Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankafstemning af varer købt inden virksomhedsstart

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære aminoer,

Hvordan laver man en bankafstemning af varer, som var købt inden oprettelse af virksomhed og erhvervskonto, og var betalt med kontanter eller via privat konto?

Hvordan skal man forholde sig til 6- måneders regl? Skal varer absolut være købt senest 6 måneder inden virksomhedens start? Må jeg sælge varer til sin virksomhed, som var købt mere end 6 måneder inden virksomheds start (uden moms selvfølgelig).

På forhånd mange tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

varer der ikke er købt via firmabank er jo købt som udlæg og bogføres som mellemregning  - privat indskud og så er banken kun til varer og andet købt via den. Den da du så betaler tilbage til dig selv så er det at banken jo kommer i spil _ status mellemregning i debet og bank kredit når du får pengene

I princip kan momsen trækkes fra længe tilbage HVIS du alene har købt varen til brug for at starte din momspligtige aktivitet OG du ikke har solgt en eneste ting uden moms. Har du det, kan momsen ikke trækkes fra fra før start og alt er så uden moms - og så køber du af dig selv til indkøbspris ialt (inkl momsen) men uden momsfradrag
Selv varen har denne 6 mdr regel - så der er moms og udgift faktisk ikke rigtigt synkrone

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Jun 16
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

-slettet-

Hanover har svaret før mig.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John!

Jeg har lige været på kursus hos SKAT, og jeg mener, at skattedamen sagde, at momsen kan trækkes fra på købstidspunktet, og den skattemæssige fradrag gælder for køb, som var foretaget højst 6 måneder inden virksomhedens start. Og  hvis man har købt noget med moms inden virksomheds start, så kan man ikke trække moms fra, da den dag, hvor varen blev købt, var man ikke momsregistreret endnu...

Eller har jeg misforstået noget?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Kotenok:
skattemæssige fradrag gælder for køb, som var foretaget højst 6 måneder inden virksomhedens start
yes

Kotenok:
Og  hvis man har købt noget med moms inden virksomheds start, så kan man ikke trække moms fra, da den dag, hvor varen blev købt

Forudsat du ikke inden CVR start har solgt noget uden moms  - og det du har købt alene er købt med henblik på virksomhedsstart og i dit navn og ikke er taget i brug på nogen måde privat kan momsen trækkes fra ved start - Alle de ting skal være opfyldt for at du kan trække momsen fra-  Ellers er der ikke momsfradrag fra inden du blev momsregistreret - Forklaret mere her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html  

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak!

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kotenok:
Og  hvis man har købt noget med moms inden virksomheds start, så kan man ikke trække moms fra, da den dag, hvor varen blev købt, var man ikke momsregistreret endnu..

Nu behøver du jo ikke at gøre som skattedamen sagde.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)