Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb til virksomhed fra privat person

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Aug 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har lige started en lille konsulentvirksomhed.
Da jeg starter helt fra bunde, er pengene små og jeg har derfor tænkt mig, at købe den smule udstyr jeg skal bruge, brugt.
Spørgsmålet er bare om det kan betale sig; vil jeg kunne angive det som en udgift, selvom det er et køb fra en privat person?

På forhånd tak.

/N

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

det kan du sagtens - bare få en kvittering med beskrivelse af aktivet/tingen + navn og adresse på sælger og prisen + dato

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Aug 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Super, mange tak for dit hurtige svar!
Og tænker, at det samme gør sig gældende hvis jeg selv overdrager f.eks. min gamle computer til virksomheden?

/N
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nops:
Super, mange tak for dit hurtige svar!
Og tænker, at det samme gør sig gældende hvis jeg selv overdrager f.eks. min gamle computer til virksomheden?

/N

ja men så bør du sandsynliggøre prisen ved pris på tilvarende og bestemt aldrig sælge til OVER det - da du så i skat jo får uretmæssigt fradrag. Relativt let at købe fra 3. part men fra en selv skal man være sikker på ikke at have købt for dyrt

Er den ikke specielt dyr - ville jeg ikke sælge den ind men bare bruge den uden videre - 

Alle disse ting skal du så have på aktiv- liste så de kan tages ud igen ved evt lukning - uanset afskrivning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Aug 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart, at værdisættelsen skal være rigtig.

Ift. at købe en ny i stedet, så kan jeg trække udgiften fra mit overskud. Jeg er moms reg. Så skal jeg kun trække beløbet eks. moms fra, eller?

/N

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nops:

Det er klart, at værdisættelsen skal være rigtig.

Ift. at købe en ny i stedet, så kan jeg trække udgiften fra mit overskud. Jeg er moms reg. Så skal jeg kun trække beløbet eks. moms fra, eller?

/N

ja alt du køber fra privat uden moms er naturligvis netop - uden moms og dermed er det selve udgiften du trækker fra. Moms kan du jo kun trække fra hvis der er moms på regningen fra dansk momsregistreret. Det ville så også være mere besværligt da ex på computer skulle den deles - da moms ikke må fratrækkes hvis det må formodes den også bruges privat når den står i hjemmet. Andre ting - hvis det må formedes du også bruger dem privat  skal deles ikke kun for momsen men også for selve prisen.

overvej mere om personlig virksomhed, beskatning, regnskab, moms og masser andet mere "underholdende" stof i letlæst e-bog eller paperback http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Aug 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for dit uddybende svar.
Nej, der er selvfølgelig ikke moms ved en privat handel - det var mere hvis jeg købte en i en butik.
Men tænker at det jo bare tækkes fra mit overskud, ikke?

/N
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Køb med moms er med momsfradrag - feks køb 1000 kr - 200 kr købsmoms går på momsafregning (trækkes f-.eks fra din salgsmoms) og 800 kr er så udgift til dit resultat
Computer der opholder sig i hjemmet skal man regne med at skulle dele momsen på - f.eks halv moms = i det nævnte 100 kr på købsmoms og 900 kr på udgift

Har vist før nævnt bogen om personlig virksomhed som kunne være god for dig - men også bogen Introdukton til regnskab kunne nok være en ide Stick out tongue http://jh-e-books.blogspot.dk/2016/01/fradrag-og-introduktion-til-regnskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Aug 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for hjælpen!

Ja, det vil som udgangspunkt være alm. køb med moms.
Min konsulent-virksomhed er en bi-beskæftigelse og ja, køres derhjemme fra.

Regner heller ikke med at der vil være løbende udgifter. Men jeg skal da lige have sat mig ind i fradrag af internet og kørsel (skulle vist være rimelig lige til, da jeg køre efter skatterådets satser).

Den eneste jeg har været lidt i tvivl om er udgiften til de par servere jeg har til, at stå... men har jeg forstået det rigtigt, at det ville være bedst at få en vurdering af SKAT på det inden jeg angiver noget?

/N
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)