Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modtaget betaling fra kunde på gammelt konto nr. (Skiftet fra enkeltmands til Aps)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har modtaget betaling fra en af mine kunder, dog til den forkerte (gamle) konto ved en fejl. 

De har tidligere været kunde i min enkeltmandsvirksomhed, men da jeg nu har stiftet et ApS og fået indgået en ny aftale igennem dette så er der ikke længere drift i enkelmandsvirksomheden som jeg er igang med at få lukket ned. På fakturaen fremgår det rigtige CVR samt rigtige konto nr.

Jeg er bekymret for om, det kan blive set som et ulovligt aktionærlån, og er usikker på om jeg bare kan føre beløbet tilbage og bede dem om at betale igen. Er der noget jeg skal være opmærksom på her? 

Mvh

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan bare overføre det til firmaets bankkonto. Hvis du ikke har posteret betalingen, kan du postere den med firmaets bankkonto og lade som om, intet unormalt er hændt. Hvis du har bogført den over din egen mellemregning, kan du blot overføre fra mellemregningen til firmakonto. Det er en fejl, som endda ikke er din, så det kan ingen kimse af.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ville være et ulovligt aktionærlån hvis du havde udbetalt pengene fra ApS til dig selv uden bilag.

Men der er indbetalt til forkert konto, så ville jeg selv blot overføre til korrekt konto og afstemme indbetalingen med den faktura. Den transaktion vil nogen næppe studse over. Hvis de i givet fald gør, så findes der jo en god forklaring på det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46512
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig - bare få dem overført omg - og skriv på bilaget hvad der gik galt så sker der ikke noget men du skal nu nok sikre dig, at kunden er 100% klar over, at denne nu handler med dit ApS - det er ikke nok at det bare står på evt faktura hvis de altid har handlet med dig som personlig virksomhed. Du vil kunne risikere at de mener du har personligt ansvar for handlen, så når du skifter fra at folk handler med personlig virksomhed - (specielt leverandører vil jeg sige) så skal du gøre meget klart opmærksom på skiftet så der ikke kan være tvivl om, at de er informeret om det nu er et ApS uden personlig hæftelse de handler med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar!

Lige for at forstå det korrekt. 

Pengene er gået ind på min enkeltmandsvirksomhedskonto. Det beløb overfører jeg til mit ApS' konto og registrer fakturaen som betalt. 

I enkelmandsvirksomhedens regnskab skal jeg så gøre noget særligt? 

Kunden og jeg har fået lavet en ny kontrakt, så jeg går udfra at det bare er en tastefejl i deres regnskabsafdeling. Jeg har sendt en mail og informeret dem om det. 

Men det vil så sige at jeg ikke skal til at tilbageføre beløbet til kunden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46512
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt
I enkeltmands bogfører du - ind i bank debet og kredit mellemregning da pengene kom og så når du flytter til selskabet bogfører du i enkeltmands debet mellemregning som går i 0 og kredit bank hvor pengene forsvinder

I selskabet udligner du kundens faktura mod banken i debet ganske som hvis kunden havde betalt korrekt - og du noterer på bilaget at pengene var gået forkert i første omgang.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)