Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investere i en virksomhed - hvordan er det smartest at bære sig ad?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 7. Oct 16
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med et fornuftigt overskud, og tænkte at jeg gerne ville investere nogle af pengene. Jeg ved ikke omfølgende overhovedet er muligt, men min idé er:

Jeg har en god kammerat, der vil sælge 50% af hans APS til mig, hvorefter vi kører det sammen. Prisen er 250.000 for 50%.

1) Kan jeg indskyde 250000 fra min enkeltmandsvirksomhed og derefter trække det fra årets samlede overskud?

2) Uanset om det er muligt eller ej. Ville der være en mere fornuftig måde at gøre det på?

3) Det overskud, der (måske/formentlig) er i den nye virksomhed, der jo er et APS, hvordan registerer jeg det i forhold til SKAT? Jeg får en månedlig løn samt årlig dividende.

Udover min enkeltmandsvirksomhed har jeg et "almindelige" 37 timers job, som er min officielle a-indkomst.

Mvh

Alarm til hjemmet - Tyverialarm - alarm uden abonnement - videoovervågning - sikring af hjemmet - Alarm.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Nej det kan du ikke. Du kan jo ikke købe aktier skattefrit så du kan kun bruge de penge du har efter skat, Feks kommende fra dit overskud efter skat

2 Det kan det være hvis de Anparter er pengne værd og I laver en ordentlig ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

3 ApS indleverer årsrappport og selvangive og betaler selskabsakat og du påvirkes alene hvis du enten får løn (helt som i dit job) eller udbytte vedtages af beskattet overskud i selskabet

vh John Hannnover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Oct 16
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret John :)

Jeg tænkte det nok vedrørende 1)

1) Den ene løsning vil så være helt privat at indskyde hele beløbet. Evt. låne pengene, hvilket så giver renter. Kan renterne i så fald trækkes fra på nogen måde?

2) Hvad kunne være en anden løsning i stedet for 1)? Kan jeg drage nogen fordel af, at jeg har et rigtig velfungerede enkeltmandsfirma på nogen måde?

Lige på dette punkt har jeg ikke den store viden, men vil naturligvis gerne træffe det bedste valg rent økonomisk.

Alle råd er meget velkomne. :)

Mvh

Alarm til hjemmet - Tyverialarm - alarm uden abonnement - videoovervågning - sikring af hjemmet - Alarm.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Omdanne dit enkelmandsfirma til et selskab og vælge holding . Så kan du købe anparter/aktier skattefrit

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal dog stadigvæk betale skatten for 2017, da vi er i 2018 nu.

Det var noget andet hvisndu omdannede det i 2017

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Sydalarm.dk:

1) Den ene løsning vil så være helt privat at indskyde hele beløbet. Evt. låne pengene, hvilket så giver renter. Kan renterne i så fald trækkes fra på nogen måde?

2) Hvad kunne være en anden løsning i stedet for 1)? Kan jeg drage nogen fordel af, at jeg har et rigtig velfungerede enkeltmandsfirma på nogen måde?

1  Hvis du låner penge for at stifte eller købe selskab og dermed får personlige renter så er der naturligvis fradrag for disse

2 - man kan omdanne men det koster i revisorerklæring  og jeg kan ikke lige se mulighed for at bruge det til at købe andel i eksisterende aps /aktier - 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Oct 16
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Bare for at at være helt sikker:

1) Hvis jeg omdannede min enkeltmandsvirksom til fx. et APS og derigennem investerede i den nye virksomhed, ville jeg så kunne trække investeringen fra mit nye APS' overskud?

----

2) Hvis jeg indskyder pengene privat, og firmaet på et tidspunkt går konkurs, vil jeg da kunne få fradrag for mit fulde indskud?

2.1) Hvis jeg efter fx 1 år solgte min andel videre til anden part for 500.000, ville jeg da kunne trække 250.000 (mit indskud) ud skattefrit og derved kun blive beskattet af differencen på 250.000?

Mvh

Alarm til hjemmet - Tyverialarm - alarm uden abonnement - videoovervågning - sikring af hjemmet - Alarm.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46465
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Sydalarm.dk:

Tak for svarene.

Bare for at at være helt sikker:

1) Hvis jeg omdannede min enkeltmandsvirksom til fx. et APS og derigennem investerede i den nye virksomhed, ville jeg så kunne trække investeringen fra mit nye APS' overskud?

----

2) Hvis jeg indskyder pengene privat, og firmaet på et tidspunkt går konkurs, vil jeg da kunne få fradrag for mit fulde indskud?

2.1) Hvis jeg efter fx 1 år solgte min andel videre til anden part for 500.000, ville jeg da kunne trække 250.000 (mit indskud) ud skattefrit og derved kun blive beskattet af differencen på 250.000?

Mvh

1 nej - du kan aldrig trække køb af aktiver fra - det er jo bare bytte penge om til noget andet aktiv - helt som du jo ikke har fradrag for varekøb - hvis varen ikke er solgt men ligger på lager

2 ja hvis du indskyder 250.000 skattede midler så vil du ved salg kunne trække 250.000 fra salgsprisen  sælges til 500.000 er det så aktieskat af 250.000 og gik det konkurs var der fradrag i aktieindkomst på de 250.000 du skød ind

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
1 nej - du kan aldrig trække køb af aktiver fra - det er jo bare bytte penge om til noget andet aktiv - helt som du jo ikke har fradrag for varekøb - hvis varen ikke er solgt men ligger på lager

Formelt korrekt da der blandes overskud sammen med likviditet.

Spørgeren kan købe anparterne med ubeskattede midler fra det nye ApS men det påvirker ikke driffen da der i stedet 250K i kassen/banken ligger anparter for 250K. Hvis indskuddet tabes er det fradragsberettiget i det andet ApS, ligesom fortjenester ligeledes beskattes der.

Bemærk at det er i samme års AKTIEINDKOMST du har fradragsmulighed hvis du gør det for beskattede midler, medens det hvis det er håndteret gennem ApS så er det en del af kapitalstrukturen der.

Jeg ville bestemt tale med en revisor om hvad der skulle til (også økonomisk) at få omdannet dit personlige selskab til ApS

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:

Hvis indskuddet tabes er det fradragsberettiget i det andet ApS, ligesom fortjenester ligeledes beskattes der.

Det er ikke korrekt.

Hvis han omdanner til et ApS og investerer i et selskab gennem ApS'et, vil det skattemæssigt blive et datterselskab (over 10% af kapitalen).

Dermed vil gevinst, tab og udbytter alle være skattefrie for det nye ApS.

Når eventuelt overskud udloddes til privatforbrug, så sker der almindelig beskatning som aktieindkomst.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)