værd.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 18. Nov 17
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm... Så skal jeg vel også have hver gang en revisor ind og vurdere årsrapporterne med hensyn til aktiver og passiver.
Men hvad så hvis man fravælger revision, så kan jeg selv vurdere det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved stiftelse med værdier frem for kontanter skal der revisor erklæring til altid

 
Ved senere regnskaber kan revisor ved stiftelse og frem fravælges, forudsat man har omsætning/balance osv under visse værdier -  og så er der en række lovmæssige forhold omkring værdisættelse men hovedansvaret er jo ejers og dennes alene - hvis revisor er fravalgt, uden hjælp, og "snydes" der alvorligt på vægtskålen kan hæftelsen gå fra selskabets til ejeres - i hæftelsesgennembrud. Det er ikke frit for bare at vurdere noget værdiløst som havende høj værdi - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 17
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Super brugbart svar :) Skulle jeg eventuelt stifte et IVS istedet så jeg undgår revisorerklæringen, hvis man kan det? (De 30.000 kr. i kontanter bliver senere brugt på aktiver i selskabet og i sidste ende vil der være et par få tusinde kroner til drift i selskabet, så alle skillinger tæller)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo en mulighed ja - men hvad med aktiverne - har du dem i personlig form vil de udløse skat alt andet lig hvis de skal ind i IVS - og du skal jo så også bruge penge i det IVS for at købe aktiverne ind fra dig selv - ud over de 30.000 kr kontant du skal bruge - og og og

Tal med en revisor og få konkret vurdering. At spare 3-4000 kr nu kan være den dummeste besparelse du kan nå i år

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis planen er at få et aps så overvej om du personligt kan låne pengene til at stifte et aps. Når aps er stiftet bruges kontanterne til at købe dine aktiver. Du betaler herefter dit lån tilbage. Kan i princippet gøres på et splitsekund.

På denne måde kommer du uden om reglerne om apportindskud. Værdiansættelsen af aktiverne kan du så underbygge ved at finde tilsvarende priser på tilsvarende aktiver.

Tilmeldt 18. Nov 17
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Så det du siger er at jeg personligt skal låne selskabet 20.000 kroner og dermed har den en selskabs værdi på 50.000 med de i forvejen 30.000 cash. Efterfølgende skal jeg så placere mit personlig aktiv i selskabet (40.000) og dermed er selskabsværdien nu 90.000 kr. hvor efter jeg tilbagebetaler mig selv de 20.000 kr. igen, hvor så jeg ender selskabs kapitalen at på 70.000 kr.?

Har efterfølgende læst omkring indskud i virksomhed af andre værdier, at man kan dokumentere ved at gøre det her.

" En ledelseserklæring fra direktionen eller fra bestyrelsen. Vælg i så fald ”Godkend kapitalpost” og herefter ”Godkend med ledelseserklæring” for at vedhæfte ledelseserklæringen. Tryk ikke på ”Hent godkendelse af kapital”."

https://indberet.virk.dk/saadan-dokumenteres-kapital

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror der menes - Du har 30.000 selv. Lån personligt 20.000 (eller 25.000) stift ApS med 50.000 i kapital - Køb nu med ApS pengene dine aktiver - de penge du så får i hånden personligt for aktiverne - betaler du nu lånet tilbage med
For at du ikke kan fanges i snyd med værdien bør du underbygge værdien af de aktiver med et eller andet godt - DBA - maskineauktioner eller andet

(undskyld Henrik hvis det ikke var helt det du ville Stick out tongue) men hvis du nu var gået i seng og manden ville videre - så TROR jeg det var det jeg ville i alle fald

(at låne selskabet 20.000 trådstarter - giver ikke 1 krone i kapital - det er jo bare 20.000 i banken og 20.000 i gæld = 0 kr)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 17
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Sikke en hjerne vrider ;) 
Jeg indskyder de her 30.000 kontant i selskabet og et midlertidig "ekstra" indskud på 20-25.000 kr. og kan hermed stifte APS med 50.000 i kapital. All right

Selskabet er stiftet og nu køber selskabet mit aktiv som jeg ellers ejede personligt. Så nu ejer selskabet aktivet som har værdi af 40.000, hvor i mod jeg privat modtager 20.000 kr for købet (midlertidig indskud er nu kommet retur).

De 30.000 kroner som er det oprindelig indskud står der stadig kontant, + aktivitet med værdi til 40.000 (blev købt for 20.000 kr.) = 70.000 kr selskabs kapital.


Nu står jeg privat med 20.000 kr i hånden som skat vil komme efter?

Og kan selskabet værdiansætte aktivet til 40.000 kr. (nutidens markedspris) som de ellers købte for 20.000, også selvom jeg kan underbygge værdien med lignende priser på samme aktiv?

Tusind tak for alle de gode svar jeg har fået :)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)