Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering - hvad giver mest mening?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lige et par opklarende spørgsmål i forbindelse med en mulig investering i en konkurrerende virksomhed.

Med udgangspunkt i opkøb af ejerandel på 50% til en værdi af 500.000.

1) Jeg driver i dag en enkeltmandsvirksomhed. Er det korrekt, at jeg ikke kan få fradrag (trække investeringen fra i mit regnskab), og at der derved er tale om en investering på 500.000 efter skat?

2) Vil ejeren af firmaet stadig skulle betale skat af de 500.000 han modtager? Det antager jeg.

3) Sælger jeg på et senere tidspunkt min ejerandel til 1.000.000, vil jeg da så kun skulle betale skat af de 500.000?

4) Vil det ikke give rigtig god mening at stifte fx et APS inden investeringen? Jeg tænker, at der her-og-nu er penge at spare, idet selskabsskatten er på 22%.

Den udregning jeg selv tænker er således:

Enkeltmandsvirksomhed. Overskud 1.000.000. Skat (50%) -> 500.000 tilbage. 500.000 investeres. 0 tilbage.

APS. Overskud 1.000.000. Skat (22%) -> 780.000 tilbage. 500.000 investeres. 280.000 tilbage i firmaet.

Eller er der noget jeg overser?

5) Firmaet er som sagt et konkurrerende firma. Vil jeg godt kunne opkøbe alt inventar til fx 200.000 (som jeg i så fald vil kunne få fradrag for), og derefter betale 300.000 for min ejerandel? Dette kun fx være computere, printere, reoler mm. Alt sammen noget, der også kan bruges i min nuværende forretning.

På forhånd tak.

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Du kan ikke bruge din enkeltmands til at ejer anparter (som holding) lovmæssigt - Du skal enten købe dem personligt bare eller oprette et selskab til det og ja det er korrekt at man ikke har fradrag for køb af aktier eller stiftelse af selskab eller andet som jo tilføre samme værdi som det koster, så det er skattede midler

2 Sælger betaler aktiegevinst skat 27-42% af den gevinst han får = salgspris minus oprindelig stiftelse = af overskuddet ved salget

3 ja - kun af gevinsten betaler 27-42% aktieindkomstskat

4 ja for du kan ikke købe dem i enkeltmands - men godt privat - ApS er alternativ men du sparer ikke skat. Selskabskat er 22% og det kan du også have i personlig virksomhed med VSO og før DU kan have penge i lommen er det lige så langt som det er bredt. Du får en del omk ved ApS holding men det lyder stadigt som god ide. 

5 giver ikke mening når du ikke kan købe via enkeltmands - i VSO for enkeltmands ville det give samme og du blander privat skat og selskabsskat som ikke giver mening - I selskab overskud 1000000 skat - 780.000 tilbage - investere = bytte 500 cash med 500 aktier - stadigt 780 tilbage. Privat - efter skat har du 500t cash og køber anparter for 500 t og har dermed også stadigt 500 t tilbage

Din plan om at købe inventar og derefter anparter lyder ikke skattemæssig fremkommelig men du skal i alle fald sætte dig med en revisor for du er lidt for langt fra at være med til at du skal bruge ½ mio her-før alt er talt igennem - herunder i høj grad ejeraftale mellem dig og den anden med 50%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak for dit svar.

Jeg skal naturligvis have fat i en resivor før det evt. bliver aktuelt. :)

I forhold til 4)

Med udgangspunkt i det allerede skitserede eksempel.

Ved APS vil jeg have 280.000 tilbage i selskabet, som jeg vil kunne udbetale som løn med skat (27%?). Så jeg vil jo reelt set have flere penge i hånden her og nu. Det går selvfølgelig op igen ved et eventuelt salg, men når planerne om frasalg pt. er ikke eksisterende vil APS (eller VSO) vist give mest mening.

6)

Det vil formentlig udmynte sig i, at jeg skal låne de 500.000 i banken. Hvis vi teoretisk siger, at jeg skal betale 50.000 tilbage til banken pr. måned.

Hvis jeg forsætter som enkeltmandsvirksomhed, vil jeg da være nødt til at have et månedligt overskud på 100.000 > 50.000 efter skat for at kunne betale banken.

Ved Aps vil jeg da kun skulle have et månedligt overskud på ~65.000 -> ~50.000 efter skat.

Ved et teoretisk månedligt overskud på 100.000 vil jeg som privat gå i 0, imens jeg stadig vil kunne udbetale ~35.000 før skat ved et APS.

Er det korrekt forstået - eller er jeg helt galt på den?

Mvh

Minida Plakater

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

4 ja hvis pengene er optjent i et selskab kan du investere i princip på samme måde som med VSO og ja  skatten kan så udskydes men du regner sjovt - ex med 27% på løn for du ville vel have taget den løn under året og den ville så være gået fra dit overskud og ikke udløse selskabsskat men personlig skat 41%

5 kan jeg ikke lige følge. Hvis du HAR beskattede midler skal du ikke låne men ja hvis du ikke har skal du låne 500 t for at kunne bruge dem - det skal du vel også i et selskab
I personlig virksomhed overskud 1 mio og skat noget under 500.000 giver dig de 500.000 og du skal ikke låne - I selskabsform er det korrekt at du kan udskyde skatten hvis du først lige har et overskud til skat på 1 mio - Den udskudte skat vil så udløse samlet 41% (selskabskat først og så mindst 27% og formentlig hvis vi taler 500.000 vil den udløse 27 + 42% og dermed topskatte niveau

Jeg tror så også der kan være lidt vanskelighed ved at låne 500.000 kr til din investering og at den stopper der - og i alle fald i selskabsform, ikke uden personlig hæftelse, men det vil være meget meget vanskeligt idag - så tjen pengene først - med lidt mere udskydelsesmulighed i selskabsform og i VSO

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak fordi du gider tage dig tid til at besvare mine spørgsmål - det er meget værdsat. :)

Med udgangspunkt i låne-modellen, som nok bliver den mest relevante:

Ved begge eksempler har jeg teoretisk set 0-kroner på kontoen fra start af.


1) Jeg opretter et selskab og låner 500.000. Jeg aftaler at betale af med 50.000 pr. måned.

Hver måned laver selskabet et overskud på 100.000.

Selskabet betaler 22% i selskabsat - > 78.000 tilbage.

Selskabet betaler 50.000 af på lånet > 28.000 tilbage.

28.000 trækkes ud som løn og beskattes.


2) Hvorimod hvis jeg ikke lavede et selskab ville det se sådan ud:

Låner 500.000, afbetaler 50.000 pr. måned

Overskud 100.000

Skat 50.000 > 50.000 tilbage

50 i afbetaling på lånet > 0 tilbage

0 kroner i løn.

Har jeg sat det op, så det er til at hitte ud af - og er det korrekt forstået?

Mvh.

Minida Plakater

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg synes du roder selskabsskat og personlig sammen - men vi er enige om du kan udskyde skat i selskabet - som så siden kan blive højere end i personlig skat da du let kommer ud i 22 +42% for det hele og kun de første ca 50.000 til 27%

endeligt er der renten som kan give større fradrag i VSO f.eks - men som nævnt tror jeg showstopperen er at låne 1 mio i et selskab

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Ja, i det store hele drejer det sig egentlig om, om der findes kreativ (lovlig naturligvis) måde at undgå at binde 500.000 beskattede kroner i investeringen.

Hvis jeg eksempelvis købte alt inventar, maskiner osv. til så høj pris som muligt, og derefter kun indskød differencen. Fx. købte for 300.000 og skød 200.000 ind for 50% ejerskab.

Jeg vil gerne have så mange frie midler til yderligere investeringer som muligt.

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Minida-plakater:
Hvis jeg eksempelvis købte alt inventar, maskiner osv. til så høj pris som muligt, og derefter kun indskød differencen. Fx. købte for 300.000 og skød 200.000 ind for 50% ejerskab.

du vil vel ikke mene du vil købe til højere pris end du kan - men hvis du køber aktiver og bruger dem som del af stiftelse, så er det apportstiftelse - kræver revisor erklæring - og de aktiver vil du vel så have bundet helt samme penge i, som hvis du stiftede med 500.000 kr og købte aktiverne (pengene er jo ikke bundet som sådan men må vekslet til aktiver mm efter stiftelse)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen John. :)

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)