Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af holding og A/S

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Aug 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er sammen med en forretningspartner blevet enig om at starte et firma, et A/S vi indskyder 250.000 kr. hver i starten og måske yderligere senere.
Jeg er den eneste ansatte i firmaet og står derfor for alt.

Jeg har planer om at oprette et holding selskab til mine 50% af aktierne i A/S, men er lidt usikker på om det skal være et IVS eller et APS. Umiddelbart heller jeg mest til et Aps da jeg alligevel skal smide 250.000, men hvad er forskellene helt præcis?

Vil det være en fordel for mig at bruge 50.000 kr. på at starte Aps og så efterfølgende låne de 200.000 til Aps for at kunne købe aktierne i A/S? Eller vil det være smartere at smide det hele ind som egen kapital i Aps?


Min plan er med tiden at købe min partner ud, så jeg beregner ikke de store udbytter til mig selv fra Aps!


Jeg har også lidt rådgivning og hjælp til andre firmaer ved siden af, jeg overvejer at lade Aps lave et IVS til den slags aktiviteter, således at Aps er ren holding, nogen kommetarer til dette. Hvad vil denne konstruktion koste til revisor om året?


Håber I kan hjælpe mig med mine mange spørgsmål.

Mvh
Soren
Tilmeldt 9. Aug 18
Indlæg ialt: 2
Fra  Consult Advisory Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Søren

Lyder som nogle gode overvejelser du har.

I princippet har det ikke den store indflydelse på om dit holdingselskab er et IVS eller ApS pt. Men det er meget muligt at reglerne for IVS vil blive ændret i nærmeste fremtid pga. at der er en række af problemer som bl.a. FSR og Erhvervsstyrelsen har et fokus på. Da du alligevel skal op med 250.000 kr. til din andel af A/S'et vil jeg anbefale dig at starte et ApS.

I forhold til din anden aktivitet, så afhænger strukturen af, hvad du præcis vil lave af aktiviteter. Konstruktionen kan gøres på en måde, så det ikke nødvendigvis behøver at koste meget for dig i administartion og revisor.

Jeg vil meget gerne høre lidt mere om det og give dig nogle gode råd på vejen. Er selv uddannet revisor og du er velkommen til at kontakte mig på nkj@consultadvisory.com, så kan du drøfte nogle af de ting, som du formentlig ikke ønsker skal ud på et åbent forum.
Mvh. Nikolaj
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46477
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kapitalkravet til A/S er 1/7-2018 sænket til 400.000 kr (men man må naturligvis også stifte med 500 t) 

I teorien kan I stifte et holding IVS til 1 krone og så  (det skal med i vedtægter mm så brug revisor) lave et konvertibelt lån på 400.000 kr til det IVS og lade det stifte jeres A/S. Fordelen vil være, at når jeres A/S giver overskud og kan udlodde det til jeres IVS så kan i tage lånet tilbage uden videre, bagdelen er naturligvis at der så stadigt kun er 1 krone i stiftelseskapital så når i evt sælger jeres A/S eller lukker eller andet - så vil hele gevinsten ud over 1 kr udløse skat og så kan kreditorer jo også se, at kapitalen består af et lån i det IVS. Samme kan naturligvis gøres med et ApS som moderselskab - det skulle være fordi IVS ikke har verdens bedste omdømme for at sige det lige ud - men ellers er forskellen ens. Jacob Tøjner fra www.ditselskab.dk rådgiver en del om det.

Meget må afhænge af temperement. Nogen sværger til at al kapital skal være lånt ind (og grunden til konvertibelt er fradrag for evt tab) andre vil mene det er bedst at operere med egentlig kapital overfor andre investorer - bank - kreditorer osv 

Prisen for at drive et selskab - vel uanset ApS og IVS afhænger bla.a af om man vælger revisor fra eller til (A/S skal have som jeg husker det men IVS og ApS kan for mindre omsætninger/balance - fravælge. 

Der er lidt omkostninger - bank ofte 2-5000 kr per selskab - regnskabsprogram samme str. orden per selskab ofte - lovpligtig arbejdsskadeforsikring mellem 1000 og 2000 ofte per selskab - evt forsikring- og så det med regnskabet - kan du selv eller skal du have en på, og kan du lave sambeskatning osv i års rapport og selvangivelse - regn noget med 8.000 kr per ApS eller IVS formentlig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)