Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning efter SL § 6, ved hobbyvirksomhed

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :) jeg er lidt i tvivl om hvordan man skriver ordinære afskrivninger efter SL § 6 ind på sin forskudsopgørelse, når man har en hobby virksomhed

Sagen er den at, jeg har en ven der er onlinestreamer (Twitch streamer) og personen tjener penge via donationer og reklamer på streamen, penge som selvfølgelig er 100% skattepligtige. Der er så sket det, at min ven har købt nyt pc-udstyr (CPU mm.) for 5.000 kr. for at optimerer/sikre kvaliteten af streamen, og dette pc-udstyr blev indstalleret i januar 2018. 

Da twitchstreaming anses som hobbyvirksomhed ifølge dette bindende svar fra skat, ( http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2174903 SKM2015.297.SR) så vurder jeg derfor at udstyret kan afskrives efter statsskattelovens § 6, fordi udstyret er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten (donations pengene). Ifølge den juridiske vejledning 2018 C.C.2.4.5.9 (http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2084001) er afskrivningsmetoden efter statsskatteloven lineær, bunden og pro anno. 

Jeg har vurderet at udstyret kan holde i 4 år, og hvis afskrivningen sker lineært over 4 år (2018-2021) vil der blive afskrevet 1.250 i år 2018 (5.000/4 = 1.250) 

Mit spørgsmål er så hvor det skal skrives ind henne??? skal min ven blot nedsætte sin "virksomheds" overskud med 1.250 kr.  i hans forskudsopgørelse eller er der en afskrivnings rubrik et sted???

(ps. afskrivningen på 1.250 kan sagtens rummes i det forventede overskud) 

Håber i vil hjælpe mig, og komme med feedback hvis i mener der er noget jeg har misforstået. :) 

Mhv. Jakob 

Tilmeldt 21. Feb 18
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Din ven kan selvfølgelig fratrække udgiften til computeren, og han kan fratrække det totale beløb i samme år.

Det forventede resultat skal angives i felt 250 på forskudsopgørelsen og siden hen i rubrik 20 på årsopgørelsen.

Nævnte felter er hvis der er tale om hobbyvirksomhed, spørgsmålet er selvfølgelig om det er tilfældet..

I fratrækker de fradragsmæssige udgifter i virksomhedens indtægt og angiver dette. Der skal ikke angives andet end dette, men efterspørger SKAT regnskab, skal han selvfølgelig kunne fremvise dette..

Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for indberetning svaret Peter! :D

men må jeg spørger hvorfor du mener at hele udgiften på 5.000 kan fratrækkes i år 2018 (ret mig gerne hvis jeg misforstår dit svar). Jeg vil da sige at computerdelene er en forbedring af indkomstgrundlag (altså en forbedring af computeren) og derfor bør de afskrives og ikke fradrages direkte? 

Tilmeldt 21. Feb 18
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

I henhold til afskrivningslovens §5 stk. 3 kan beløb under 12.900 fratrækkes fuldt i den skattepligtige indkomst. (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=183481)

Derfor kan det totale beløb fratrækkes i det skattemæssige regnskab. 👍

Håber det giver mening, sidder lige på telefon, og ikke nemt lige at guide rundt på sider og henvise..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står godt reglerne om straksafskrivninger :) problemet er bare at min ven har en hobbyvirksomhed (ihvertfald i følge skats opfattelse i det bindende svar) Så han kan ikke benytte afskrivningsloven. Det er kun folk med en selvstændig erhvervsvirksomhed der kan benytte sig af afskrivningslovens regler, og sådan en virksomhed har min ven ikke. :/ 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob KN:
Jeg har vurderet at udstyret kan holde i 4 år, og hvis afskrivningen sker lineært over 4 år (2018-2021) vil der blive afskrevet 1.250 i år 2018 (5.000/4 = 1.250)

når der er afsagt hobbyvirksomhed i svar fra skat - så synes jeg - forudsat udstyret ikke kan forventess anvendt privat overhovedet - at de forslag om at afskrive det over de 4 år det kan holde er fornuftig. Omvendt - hvis indtægten er stor nok, tror jeg ikke der sker meget ved at afskrive alle 5000 allerede første år hvis det er noget der slet ikke kan anvendes privat - men det kan det vel og så synes jeg din fordeling over levetiden når vi taler hobbyvirksomhed (vel CPR) virker rimelig men vent gerne på andre

Han bør føre regnskab som alle andre - indtægter og udgifter og jo som hobby ikke komme under 0 Afskrivning kan han så bare tage under den post der hedder straksafskrivning eller lignende i de fleste regnskabsprogrammer - og dermed jo bare som fradrag i forhold til det resultat han opgiver til skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have mange tak for din feedback john. :)  Det var til stor hjælp, og jeg vil viderebringe informationerne til min ven :) 

Tilmeldt 21. Feb 18
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt som John skriver, men når AL ikke kan anvendes, vil man i stedet se på SL §6 og tidligere afgørelser.. Her vil jeg ikke mene der vil være nogen bekymring i at fratrække et beløb på 5.000 kr. i året hvor købet er sket, hvis selvfølgelig det giver mening i forhold til indtjeningen.

John, hvordan ser du på den private anvendelse ved hobbyvirksomhed? Ved erhvervsmæssig virksomhed, anskues det som jeg læser det på samme måde som medarbejder og dermed kan computeren fratrækkes 100% i den personlige indkomst uanset privat forbrug, men vil dette også gælde ved hobbyvirksomhed?

Tilmeldt 3. Mar 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Peter:

Du skriver følgende: "Her vil jeg ikke mene der vil være nogen bekymring i at fratrække et beløb på 5.000 kr. i året hvor købet er sket, hvis selvfølgelig det giver mening i forhold til indtjeningen."

Er der noget praksis / et juridisk grundlag for denne holdning. Jeg giver dig helt ret, men har kun læst at ordinære afskrivninger kan foretages lineært. 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)