Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor big data giver værdi til virksomheder

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Mar 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Big Data
Hos https://www.inspari.dk er vi eksperter i at rådgive i Big Data og i udnyttelsen af denne, så vores kunder får det optimale ud af disse data. Big Data er meget store datasæt, der faktisk er så store og komplekse, at traditionel dataanalyse ikke er i stand til at varetage bearbejdningen af denne store datamængde. Udfordringerne forbundet med dette er bl.a. dataopfangning, datalagring, søgning.
    Datasæt gror hurtigt og voldsomt, fordi vi i dag, i forhold til tidligere, har gjort store teknologiske landvindinger, som har muliggjort, at vi kan opsamle mange flere data end hidtil, faktisk har menneskets evne til at opmagasinere data siden 1980’erne fordoblet sig groft sagt hver 40. måned. Bl.a. har introduktion af de avancerede mobiltelefoner, som vi løber rundt med i lommerne, været en af kilderne til, at vi i dag har så gode muligheder for at opsamle data. Andre ting som kamera og mikrofoner og den støtte udvikling inden for dette felt har ligeledes været med til at forøge den mængde af data, som vi har til rådighed. Der er altså et enormt råmateriale af data opsamlet, som man kan benytte til at finde sammenhænge og korrelationer i; data som bl.a. mobiltelefonerne, mikrofonerne og kameraerne har opsamlet.
    Men Big Data har også andre perspektiver end disse lidt mere luftige muligheder, som ikke umiddelbart virker til at have en hverdagsrelevans for det enkelte normale menneske, som ”bare” passer sit arbejde. For der findes også en anvendelse for disse kæmpe datasæt i et forretningsøjemed: Business Intelligence.

Business Intelligence
Som man nærmest kan udlede af navnet, handler BI om at omsætte disse store mængder af data til værdifuld forretningsinformation. For i disse datasæt gemmer der sig meget værdifulde informationer, som kan bruges og som har direkte forbindelse med ens virksomhed. Som tidligere skrevet har traditionelle analyseværktøjer måtte give op over for disse store mængder ustruktureret information, men med Business Intelligence systemer er der et værktøj, som er i stand til at omsætte virksomheders data til brugbar information. For at putte lidt mere kød på et måske hidtil utydeligt koncept for læseren, kan Business Intelligence værktøjer være med til i den data, som man faktisk allerede har!, at spore trends og undersøge, hvordan markedet på sigt vil udarte sig, og dermed, baseret på denne dataanalyse, kan man træffe datadrevne beslutninger, som sikrer bedre beslutninger, da de har et godt og lødigt grundlag at hvile på, nemlig data. Så dermed er det muligt ud fra komponenter, data, som man faktisk allerede er i besiddelse af, at optimere sin virksomhed og få bedre resultater. Ellers lader man et stort potentiale gå til spilde, som ellers kunne være blevet profitabelt udnyttet.
    Efter endt analyse af ens virksomhedsdata bliver disse akkumuleret i et datavarehus og herfra er de nemme at tilgå for de medarbejdere, personer, leder mm., som skal benytte dem.
    Kort og godt er der en gylden mulighed for virksomheder, som består i, at de kan omsætte allerede tilgængelig data til værdifuld, konkret viden, som kan forbedre det produkt, som de udbyder.

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)