Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af lille firma med personlig gæld

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 5. Sep 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har i et stykke tid tænkt på at udvide min hobby til en virksomhed.
Men i forbindelse med dette, har jeg en del privat gæld fra tidligere, jeg har ingen offentlig gæld.

Er det overhovedet muligt for mig at starte et firma, som der siden hen ikke kan foretages udlæg i og dermed ødelæge det for mig?

Jeg tænker at et personligt ejet firma kan de vil tage hvad de vil og det samme med pms og her vil jeg nok hurtigt ramme de 50.000

Er et ivs det rigtige eller hvordan,?

mvh Jan
Tilmeldt 4. Nov 17
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan
Jeg er klar over, at dette ikke giver dit et svar på dit spørgsmål, men kunne det ikke være en ide at få betalt din private gæld, eller få lavet en afdragsordning ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

jangroth:
Hej
Jeg har i et stykke tid tænkt på at udvide min hobby til en virksomhed.
Men i forbindelse med dette, har jeg en del privat gæld fra tidligere, jeg har ingen offentlig gæld.

Er det overhovedet muligt for mig at starte et firma, som der siden hen ikke kan foretages udlæg i og dermed ødelæge det for mig?

Jeg tænker at et personligt ejet firma kan de vil tage hvad de vil og det samme med pms og her vil jeg nok hurtigt ramme de 50.000

Er et ivs det rigtige eller hvordan,?

mvh Jan

det korte svar er nej. I et IVS kan de jo tage pant i selve anparten hvis det er det de vil - og løn vil de kunne tage på samme vis som personlig virksomhed, hvor de dog ikke kan gøre udlæg i ejerskabet som de kan i et IVS.

Det er ikke sandsynligt de gør det før der virkeligt er noget af værdi, men så er det vel ikke urimeligt heller, da gæld jo er gæld og vel skal betales tilbage, og kan du det, via din nye måske store indtægt (og før du har det gør de næppe noget) så er det vel både rimeligt og godt

En anden sag - Hvis du står i Riber skal du ikke forvente at kunne få en bankkonto til dit CVR og dermed vild et være en showstopper - helt specielt i IVS form - så tal med banken/banker inden du går i gang hvis du står i RKI

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Sep 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak for svar..

Jeg står ikke i rki så som sådan er der ikke noget i vejen for opstart.

Jeg vil drive det ved siden af mit normale job. Så alt overskud vil blive konverteret til til flere varer og ikke løn.

Den startkapital som jeg skyder i, er vel den de kan tage eller hvordan.. For det koster jo kun 1 kr at starte. Jeg vil godt kunne skyde 50.000 i start som så vil blive brugt på varelager (whisky) og det skal jo ligge en rum stykke tid

Jeg har også en større vinsamling af gode dyre vine, som jeg kunne overføre til firmaet,

Så hvordan starter jeg op uden der kan gøres udlæg for min private gamle gæld i mit firma?
Jeg ved godt at det bedste vil være at betale gammel gæld, men lad nu det ligge. der er flere årsager til at det er som det er

vh Jan
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

jangroth:
Så alt overskud vil blive konverteret til til flere varer og ikke løn.

Den startkapital som jeg skyder i, er vel den de kan tage eller hvordan.. For det koster jo kun 1 kr at starte. Jeg vil godt kunne skyde 50.000 i start som så vil blive brugt på varelager (whisky) og det skal jo ligge en rum stykke tid

Jeg har også en større vinsamling af gode dyre vine, som jeg kunne overføre til firmaet,

Du kan ikke - og det skal man heller ikke kunne- undgå at kreditorer kan tage pant i dine anparter - så et selskab er ikke beskyttelse mod gammel privat gæld på den måde

Lager - whisky eller andet konverterer ikke overskud. Lager er ikke en udgift. Det er 100 kr fra banken flyttet til 100 kr værdi af varelager og dermed slet ikke noget der har med drift og overskud at gøre

Du bør sætte dig ½ time med en god revisor og få gennemgang - både af hvorfor du  ikke lige kan beskytte gammel gæld mod pant i selskab  eller udlæg i personlig virksomhed og hvad risiko (eller ikke risiko måske er for at de vil gøre udlæg) og hvordan overskud opstår - det fjernes ikke ved indkøb af varer der ligger på lager
Betal ½ time med en revisor (hos mange gratis første samtale)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Sep 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
ok

så hvis vi nu siger jeg starter dette ivs for 1 kr, Firmaet låner 50.000 i banken (som jeg har stillet sikkerhed for)
Så vil min anpart kun være 1 kr ?

vh Jan
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

jangroth:
eg vil godt kunne skyde 50.000 i start som så vil blive brugt på varelager (whisky) og det skal jo ligge en rum stykke tid

Jeg har også en større vinsamling af gode dyre vine, som jeg kunne overføre til firmaet,

Ja, jeg er da helt enig med John og vil mene at en kreditor må og kan (og vil) foretage udlæg i varer, hvis der ikke er rede penge.

Nu kender vi ikke gældens størrelse, men for mig virker det også oplagt at få gælden til side før du starter virksomhed. Der må de 50.000 du siger, du kan skyde ind, da være et stykke på vej?

Tilmeldt 5. Sep 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

så blev det ikke i dette liv jeg starter op :-D 50.000 vil ikke gøre den stor forskel på min gæld


Tilmeldt 5. Sep 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Man hører jo hele tiden om disse ''dygtige'' personer der er erklæret personligt konkurs, og som så starter ny virksomhed.
Er det så igennem ''rene'' bagmænd ?

Min kone har også gammel gæld, så den vej er også lukket.

Så igen.. hvad er forretnings modellen for at sikre værdierne i selskabet?

mvh Jan
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

jangroth:
Man hører jo hele tiden om disse ''dygtige'' personer der er erklæret personligt konkurs, og som så starter ny virksomhed.
Er det så igennem ''rene'' bagmænd ?


Tjaa... du smider din kone, søn, elsker, datter, hund, kat, guldfisk ind som stråmand (ejer) af selskabet, men reelt driver du det selv, som var du direktøren. Hvis du ingen børn har og konens kreditværdighed også er brændt af, så kan du tilbyde en østeuropæer 10.000 kroner for at "flytte" til Danmark, få nemid, stifte et selskab og blive direktør i dette, som du driver. Så tricket er i bund og grund at have en til at stå som ejer af dit foretagende, hvis du ikke selv kan... 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)