Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejning af bolig

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - jeg har kigget på investeringer jeg kan foretage med min virksomheds midler. En af dem er en bolig.

Jeg er klar over at det skattemæssigt ikke kan svare sig at købe en bolig og udleje til sig selv, da fastsættelse af beskatningsværdien på ingen måde modsvarer markedslejen. Omvendt, udlejer man til en privat, er der helt ublu grænser for, hvad man må tage for lejen.

Hvis jeg har forstået det rigtigt:

1. Jeg køber en bolig og lejer den ud til mig selv. Boligen har kostet 3.000.000 og beskatningsværdien fastsættes derfor til 5% + ejendomsværdiskatten - i alt ca. 15.500/md - det ville ikke kunne svare sig

2. Jeg vil kunne udleje boligen privat til ca. 9.500 per måned til en "rigtig" lejer (iflg. tjekdinleje.dk) - det ville ikke gå op med de udgifter der var ifm. udleje

Men hvis man nu kendte en anden person der var interesseret i at investere og udleje en ejendom - f.eks. en anden selvstændig erhvervsdrivende. Ville det så være lovligt at investere i ejendommen, udleje den til ham/hende til markedsværdi (altså 9500) og til gengæld gør vedkommende så det samme. Altså investerer i en ejendom til tilsvarende værdi og lejer den ud til mig til markedsværdi?

Tilmeldt 15. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Pointen ville være at det ikke ville gøre så meget at have et miindre tab på huslejeindtægter, hvis man selv fik en tilsvarende billigere bolig som kompensation

Det er mig egentlig lidt uforståeligt, hvordan man på den ene side kan sætte en maks grænse for husleje, når man udlejer til andre, men uproblematisk sætte beskatningsværdien 60% over huslejegrænsen - man skulle tro der var en vis sammenhæng :-)

Tilmeldt 17. Jan 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke jurist - det skal lige siges.

Men den måde du beskriver det på lugter lidt af bevidst omgåelse af reglerne. Jeg vil umiddelbart ikke tro at den holder, når formålet med konstellationen er at du kommer til at leje dig ind billigere end hvad beskatningen lyder på ifølge SKAT.

Tilmeldt 15. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. Ret beset må jeg vel leje ud til hvem jeg har lyst til, sålænge jeg overholder lejelovens regler. Mit gæt ville være at man ikke kan etablere en juridisk forpligtelse til gensidigheden - altså forpligtelsen den anden part og mig imellem, men at det omvendt heller ikke er ulovligt at udleje til en anden, blot fordi han udlejer til mig, sålænge man overholder lejelovens regler.

Så vidt jeg kan gennemskue har jeg ingen skattemæssig fordel ved konstellationen (ingen anden end jeg også ville have hvis jeg udlejede til en tredjepart).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke mit speciale men hvis du køber som virksomhed - og ved du skal leje den ud til en pris der fast vil give tab, så skal du jo kunne argumentere med andet, for at kunne vise, at du driver virksomheden med fortjeneste for øje, og hvis din fortjeneste så kommer fra, at din lejer samtidigt lejer dig noget andet - til en lav pris, (og værre hvis du måske vil have fradrag for tab i din virksomhed på den urentable leje aftale), så tror jeg begge skal være meget nøje med at bevise 100% markedsbaseret leje

Jeg ville gå til en god rådgiver og tage en halv time

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jul 16
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for dit input - meget værdsat. 

Et par kommentarer:

1) Den markedsbaserede leje er jo nem at påvise (man kan blot indbringe den for huslejenævnet)

2) Samlet set (når man inkluderer forventninger til boligmarkedets udvikling mv.) ville jeg forvente et overskud ved udleje til den højest lovlige sats (i dette tilfælde 9500), men ikke på kort sigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen dit 1 og 2 burde jo så fjerne de to bekymringer jeg lige så

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jan 18
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)